Doar 30% din piața românească de "servicii de încredere" se referă la semnături electronice utilizate în contractele dintre firmele private, segment care s-a consolidat în ultimii doi ani, deoarece cea mai mare parte, respectiv 70%, sunt semnături electronice ale firmelor în relațiile cu statul - ANAF, Casa Națională de Asigurări de Sănătate etc., spune Adrian Floarea, directorul companiei certSIGN, specializată în soluții de semnătură electronică și securitate cibernetică. Piața a crescut de la 200.000 de euro în 2009 la 800.000 de euro în 2011, când semnătura electronică a devenit obligatorie pentru depunerea documentelor fiscale la ANAF, ajungând în prezent la aproximativ 8 milioane de euro, iar Adrian Floarea estimează o creștere de 50% în următorii 2-3 ani.
1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
În România sunt cinci furnizori de semnătură electronică, iar la nivel european sunt câteva sute. Cu un volum de 8 milioane de euro în acest an, piața românească este la un nivel relativ mic, dacă o comparăm cu cele 60-70 de milioane de euro din Germania sau Franța, dar potențialul de creștere este mare. Trecerea de la hârtie la digital e o problemă de obișnuință - oamenilor le e greu să înlocuiască hârtia cu un sistem electronic, iar dacă stau, de exemplu, câteva ore la coadă la o instituție de stat, ar vrea la final să primească o hârtie ștampilată, cu număr de înregistrare și un bon, explică directorul certSIGN.
"Noi ne-am propus în ultimii nouă ani să schimbăm ușor-ușor mentalitatea, încercând să explicăm că, practic, orice se face pe hârtie se poate face și în mediul digital unde ai documentul în format electronic. Nu printezi un document și apoi îl semnezi, poți să faci totul digital, cu o semnătură electronică. Lucrurile sunt destul de simple și mai ales eficiente", spune acesta.
Odată obținut un certificat digital calificat cu care generezi o semnătură electronică, documentul rezultat este opozabil, similar unui document pe hârtie semnat olograf. Pentru ca o firmă specializată să poată emite un asemenea certificat, există un cadru legislativ nu doar la nivel național, ci și la nivel european. Regulamentul european eIDAS nr. 910/2014 reglementează condițiile prin care prestatorii de servicii de încredere din piață pot furniza servicii de certificare pentru semnătura electronică. Acest regulament face trimitere la o serie de standarde, reguli, proceduri. Spre exemplu, când emite un certificat digital calificat pentru o persoană sau firmă (semnătură electronică cu valoare legală) compania specializată în acest domeniu trebuie să păstreze, similar unui notar, documentele rezultate din toți pașii pacurși în vederea emiterii certificatului, așa cum se precizează în standard. Doar la emiterea inițială a certificatului, toate documentele sunt pe hârtie după care totul se întâmplă electronic.
CITEȘTE ȘI ING România lansează creditul de nevoi personale complet online, cu semnătură electronică: va schimba jocul în piață„Standardele incluse in Regulamentul eIDAS impun o serie de cerințe ridicate în ceea ce privește asigurarea securității sistemelor care operează certificatele digitale (semnătura electronică). Statutul de prestator de servicii de încredere se obține dacă dovedești, printr-un audit detaliat, că îndeplinești cerințele de securitate stabilite de eIDAS. certSIGN a parcurs cu succes un astfel de audit, în 2017, care a certificat că toate procedurile de lucru, sistemele utilizate și elementele de securitate respectă standardele stabilite de eIDAS și compania își poate menține statutul de prestator de servicii de încredere calificat, inclus pe lista de încredere a Uniunii Europene”, explică Floarea.
Un alt aspect, la fel de important în zona serviciilor de încredere, este faptul că firma acreditată să emită semnături electronice trebuie să garanteze inclusiv financiar atunci când emite certificatele. Dacă, de exemplu, furnizorul de servicii emite un certificat și se dovedește ulterior că, din culpa sa, certificatul respectiv nu este valabil, că a fost emis necorespunzător, există o asigurare impusă de legislația română – o poliță de asigurare care pornește de la 500.000 euro, cu o valoare de maxim 10.000 de euro pe risc asigurat. "Noi am optat pentru o asigurare mult mai mare, de 12.000.000 de euro, cu risc asigurat de 100.000 de euro per eveniment pentru ca, la final, clientul să aibă garanția că poate avea deplină încredere în aceste semnături electronice, emise de un terț de încredere acreditat și responsabil.", afirmă directorul certSIGN.
Certificatul de semnătură electronică este emis pe un an, pe doi sau pe trei ani de zile și costă 50 de euro pe un an de zile. Practic, într-o companie, costul este de 50 de euro înmulțit cu numărul de angajați pentru care se solicită semătura electronică. În general, într-o companie sunt 7-8 oameni care semnează electronic în relația cu terții.
Dar și în interiorul companiei, toți angajații pot să semneze electronic contracte de muncă, deconturi etc.
"Mai e un aspect important, cel legat de utilizarea efectivă a documentelor semnate. E și o chestiune de investiție pentru că la un moment dat tu nu vei mai avea hârtii care se plimbă dintr-un birou în altul, ci documentele electronice se vor plimba printr-un sistem informatic. Și nu e un singur document care se plimbă prin sistemul informatic, sunt sute. Astfel sistemul informatic trebuie să fie capabil să verifice că documentul e semnat de utilizatorul care trebuie, că nu a fost alterat, modificat. Și aici apar niște costuri de implementare a unor module care să gestioneze aceste procese. Noi avem discuții cu câteva companii de a le implementa gratuit sistemul de validare a documentelor semnate în interiorul companiei", explică Adrian Floarea.
Marea majoritate a firmelor care cumpără semnătură electronică sunt din domeniul de producție pentru că, spune directorul certSIGN, pe ei îi interesează foarte mult să își optimizeze fluxurile. "În general dacă te duci și povestești tot cadrul și arăți beneficiile, oamenii te ascultă, dar nu înțeleg totdeauna toate beneficiile reale. Noi îi întrebăm, spre exemplu, cât durează acum semnarea unui contract. Primim răspunsuri de la o zi la o săptămână, timp în care contractul se plimbă de la o parte la alta. Dacă folosești semnătura electronică, poți să îl semnezi în aceeași zi. Dacă ai foarte mulți furnizori, este imposibil să stai să semnezi fizic câteva sute de contracte zilnic", adaugă directorul.
Pentru că în România oamenii renunță destul de greu la hârtie, cei de la certSIGN au început să vizeze din ce în ce mai mult piața externă, ajungând să aibă afaceri în 10 țări europene, cu semnătura electronică sau cu business-uri adiacente. Firma e prezentă în țări precum Finlanda, Danemarca, Norvegia, Serbia, Albania, Moldova, Bulgaria, Ucraina și Cipru. Din totalul cifrei de afaceri de 10 milioane de euro a certSIGN, circa 3 milioane de euro o reprezintă business-ul din străinătate. Din cele 7 milioane de euro, volumul afacerilor din România, serviciile de semnătură electronică acoperă 30%.
"Piața serviciilor de încredere se dezvoltă destul de rapid și cu atât mai mult este necesară respectarea standardelor și reglementărilor specifice. Este încă un domeniu de nișă, motiv pentru care noi ne-am propus să fim mai activi în zona educării consumatorului final.", mai spune directorul.