Creșterea cotei standard de TVA, implementată în august, a fost absorbită pentru a menține competitivitatea pe piață și “relația unică preț-valoare recunoscută de consumatori”, transmitea compania în octombrie.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Cu câteva zile înainte, Apostolos Vakakis, fondatorul, președintele și, totodată, cel mai mare acționar Jumbo, a precizat că majorarea TVA a avut un impact de 10% asupra marjei brute a grupului din primul semestru.
“Pe lângă asta, au realiniat diversele cote de TVA la produse în defavoarea consumatorului. De ce au făcut asta? Să sperăm că știu ce fac. Doar această măsură ne-a afectat marja brută, toate celelalte lucruri fiind egale”, spune Vakakis.
Întrebat de ce Jumbo nu a transferat costurile cu creșterea TVA către consumatorii finali, având în vedere că este, de fapt, o taxă de consum, Vakakis a declarat că toate costurile trebuie, la un moment dat, să fie transferate către consumatori, însă, din prisma concurenței, “cu cât mai târziu, cu atât mai bine”.
“Pinguinii care sar primii în apă sunt primii mâncați de balene. Odată ce balenele sunt sătule, atunci, desigur, pinguinii ca noi vor sări și ei în apă, dar mai târziu. Nu avem niciun fel de eroism în această privință”, este mesajul fondatorului Jumbo privind situația pieței din România după majorarea TVA de la 19% la 21%.
Potrivit acestuia, să întrebi proactiv la acest moment despre viitor nu este recomandat.
“Dacă cineva sugerează că ar trebui să ne ajustăm în sus flexibilitatea într-un mediu care nu a consolidat dezvoltările recente din România, nu este un sfat bun. Să aveți în vedere că avem o marjă brută foarte mare, da? Lăcomia poate avea consecințe costisitoare. Mai bine să fii prost decât să-ți pară rău”, le-a transmis președintele Jumbo investitorilor.
Vakakis a precizat că intrarea pe piață a unor mari retaileri în ultima perioadă, printre care lanțul olandez de magazine cu discount Action, anunțat în premieră de Profit.ro, nu afectează pentru moment poziția Jumbo, având în vedere dimensiunea relativ redusă a grupului în România.
În plus, și rivalii se confruntă cu aceleași probleme.
“Am avut anunțul în România despre modificarea TVA, despre restricționarea finanțării și restul. S-a întâmplat să fiu în România. Am auzit că următorul prim-ministru, de stânga, va recupera TVA și va distribui bani oamenilor și lucruri de genul acesta.
Bine, nu acordăm prea multă atenție la ce spun oamenii. Am impresia că vor veni cu siguranță vremuri mai bune pentru România. Când se va întâmpla asta, nimeni nu știe.
În ceea ce ne privește, suntem încă la începutul unui efort, nu la sfârșitul unui efort”, a declarat Vakakis.
Deși spune că Jumbo “este în România pentru a rămâne”, Vakakis a indicat că retailerul și-ar putea încetini expansiunea pe piață pe termen scurt, din cauza situației politice și economice.
“De exemplu, într-o țară precum România, are practic mai mult sens să avansăm puțin mai lent, deoarece există multe probleme inerente pe termen scurt în țară. În schimb, accelerăm deschiderea unui alt magazin în altă regiune.
Per total, suntem aici pe termen lung în România. Facem tranzacții în fiecare zi și deschidem magazine în linie cu planul nostru general”, a transmis președintele Jumbo.
În schimb, grupul ar putea să investească în achiziția unor magazine pe care le închiriază în România.
“Ceea ce spunem, practic, este că nu lăsăm nicio oportunitate să treacă, dacă unul dintre magazinele închiriate ni se oferă la un preț rezonabil. Un preț rezonabil este acela care contribuie la acoperirea costurilor fixe - deci costuri de chirie mai mici și, practic, o contribuție mai mare la reducerea ineficiențelor la nivel operațional”, a spus Vakakis.
Potrivit strategiei anunțate anterior și reiterate chiar la începutul lunii septembrie, Jumbo vizează dublarea rețelei de magazine din România în următorii 8 ani.
Vânzările Jumbo în România au stagnat în septembrie, însă au revenit pe creștere în octombrie, cu un avans de 2,5% raportat la aceeași lună din 2024. În noiembrie, vânzările subsidiarei românești au crescut cu circa 6% în ritm anual.
România este cea mai mare piață pentru Jumbo în afara Greciei, grupul având deja pe piața locală 20 de magazine: 5 în București-Ilfov, 2 în Oradea, 2 în Timișoara și câte un magazin în orașele Arad, Ploiești, Pitești, Constanța, Suceava, Bacău, Brăila, Brașov, Craiova, Sibiu și Iași. Compania operează și magazinul online e-jumbo.ro.
Cum a relatat Profit.ro, Jumbo pregătește două noi magazine în România, la Baia Mare și Cluj.
Hipermarketul din Baia Mare va fi deschis primul, a precizat Vakakis, fără să ofere detalii.
Jumbo operează o rețea de 89 de magazine fizice, în Grecia, România, Bulgaria și Cipru, fiind prezent, prin parteneriate, și pe piețele din Albania, Kosovo, Serbia, Macedonia de Nord, Bosnia, Muntenegru și Israel, cu o rețea de 42 de magazine sub marca Jumbo.
Vânzările grupului au crescut cu 6% în noiembrie și cu aproximativ 8% după primele 11 luni, comparativ cu perioadele similare din 2024.
Jumbo a avertizat că protestele fermierilor din Grecia ar putea afecta negativ vânzările pe piața internă în decembrie, dar și exporturile, “cu impact imediat asupra activității economice”.
“Grupul Jumbo solicită statului să asigure imediat și decisiv stabilitatea pieței și buna funcționare a țării în această perioadă critică. Pur și simplu nu ne permitem luxul unor jumătăți de măsură, care vor duce inevitabil la impasuri și complicații ireversibile pentru economia exporturilor și pentru Grecia însăși”, a transmis grupul într-un comunicat luni.
Fermierii greci au perturbat traficul la punctele de trecere a frontierei și la un aeroport de pe insula Creta luni, blocând totodată drumurile din întreaga țară, în contextul intensificării protestelor începute după ce anchetele privind corupția au dus la amânarea subvențiilor acordate de Uniunea Europeană.
Mii de camioane au participat la cel puțin 20 de blocaje, a relatat presa din Grecia, citată de Reuters.
Fermierii se plâng de mai multe luni de întârzieri la plata subvențiilor și cer sprijin suplimentar din partea guvernului în fața creșterii drastice a costurilor de producție.

















