Cumpărătorii vor suferi noi majorări de prețuri pe măsură ce magazinele și furnizorii vor transfera costurile

Cumpărătorii vor suferi noi majorări de prețuri pe măsură ce magazinele și furnizorii vor transfera costurile
Profit.ro
Profit.ro
scris 8 feb 2023

Cumpărătorii din întreaga lume vor plăti mai mult pentru alimente în acest an comparativ cu anul trecut, potrivit retailerilor, firmelor de bunuri de consum și investitorilor, exceptând situația în care prețurile materiilor prime vor scădea sau tendința de tranziție la mărcile proprii ale magazinelor, mai ieftine, se va accelera, transmite Reuters.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De mai mult de un an, retailerii și producătorii bunuri de consum sunt blocați în negocieri dure cu privire la prețuri, fricțiunile începând în 2021 din cauza blocajelor provocate de COVID-19 pe lanțurile de aprovizionare. Între timp disputa s-a agravat ca urmare a costurilor mari la materii prime și energie, creșterea prețurilor la produsele de bază, de la pâine și până la lapte și carne, agravând o criză a costului vieții în Europa, scrie Agerpres.

Lidl vrea să pună pe raft mai puțină carne: ce alimente îi vor lua locul CITEȘTE ȘI Lidl vrea să pună pe raft mai puțină carne: ce alimente îi vor lua locul

În primele trei săptămâni ale acestui an, britanicii au plătit cu 16,7% mai mult pentru alimente, comparativ cu perioada similară a anului trecut, potrivit firmei de cercetare Kantar. În SUA, indicele produselor alimentare, care include și mesele acasă dar și la cafenele și restaurante, a crescut cu 10,4% în anul 2022.

Mark Schneider, directorul Nestle, cel mai mare producător de alimente din lume, a declarat săptămâna trecută că grupul elvețian va fi nevoit să majoreze și mai mult prețurile produselor alimentare în acest an, pentru a contracara costurile mai mari de producție pe care nu le-a transferat încă în totalitate asupra consumatorilor.

"Investitorii vor plăti o primă pentru companiile care vor demonstra că au puterea de stabili prețurile în portofoliul lor de produse, fără a afecta în mod negativ volumele și cota de piață", susține Jack Martin, manager la Oberon Investments.

Marjele marilor producători de bunuri de consum au fost reduse de costurile mai mari cu imputurile timp de aproape un an în condițiile în care prețul ingredientelor, precum grâu și ulei de floarea soarelui, a explodat după invadarea Ucrainei.

Unilever, care urmează să publice joi rezultatele sale anuale, anunța încă din luna octombrie că ritmul de creștere a prețurilor a atins un nivel record de 12,5% în trimestrul al treilea. Nestle și Danone urmează să anunțe și ei rezultatele anuale la finele acestei luni.

Tineke Frikkee, manager la Waverton Investment Management, se așteaptă ca Unilever să majoreze prețurile în 2023, chiar dacă o va face selectiv. "Ultimul anunț făcut de Unilever a fost unul clar că ar prefera să vândă mai puține produse la prețuri mai mari, să mențină prețurile sub cele ale competitorilor și să câștige cote de piață", a spus Frikkee.

Producătorii de bunuri de consum vor continua să majoreze prețurile până când își vor recupera profitabilitatea, susține și Bruno Monteyne, analist la Bernstein. "Singurul lucru care poate opri asta sunt consumatorii care vor începe să se orienteze, mai rapid, spre mărcile proprii ale magazinelor și dacă prețurile la materii prime vor continua să scadă și atunci nu va mai fi nevoie de majorări de prețuri", a spus Bruno Monteyne.

viewscnt
Afla mai multe despre
cumparaturi
preturi