Q&A - Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare și Customer Experience, Raiffeisen Bank România – Interviu Profit.ro

Noua ediție a MoonShotX vine în urma rezultatelor bune înregistrate în ediția pilot. Ca un scurt recap, am avut 22 de companii în prima cohortă, dintre care 14 au mers cu noi în sesiunile de scalare de la Viena, Washington și Londra.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Q&A - Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare și Customer Experience, Raiffeisen Bank România – Interviu Profit.ro

Se împlinește un an de când ați lansat selecția pentru prima ediție MoonShotX, program care apoi s-a dezvoltat cu noi etape, iar acum ați început pregătirile pentru a doua ediție. Ce aduce nou această a doua ediție?

Noua ediție a MoonShotX vine în urma rezultatelor bune înregistrate în ediția pilot. Ca un scurt recap, am avut 22 de companii în prima cohortă, dintre care 14 au mers cu noi în sesiunile de scalare de la Viena, Washington și Londra. Aici au avut ocazia să afle mai multe detalii despre oportunitățile de scalare din țările de destinație și de asemenea și-au putut prezenta business-urile în fața a zeci de potențiali clienți și investitori.

Cea de a doua ediție a MoonShotX vine cu mai multe noutăți. Vom avea la start 20 de companii mid-corporate (cu cifră de afaceri între 5 și 50 de milioane de euro) care vor trece printr-un proces riguros de selecție pentru a accede în etapa de internaționalizare, urmând ca doar 10 dintre companii să participe la sesiunile de scalare.

Tot ca element de noutate, pe lângă Viena, Londra și Washington, vom merge cu acest proiect și în Asia, urmând ca în perioada următoare să dezvăluim destinația exactă.

De asemenea, vom avea pe parcursul proiectului și o serie de challenge-uri pe industrii, iar companiile care câștigă aceste challenge-uri vor putea participa la sesiunile internaționale de scalare.

Q&A - Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare și Customer Experience, Raiffeisen Bank România – Interviu Profit.ro

Ce impact a avut prima ediție? Cum îl măsurați?

Scopul acestui program este acela de a susține companiile românești să se extindă dincolo de granițele țării și să devină mai competitive pe plan internațional. Pentru că știm că avem produse și servicii bune, care pot fi de succes și peste hotare. Ne trebuie doar puțin mai mult curaj și atitudinea potrivită.

Pe termen lung, ne dorim ca prin intermediul MoonShotX să contribuim la o schimbare de mind-set și totodată să creștem reputația României ca hub de antreprenoriat și de inovație.

Cum facem asta concret - împreună cu InnovX, partenerul nostru cu care desfășurăm acest proiect, cream cadrul și aducem la masa discuțiilor experți diplomatici, lideri în domeniul tehnologiei, experți de la instituții financiare publice și private, împreună cu care consolidăm planurile de scalare ale fiecărei companii din proiect.

În total, companiile participante în primul an de MoonShotX au trecut prin 250 de ore de sesiuni de scalare 1:1, sesiuni la care au participat peste 100 de mentori.

Iar la finalul primei ediții ne-am bucurat să anunțăm că 5 dintre companiile participante sunt în proces de scalare, 4 în UK și 1 în SUA: Rebeldot (IT&C), Bento (IT&C), Lasting Software (IT&C – SATCO), Euroteam (Transporturi), Raptronic (Farma).

Q&A - Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare și Customer Experience, Raiffeisen Bank România – Interviu Profit.ro

Ce trebuie să știe și cum se pot pregăti mai bine companiile pentru a-și crește șansele de a fi selectate în program? 

În primul rând, căutăm companii determinate și care înțeleg că extinderea unui business reprezintă o călătorie de lungă durată. Pentru că simpla selectare în program nu îți garantează scalarea. Este un proces susținut și anevoios, care necesită mult timp și multe resurse, atât din partea noastră, cât și din partea antreprenorilor.

În procesul de selecție ne uităm atent la profilul companiilor și la câteva detalii cheie: să aibă cash-flow pozitiv, să aibă revenue în țara de origine; să cunoască bine diferențiatorii produsului sau serviciului pe care îl oferă; să cerceteze bine piața pe care doresc să pătrundă, să-și cunoască competiția, să aibă o strategie de comercializare.

De asemenea, contează ca modelul de business propus să fie scalabil, contează nivelul de tehnologizare și capacitatea de a susține scalarea din punct de vedere operațional.

În prima ediție a fost o concurență mare - 22 de companii selectate dintr-un total de peste 760 analizate. Ce criterii au cântărit mai mult în selecția juriului?  

La procesul de selecție din prima ediție au participat peste 25 de experți, din companii precum Raiffeisen Bank România, Microsoft, IBM, DLA Piper etc.

În decizia de selecție, membrii juriului au luat în calcul: produsul / modelul de business propus pentru scalare; nivelul de tehnologizare și de inovație al companiei; impactul social și de sustenabilitate; capacitatea echipei de a susține scalarea din punct de vedere operațional și agilitatea cu care companiile respective pot scala.

