Paul Mărășoiu: După 7 ani de "tăcere", pe piața hotelieră cresc gradul de ocupare și intențiile de investiții

Paul Mărășoiu: După 7 ani de "tăcere", pe piața hotelieră cresc gradul de ocupare și intențiile de investiții
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 4 mar 2016

Investițiile hoteliere reîncep să-și facă simțită prezența, după 6-7 ani în care au stagnat, iar gradul de ocupare și tariful mediu net dau semne discrete de creștere, spune Paul Mărășoiu, președintele firme de consultanță și management hotelier Peacock Hotels. El afirmă că în întreaga țară, sute de hoteluri sunt de vânzare, dintre care cele mai multe pe litoral.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Paul Mărășoiu a povestit pentru Profit.ro că până prin 2002-2003, investițiile în domeniul hotelier erau extrem de rare; începând cu 2004 a urmat o perioadă de circa cinci ani extrem prolifici pentru construcția de noi hoteluri și renovarea altora mai vechi, iar din 2009-2010 și până acum doi ani s-a așternut tăcerea peste orice proiect sau demers investițional. În 2015, a adăugat el, piața hotelieră a început să se revigoreze, crescând discret gradul de ocupare, tariful mediu net, dar și intențiile de investiții.

"După '89, în primii 10-12 ani ne-am lamentat că nu avem și noi hoteluri <<ca afară>>, puținele inițiative investiționale fiind <<încă neînțelese>> de bănci. Din 2004 am început să construim, tot cu o oarecare neîncredere a băncilor, mai târziu cu larga, dar încă nedocumetata, disponibilitate a băncilor, însă fără studii corecte de fezabilitate și, de multe ori, <<după chipul și asemănarea ctitorului>>", a mai spus Mărășoiu.

El a observat că abia prin 2010 investitirii români și-au dat seama că, între timp, venise criza, și atunci a fost stopată orice investiție. Mulți s-au gândit să vândă, mult prea scump, însă. Băncile s-au trezit cu hoteluri pe care nu le cumpăra nimeni și cu care nu știau ce sa facă. "Toată lumea parcă avea ceva să vândă, însă nu avea cui sau, mai bine spus, nu știa cui și cum.  După spaima de acum câțiva ani... concedieri,  insolvențe, falimente, acum am prins din nou curaj și parcă ne-am apuca din nou să construim, să reparăm și să renovam", a adăugat el.

Mărășoiu crede că România are încă mare nevoie de capacitate de cazare, la nivelul zecilor de mii de camere, dar nu oriunde și nu oricum. "Ar trebui să ținem seama de greșelile făcute în anii anteriori, din cauza cărora multe proprietăți hoteliere sunt de vânzare, și sunt câteva sute pe piață, de câțiva ani", a afirmat el.

Lanțul hotelier german Top International Hotels a intrat pe piața românească după ce a afiliat un hotel din Mamaia CITEȘTE ȘI Lanțul hotelier german Top International Hotels a intrat pe piața românească după ce a afiliat un hotel din Mamaia

Acesta apreciază că inițiativele investiționale, definirea conceptelor și proiectelor, fundamentarea proiectelor și planurilor de afaceri, finanțarea bancară a investițiilor, inaugurarea noilor proprietăți, închiderea altora, supraevaluarea proprietăților active sau în conservare, preluarea acestora de către bănci, scoaterea la vânzăre, așteptări nejustificate, negocieri și tranzacții, cumpărări, modernizări etc. - toate s-au derulat întâmplător, fără reguli general acceptate, fără proceduri asumate, fără repere corecte, fără informații statistice coerente, fără referințe profesionale, fără să fie încă structurată și activă o piață locală de „hospitality real estate”.

Mărășoiu crede că a venit momentul ca elementele dispersate și incomplet definite ale unei piețe incipiente de tranzacționare cu proprietăi hoteliere să se coaguleze și să capete consistența a ceea ce, peste tot în lume, se numește piața de "hospitality real estate".

Din acest motiv, Peacok va organiza anual, la o dată fixă, 22 Iunie, o "Expo-Conferință Națională dedicată Tranzacționării cu Proprietăți Hoteliere (Romanian Hospitality Real Estate Expo-Conference)", la care să pună față în față ofertele locale cu cererea, antreprenorii cu finanțatorii, băncile cu dezvoltatorii, investitorii cu proiectanții, consultanții cu băncile și operatorii cu proprietarii. Evenimentul din acest an va avea loc pe litoral.

"Litoralul concentrează circa 39% din capacitatea de cazare construită din România, în acest areal sunt cele mai multe unități abandonate și tot aici sunt cele mai multe investiții în curs, dar și cele mai multe proprietăți scoase la vânzare", a explicat el decizia de a alege litoralul pentru prima ediție.

Organizatorul vrea să aducă la eveniment antreprenori cu investiții în curs, care caută parteneri, bănci care au hoteluri de vânzare sau caută soluții de operare, arhitecți care prezintă concepte noi, firme de real-estate,  consultanți locali și străini, dar și grupuri hoteliere străine interesate să se extindă în România.

viewscnt
Afla mai multe despre
marasoiu
conferinta
vanzare hoteluri