Retailerul grec Jumbo a pregătit o strategie de extindere accelerată în România, planul pentru următorii ani fiind deschiderea a 1 - 2 hipermarketuri pe an, relevă datele analizate de Profit.ro.
Astfel de planuri au fost acum decise și pentru Grecia (un magazin nou la fiecare 3 ani), Cipru (încă două hipermarketuri în următorii 5 ani), Bulgaria (un alt hipermarket în următorii 2-3 ani plus un magazin online în acest an), Israel (două hipermarketuri până la sfârșitul anului 2025).
Prin parteneriate, grupul are prezență cu 36 de magazine în 7 țări (Albania, Kosovo, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia, Muntenegru și Israel).
În 2024, vânzările grupului au crescut cu 6,33% față de 2023, la 1,14 miliarde euro. Câștigul înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare (EBITDA) s-a ridicat la 424,55 milioane, de la 398,10 milioane de euro în 2023.
Profit.ro a relatat anterior că milionarul grec Apostolos Vakakis (70 de ani), proprietarul magazinelor Jumbo, a avut o ieșire neobișnuită în recenta Adunare Generală Anuală Ordinară a acționarilor companiei, în care și-a exprimat nemulțumirea față de întârzierea implementării unor reforme pe piața elenă, a legat consecințele unei lipse de creștere a productivității de majorarea repetată a salariilor în Grecia și a reclamat faptul că nu se lucrează în toate zilele săptămânii, precum în România.
„Sunt îngrijorat că mergem încet. Sunt îngrijorat de bucuria pe care o văd în jurul meu, deși nimic nu a fost rezolvat. Inactivitatea, imobilitatea nu sunt semne bune pentru creșterea productivității. Suntem singura țară din Europa care lucrează doar câteva zile pe săptămână. Cei din Cipru, România și Bulgaria, care muncesc șapte zile pe săptămână, nu sunt proști. Atât timp cât există condițiile pentru a nu exploata lucrătorul, nu ar trebui să fii privat de dreptul de a-ți valorifica la maximum potențialul”, le-a spus acesta acționarilor.
El a arătat că, de exemplu, faptul că unele magazine din Grecia, precum cele ale Jumbo, nu au putut fi deschise timp de 3 zile de Paște a impactat 7% din costurile de exploatare.
„Achită Biserica cheltuielile datorate magazinului închis? Nu! De ce de Sărbători pot să lucreze patiseriile, nu și celelalte magazine? Angajatul nu trebuie să lucreze mai mult de 40 de ore, iar noi ne-am asigurat acest lucru", a răbufnit acesta.
El a fost critic și față de companiile de asigurări, argumentând că acestea cresc foarte mult primele de asigurare. Deși Jumbo a primit despăgubiri în valoare de 11,5 milioane de euro pentru prejudiciile suferite de magazinele companiei din Larissa și Karditsa din cauza ciclonului „Daniel”, din toamna anului trecut, proprietarul a anunțat acum că vrea să creeze un cont de autoasigurare.
În urma ciclonului din toamnă, magazinele Jumbo din Larissa și Karditsa au încetat să funcționeze mai multe luni, suferind daune materiale importante la clădiri, infrastructură, echipamente și mărfuri. Despăgubirile au fost plătite într-o perioadă scurtă de către următoarele societăți de asigurare: IDU cu 30%, GENERALI cu 30%, AIG 12%, INTERAMERICAN 12%, ERGO 8%, ETNICA 6%, INTERASCO 2%, conform datelor analizate de Profit.ro.
Apostolos -Evangelos Vakakis, Președinte al Consiliului de Administrație al Jumbo, a studiat administrarea afacerilor și managementul financiar la Universitatea din Warwick (Regatul Unit).
Jumbo a investit aproape 57 de milioane de euro în achiziția de terenuri și imobile în România în prima jumătate a anului trecut, inclusiv pentru achiziția magazinului din Liberty Center.