Cu experiența primului an de dezvoltare a proiectului MoonShotX, ce nevoi ați sesizat că au companiile în actualul context economic pentru a reuși să scaleze la nivel internațional?

Nevoia și provocarea principală în același timp este reprezentată de accesul limitat la know-how și la o rețea de specialiști care să te ghideze în dezvoltarea strategiei de scalare și care să-ți faciliteze intrarea pe piețe noi.

Exact asta facem în acest program, oferim know-how și acces la rețeaua noastră de cunoștințe, cu care ei să poată aborda concret și direct nevoia de expansiune

Q&A - Laura Mihăilă, Director de Marketing, Comunicare și Customer Experience, Raiffeisen Bank România – Interviu Profit.ro

Puteți da mai multe detalii despre provocările de finanțare ale antreprenorilor? Ce finanțări au accesat companiile din prima sesiune MoonShotX?

Așa cum spuneam, provocarea principală a acestui program a fost legată de know-how și de accesul la o rețea de specialiști care să-i susțină în procesul de sclare.

Referitor la finanțare, aș vrea să menționez un aspect foarte important: participarea în MoonShotX nu este condiționată de finanțare. Pentru noi acest proiect este primordial un proiect de educație antreprenorială care vizează atât know-how tehnic în perioada de bootcamp și mentorat, cât si networking și construcția unei comunități de antreprenori români curajoși.

Evident, pentru a te extinde este nevoie de bani, iar companiile participante în proiect s-au arătat interesate să acceseze finanțări de mai multe tipuri, precum granturi europene, credite de trade finance și expansiune, instrumente financiare private – publice care să-i ajute în procesul de extindere.

Din perspectivă de brand, care credeți că este cea mai importantă provocare a companiilor românești care doresc să se extindă?

Principala provocare consider că este legată de consistența brand-ului – pentru că fiecare piață poate avea o interpretare diferită a brand-ului. De aceea este foarte important să cunoști foarte bine piața pe care vrei să intri, să cunoști concurența și de ce nu obiceiurile culturale și de consum, astfel încât să identifici nevoia din piață. Totodată, indiferent de țara în care doresc să pătrundă, companiile trebuie să aibă foarte bine conturată propoziția de valoare și diferențiatorii produsului sau serviciului pe care îl propun.

Cum se pot alege cele mai potrivite țări de destinație pentru scalare internațională, în funcție de specificul fiecărei companii? Ce aspecte de legislație, fiscalitate, oportunități de investiție etc contează în mod special și în ce fel îi ajută MoonShotX pe antreprenori să se informeze și să se pregătească?

Alegerea țărilor ține de mai mulți factori. Evident, ne consultăm cu companiile participante atunci când luăm decizia finală, astfel încât să știm clar care sunt cele mai de interes piețe pe care ar dori să fie prezenți.

Pe lângă asta, ținem cont de ecosistemul de parteneri privați și instituționali pe care l-am creat, dar și de oportunitățile de business pe care le oferă țările de destinație, cum spre exemplu a fost cazul în Statele Unite, unde am participat la Select USA, cel mai mare summit de investiții din America.

Odată ajunși în aceste sesiuni de scalare internațională, noi le facilităm accesul la experți în investiții, în fiscalitate, în legislație, care le prezintă oportunitățile de investiții și beneficiile pe care le-ar avea accesând acea piață. De asemenea, antreprenorii au oportunitatea de a își prezenta business-urile în fața potențialilor clienți sau investitori.

Din experiența proiectelor derulate în mediul antreprenorial, ce credeți că le-a lipsit companiilor românești până acum pentru a fi în număr mai mare competitive pe plan internațional?

Dacă ne referim strict la calitatea produselor/serviciilor oferite nu cred că le lipsește nimic pentru a concura la nivel internațional. Piața românească e atât de competitivă încât a obligat business-urile de succes să își îmbunătățească constant oferta și să poată oricând concura pe orice piață globală. Nu sunt mari diferențe între pretențiile unui consumator informat din Europa de Est versus Europa de Vest, America sau Asia. Digitalizarea accelerată din ultimii ani a condus la această realitate.

Cred însă că este nevoie de mai mult curaj și de o schimbare a mentalității. Cu alte cuvinte, să nu ne mai fie teamă de eșec, să nu căutăm perfecțiunea, ci să îndrăznim să gândim global și să căutăm noi oportunități de expansiune.

Avem multe exemple de companii care au pornit din România și care acum sunt de succes la nivel global, cum ar fi UiPath sau Bitdefender. Iar noi, prin MoonShotX, ne dorim să conducem la cât mai multe astfel de reușite.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0787 +0.0015+0.03 %
1 USD4.3463 -0.0148-0.34 %
1 GBP5.8571 -0.0040-0.07 %
1 CHF5.4106 -0.0059-0.11 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
3 CAMERE - DISCOUNT - 12% DIRECT DE LA DEZVOLTATOR - PIPERA
  • {literal}{/literal} dormitoare
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
129.030 €
Cele mai citite