ANALIZĂ Românii s-au întors la malluri. Marii proprietari raportează un impact scăzut al COVID-19 asupra afacerilor. Puține contracte rezilitate și încasări amânate

ANALIZĂ Românii s-au întors la malluri. Marii proprietari raportează un impact scăzut al COVID-19 asupra afacerilor. Puține contracte rezilitate și încasări amânate

Mega Mall, cel mai important mall din portofoliul românesc al NEPI Rockcastle

scris 27 aug 2020

Cei mai mari proprietari de malluri din România raportează o scădere nesemnificativă a suprafeței închiriate, puține cazuri de rezilieri de contracte și încasări de chirii amânate, la două luni după ce activitatea centrelor comerciale a fost reluată, potrivit informațiilor transmise de aceștia pentru Profit.ro. Ei estimează o revenire treptată a românilor la mall.

Profit.ro a chestionat companiile NEPI Rockcastle, Iulius, Immofinanz, Ceetrus și Prime Kapital, care reprezintă peste 60% din piața de retail modern din România, cu privire la impactul pandemiei de COVID-19 asupra afacerilor lor.

Cel mai mult a avut de suferit liderul pieței. 84 de zile în care cele 18 malluri românești ale NEPI Rockcastle au fost închise s-au tradus printr-o scădere de peste 14% a veniturilor din chirii înregistrate în primele șase luni ale acestui an, comparativ cu rezultatele primului semestru din 2019. Compania a înregistrat în România venituri de 67,8 milioane de euro și o pierdere de circa 7 milioane de euro, în prima jumătate a anului. De asemenea, compania a marcat o scădere de circa 70 milioane de euro a valorii proprietăților sale românești, până la nivelul de 2,05 miliarde de euro, ceea ce reprezintă aproximativ 38% din întregul portofoliu al companiei. La nivel de grup, compania a anunțat concesii la plata chiriei în valoare de 48 milioane de euro, în primul semestru din acest an.

NEPI Rockcastle a anunțat că falimentul în rândul chiriașilor portofoliului său global s-a declanșat doar la câțiva operatori mici locali. Drept urmare, suprafața neocupată a mallurilor sale din România a crescut cu doar 2%, iar acum 93% din spațiu este funcțional.

Revenirea a fost mai puternică în orașele și centrele comerciale mai mici, transmit reprezentanții NEPI Rockcastle. Mallurile mari și localizate în capitală sunt mai dependente de traficul generat de muncitorii din clădirile de birouri și revenirea este mai greoaie. De la redeschiderea centrelor comerciale, numărul vizitatorilor a cunoscut o revenire graduală și a atins 75% din nivelul din iulie anul trecut, la nivelul grupului. Vânzările chiriașilor și-au revenit mai rapid, atingând 88% din valoarea din iunie anul trecut, tot la nivel de grup.

FOTO Mall-ul construit în locul unității militare unde a fost executat cuplul Ceaușescu a fost deschis CITEȘTE ȘI FOTO Mall-ul construit în locul unității militare unde a fost executat cuplul Ceaușescu a fost deschis

Până la mijlocul lunii august, NEPI Rockcastle a reușit să renegocieze cu chiriașii amânări de plată și concesii de plată reprezentând 66% din venitul brut din chirii, la nivelul întregului portofoliu.

Gradul de îndatorare al NEPI Rockcastle a fost de 36,1% la finalul primului semestru, puțin peste ținta strategică autoimpusă de companie, de 35%. Creșterea acestui indicator este pusă pe seama deprecierii valorii proprietăților.

În această perioadă, compania a deschis un nou mall în Târgu Mureș și a finalizat extinderea și renovarea Shopping City Buzău.

Al doilea cel mai mare proprietar de malluri din România, compania Iulius, a transmis Profit.ro că ultimele luni au fost un test pentru întreaga industrie de retail, iar capacitatea de adaptare a fost solicitată la maximum, atât a operatorilor de malluri, cât și a retailerilor.

„În portofoliul nostru de peste 300.000 de metri pătrați, incluzând rețeaua națională Iulius Mall din Iași, Cluj-Napoca și Suceava și componenta de retail a proiectelor mixte Palas Iași și Iulius Town Timișoara, înregistrăm o suprafață închiriabilă de aproximativ 310 metri pătrați rezultată ca urmare a rezilierii unor contracte în contextul pandemiei“, au declarat reprezentanții Iulius.

