În plină pandemie, dispare obligația ca marile magazine să comercializeze 51% alimente românești

În plină pandemie, dispare obligația ca marile magazine să comercializeze 51% alimente românești
scris 27 mar 2020

Marii comercianți de produse alimentare nu vor mai fi obligați ca, pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, produse lactate și de panificație, să achiziționeze aceste produse în proporție de cel puțin 51% din volumul de marfă pe raft din lanțul alimentar scurt, adică de la producători români autohtoni, conform unui proiect de lege promulgat astăzi de șeful statului.

Modificările, care au fost anunțate anterior în exclusivitate de Profit.ro, fuseseră aprobate de Parlament la finele lunii februarie.

De ce este important: Obligația era în vigoare, conform unei legi adoptate de Parlament în 2016, de la începutul anului 2017, și este valabilă în cazul comercianților care au o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active total de peste 2 milioane de euro, echivalent în lei.

Comisia Europeană a deschis, în 2017, împotriva României o procedură de infringement, condiderând că legea încalcă drepturile consumatorului de a alege marfa dorită și libertatea de circulație a mărfurilor în Uniunea Europeană. De atunci, autoritățile guvernamentale și parlamentarii au promis amendarea legii pentru a se conforma dreptului european, dar abia acum au decis să aducă modificări substanțiale.

Ministrul Agriculturii: Plafonarea prețului alimentelor e o prostie, distruge producătorul român și încurajează specula CITEȘTE ȘI Ministrul Agriculturii: Plafonarea prețului alimentelor e o prostie, distruge producătorul român și încurajează specula

În proiectul adoptat de Parlament au fost promovate acum o serie de modificări la Legea comercializării produselor alimentare, eliminându-se cota de 51% de produse autohtone obligatorie pentru marii comercianți.

Pentru categoriile carne, ouă, legume, fructe, miere de albine, lapte și produse de panificație, aceștia vor avea doar obligația de a achiziționa din parteneriate directe și gradual din fiecare categorie, pentru a asigura accesul consumatorului la produse proaspete.

”În parteneriatele directe se poate stabili de comun acord % (procentul - n. red) de produse alimentare”, este explicația adusă de parlamentari pentru modificările adoptate.

Potrivit noilor amendamente, lanțul alimentar scurt este înlocuit cu parteneriatul direct, definit drept relaţia comercială directă dintre comerciant şi cooperativele agricole, asociaţiile de producători agricoli, societăţile comerciale agricole de producţie, producători agroalimentari și distribuitori, între care se încheie un contract comercial pentru minimum 12 luni.

Conform acestor modificări, metodologia de desfășurare a parteneriatelor directe va fi aprobată prin ordin al ministrului Agriculturii.

Ca urmare a eliminării cotei de 51%, este abrogată și distincția între comercianți în raport cu cifra de afaceri.

CEO Sameday, business ridicat pe fond de coronavirus: Plățile online au crescut foarte mult, traficul rutier scăzut a diminuat durata de livrare CITEȘTE ȘI CEO Sameday, business ridicat pe fond de coronavirus: Plățile online au crescut foarte mult, traficul rutier scăzut a diminuat durata de livrare

Dispare și eticheta ”carne românească”

Din lege este eliminată și obligația ca vânzătorii să acorde spații distincte de expunere și vânzare produselor românești, incluzându-se în schimb prevederea: ”Comerciantul poate acorda, prin înțelegerea părților, spaţii distincte de expunere şi semnalizare la raft pentru fiecare produs alimentar, în funcție de țara de origine.”

De asemenea, este eliminată eticheta pentru carnea comercializată pe teritoriul României, care cuprinde mențiuni ca țara de origine a animalului, de naștere, creștere sau sacrificare.

Totodată, conform modificărilor, produsele din carne comercializate pe piaţa internă nu vor mai cuprinde obligatoriu pe etichetă procentul de carne provenit din România.

De altfel, din lege dispar definițiile de carne românească (carnea provenită de la animale crescute în fermele din România) și produs românesc (produs obţinut pe teritoriul naţional din materii prime de bază provenite în proporţie de 100% din fermele din România):

Penny Market schimbă programul magazinelor și introduce prioritatea CITEȘTE ȘI Penny Market schimbă programul magazinelor și introduce prioritatea

Termene limită de plată a furnizorilor, eliminate sau majorate 

Legea prevede acum că termenul de plată al comerciantului către furnizor pentru produsele contractate și livrate este stabilit prin negocierea contractului, dar fără să depășească 30 de zile calendaristice.

Acum, această prevedere a fost modificat cu sintagma ”termenul de plată al comerciantului către furnizor pentru produsele contractate și livrate se stabilește prin negocierea contractului”, fără a mai menționa vreun interval limită.

Totodată, termenul de plată pentru produsele alimentare proaspete, care acum nu poate fi mai mare de 7 zile calendaristice, este majorat, stabilindu-se că nu poate fi mai mare de 14 zile lucrătoare de la data recepționării mărfii de către beneficiar.

Surpriză: O legendă a industriei din Cluj își închide porțile CITEȘTE ȘI Surpriză: O legendă a industriei din Cluj își închide porțile

Noi condiții de facturare pentru promovarea produselor

Proiectul adoptat redefiniște și interdicția actuală și strictă ca un comerciant să solicite facturarea/refacturarea şi să încaseze de la furnizor taxe şi servicii.

Potrivit noilor prevederi votate, ”serviciile privind extinderea rețelei de distribuție a comerciantului, amenajările spațiilor de vânzare ale comerciantului sau operațiunile și evenimentele de promovare a activitații și imaginii comerciantului nu sunt legate de actul comercial”.

Prin urmare, ”este interzis oricărui comerciant să solicite facturarea/refacturarea și să încaseze de la furnizor taxe și servicii, altele decât cele legate de actul comercial”, stabilește noul articol. Totodată, ”serviciile legate direct de actul comercial sunt incluse în contractul dintre părți”.

Vor face excepţie de taxare ”serviciile solicitate de cumpărător de la furnizor pentru operaţiunile de promovare, de marketing şi de publicitate dacă acestea au fost convenite anterior de către furnizor şi cumpărător printr-un acord clar şi lipsit de ambiguitate”, conform noilor propuneri.

După intrarea în vigoare a legii, în termen de 6 luni contractele în desfășurare trebuie modificate corespunzător, conform noilor prevederi.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
comerciant
aliment
produs
51%
romanesti
romanesc
lege
parlament