Polonia a lansat schema națională de rambursare a depozitelor pe 1 octombrie, pentru a reduce deșeurile de plastic și a stimula reciclarea.
Programul acoperă sticlele de plastic de până la 3 litri, dozele de aluminiu de până la 1 litru și sticlele de sticlă reutilizabile de până la 1,5 litri.
În aceeași zi, Kaufland a început să vândă apă Ustronianka în sticle de 3,001 litri - puțin peste pragul de rambursare - la un preț promoțional de 2,69 zloți (0,63 euro).

Producătorul apei Ustronianka a declarat că sticla de 3,001 litri face parte din gama sa de produse de peste 20 de ani, fiind utilizată atât pentru piața internă, cât și pentru cea de export.
A fost relatat că sticlele sunt marcate clar: „Această sticlă nu este supusă sistemului de depozit”, astfel încât clienții nu plătesc o garanție la casa de marcat.
Dar, după ce a fost pusă în vânzare la Kaufland, supermarketul a fost lovit de o serie de critici atât din partea politicienilor, cât și a publicului larg.
A doua zi, Kaufland a transmis că listarea a fost o greșeală și a promis că va acționa imediat.

„Scopul nostru nu a fost niciodată și nu va fi niciodată să ocolim sistemul de garanție. Dacă acest produs ar putea submina măcar în mod minim soluțiile ecologice, ar contrazice principiile pe care lanțul nostru le-a susținut de când a intrat în Polonia”, a declarat compania.
Retailerul a mai arătat că a investit peste 55 de milioane de euro în infrastructură pentru a susține noul sistem, inclusiv puncte de returnare în toate cele 255 de magazine ale sale.
„Participăm pe deplin la acest sistem și suntem pregătiți pentru colectare la nivel național. Vom depune toate eforturile pentru a ne asigura că greșeli similare nu se vor mai întâmpla în viitor”, a adăugat Kaufland.

Ministrul adjunct al fondurilor și politicii regionale din Polonia, Jan Szyszko, care a criticat anterior lanțul de retail, a reacționat: „Kaufland retrage sticlele viclene. Și este bine, presiunea socială funcționează.”
Wpływy z systemu kaucyjnego trafią do zwykłych ludzi oraz do polskich firm robiących zielone technologie. Nazwijmy rzeczy po imieniu: omijanie systemu to żadne eureka, tylko czyste antypolskie cwaniactwo.
— Jan Szyszko (@szyszkoj) October 1, 2025
Wstyd też dla niemieckiego korpo @kauflandpolska, które w Polsce promuje… pic.twitter.com/BSDMgqYYAZ