Isărescu prezintă principalele riscuri la adresa stabilității financiare: Deficitele și cadrul legislativ incert. “OUG 114 a reprezentat un risc sever.”

Isărescu prezintă principalele riscuri la adresa stabilității financiare: Deficitele și cadrul legislativ incert. “OUG 114 a reprezentat un risc sever.”
scris 5 iun 2019

Tensionarea echilibrelor macroeconomice interne, cu impact negativ asupra deficitului extern, alături de cadrul legislativ incert și impredictibil reprezintă principalele riscuri la adresa stabilității financiare identificate de Banca Națională a României. Guvernatorul Mugur Isărescu spune că OUG 114/2018, prin care a fost introdusă taxa bancară, a reprezentat un risc sever, până să fie modificată.

“Creșterea economică a fost ridicată, dar din păcate a venit din consum, în dauna investițiilor, mai ales a investițiilor publice”, spune Isărescu, cu ocazia prezentării celui mai recent raport asupra stabilității financiare.

Guvernatorul remarcă creșterea importurilor mult mai rapid decât cea a exporturilor, pe fondul acestui consum ridicat, ceea ce a dus la adâncirea deficitului de cont curent la 4,5% din PIB. De la un relativ echilibru în 2014, contul curent a început să se deterioreze începând cu 2016, în condițiile în care țările din regiune fie au surplusuri (Ungaria, Cehia) sau sunt aproape de echilibru (Polonia).

DOCUMENT Politicienii sunt perseverenți când e interes: Unde nu a putut Parlamentul, vine Guvernul - pensii speciale și primarilor, șefilor de CJ și altor aleși locali CITEȘTE ȘI DOCUMENT Politicienii sunt perseverenți când e interes: Unde nu a putut Parlamentul, vine Guvernul - pensii speciale și primarilor, șefilor de CJ și altor aleși locali

“În trei ani ne-am grăbit să stricăm ce am construit anterior”, spune Isărescu. “Ne ambiționăm să creăm locuri de muncă în străinătate, pentru că asta facem, când ne ambiționăm să creștem deficitul”, adaugă el.

BNR recomandă rezolvarea deficitului extern prin reducerea deficitului bugetar spre obiectivul pe termen mediu (MTO) de 1% din PIB, față de 3% din PIB în prezent, și accelerarea reformelor structurale, astfel încât să crească producția internă la un nivel la care să poată acoperi cererea internă.

“Viziunea noastră nu apasă puternic pe o pedală, este o viziune constructivă și realistă (…) Trebuie să nu se lărgească în continuare acest deficit extern și apoi să îl micșorăm. O să ne ia câțiva ani să-l aducem la zero”, adaugă Isărescu.

OUG 114, risc sistemic sever

“OUG 114/2018, adoptată fără consultarea cu BNR, cu băncile, cu Banca Centrală Europeană, așa cum cer tratatele de aderare, a reprezentat un risc sever la adresa stabilității financiare, prin afectarea transmisiei politicii monetare, și prin efectele asupra sistemului bancar”, susține guvernatorul.

BNR a solicitat Guvernului și a obținut, în cele din urmă, eliminarea legăturii dintre taxa pe active bancare și ROBOR, care afecta politica băncii centrale, reducerea taxei și eliminarea unor active din baza impozabilă, precizează Isărescu. “forma la care s-a ajuns este mai degrabă o soluție de avarie”, adaugă el.

“Riscul legislativ ridicat rezultă nu numai din faptul că Ordonanța a putut să apară așa, peste noapte, dar și din alte inițiative apărute. Seria de inițiative legislative care au fost declarate deja neconstituționale contribuie din plin la acest risc legislativ”, adaugă Isărescu.
Celelalte riscuri identificate de BNR, dar de o intensitate mai redusă, sunt cele privind deteriorarea încrederii investitorilor în economiile emergente, cele privind structura finanțării deficitului bugetar și de cont curent și, un risc în scădere, cel privind probabilitatea de nerambursare a creditelor.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
stabilitate financiara
oug 114
deficit bugetar
deficit cont curent
deficit extern
mugur