FOTO Ion Țiriac cheamă arhitecți români și străini pentru complexul imobiliar pregătit în locul fabricii IFMA CITEȘTE ȘI FOTO Ion Țiriac cheamă arhitecți români și străini pentru complexul imobiliar pregătit în locul fabricii IFMA

În prezent, Iulius are peste 1.000 de retaileri care operează în mallurile sale și înregistrează o rată de neocupare de circa 1,4%. Din momentul reluării activității de retail și până la jumătatea lunii august, 15 noi retaileri și operatori pe segmentul alimentar s-au inaugurat în proiectele companiei, păstrând planificarea, fără întârzieri. Este vorba despre branduri mari, premiere în regiunile în care operează Iulius, dar și proiecte ale antreprenorilor locali.

„În proiectele noastre, traficul de vizitatori înregistrează scăderi între 7% și 35%. În schimb, înregistrăm o creștere semnificativă în ceea ce privește rata de conversie în cumpărături a vizitelor, un indicator care ne arată focusul orientat spre achiziție“, spun reprezentanții Iulius.

Austriecii de la Immofinanz, care administrează patru malluri în Cluj-Napoca, Constanța, Baia Mare și Pitești, au transmis Profit.ro că nu au fost înregistrate rezilieri ale contractelor cu chiriașii din cauza pandemiei.

„Mare parte din mărcile care operează în aceste centre fac parte din grupuri puternice intenționale și au o viziune pe termen lung. Este o perioadă dificilă, dar ne așteptăm la o revenire treptată a consumului. În prima lună după redeschiderea centrelor comerciale am înregistrat un trafic similar celui de anul trecut“, au declarat reprezentanții Immofinanz. Rata de ocupare pentru portofoliul de retail al Immofinanz din România este de circa 98%. 

Lidl continuă extinderea accelerată, derulată în paralel cu Kaufland CITEȘTE ȘI Lidl continuă extinderea accelerată, derulată în paralel cu Kaufland

Reprezentanții companiei mai spun că pandemia a avut un impact semnificativ asupra comportamentului de cumpărare. „Cel puțin pentru o vreme, clienții vor merge la cumpărături cu obiective precise. Timpul petrecut în magazine scade. De asemenea, măsurile de protecție și cele preventive au trecut pe primul loc“, mai spun aceștia.

Compania Ceetrus România, divizia imobiliară a grupului francez Auchan, a transmis Profit.ro că nu observă încă o legătură de cauzalitate între coronavirus și suprafața neînchiriabilă, neînregistrând variații semnificative în ultima perioadă. Compania a convenit cu cei aproximativ 1.000 de comercianți care funcționează în cele 23 de centre comerciale ale sale să plătească o chirie ca procent din cifra de afaceri, până la sfârșitul anului, deoarece previzionează că, într-un scenariu pozitiv, rulajul retailerilor va scăderea cu 30%, comparativ cu perioada similară a anului trecut.

Procesul standard de facturare a fost adaptat noii situații, este ușor decalat și nu înregistrează întârzieri notabile, mai spun reprezentanții Ceetrus. De asemenea, compania consemnează o scădere de aproximativ 20% a traficului mediu de vizitatori, față de anul trecut, însă estimează o revenire treptată în următoarele luni.

Ceetrus are în coproprietate cu Auchan 23 din cele 33 de hipermarketuri pe care francezii le-au deschis în România, ceea ce reprezintă o suprafață comercială închiriată de 150.000 metri pătrați, la care se adaugă mallul Coresi Shopping Resort din Brașov.

EXCLUSIV FOTO Familia industriașului Rainer Heubach, tatăl prințesei Isabelle de Leiningen, se extinde pe piața imobiliară românească cu blocuri de lux și turnuri de birouri, după „exitul“ din frufru CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO Familia industriașului Rainer Heubach, tatăl prințesei Isabelle de Leiningen, se extinde pe piața imobiliară românească cu blocuri de lux și turnuri de birouri, după „exitul“ din frufru

Reprezentanții Prime Kapital, care ocupă poziția a treia în clasamentul proprietarilor de malluri cu cele mai mari încasări din România, au transmis Profit.ro că se află într-o perioadă închisă în care nu le este permis să comunice informații de natură financiară înainte de publicarea raportului anual, programată pentru finalul lunii august.

Prima jumătate a anului 2020 a fost cea mai dificilă din istoria de 20 de ani a pieței locale de retail modern, în condițiile în care autoritățile au decis la finalul lunii martie suspendarea activității pentru toate magazinele considerate neesențiale care își desfășoară activitatea în centre comerciale, ca măsură de prevenție pentru stoparea extinderii pandemiei COVID-19. Începând cu 15 iunie, activitatea comercială a fost reluată, fiind restricționate în continuare cinematografele și zonele de food-court.

viewscnt
Afla mai multe despre
covid-19
mall
retail