Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării pierde în fața Oracle România

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării pierde în fața Oracle România

Foto dreamstime.com

Adrian Dumitrache
Adrian Dumitrache
scris 20 apr 2022

Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) trebuie să achite Oracle România cheltuieli de judecată de 10.000 lei într-un dosar în care subsidiara gigantului american Oracle a obținut anularea unui avertisment contravențional aplicat de instituție în februarie 2020. Sancțiunea a survenit unei reclamații depusă de un fost angajat al Oracle România, care a susținut că ar fi fost hărțuit de către companie la locul de muncă pe criteriul cețățeniei/naționalității, prin schimbarea încadrării din funcția de reprezentant comercial în cea de analist, relevă date analizate de Profit.ro.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

30 iulie - Maraton Profit News TV: Inteligența Artificială în Economie. Parteneri: Garanti BBVA, Gomag.

Hotărârea instanței poate fi atacată cu recurs.

Poziția fostului angajat Oracle România

VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Nu suntem încă într-un moment de panică. Investitorii arată încredere în piețele bursiere CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: Nu suntem încă într-un moment de panică. Investitorii arată încredere în piețele bursiere

Prin petiția depusă la CNCD în iulie 2019, angajatul Oracle România a solicitat "constatarea și sancționarea discriminării la care este supus privind încheierea, suspendarea, modificarea sau încetarea raportului de muncă în perioada 2017 - 2019", atitudinea companiei punându-i în pericol șederea pe teritoriul României.

El a arătat că este angajat al Oracle România din octombrie 2014, ocupând funcția de reprezentant comercial, fiind cunoscător al limbii arabe.

Atribuțiile postului sunt vânzarea de programe și/sau soluții pentru aplicații de afaceri și servicii conexe și menținerea de relații cu clienții existenți, precum și gestionarea vânzărilor, elaborarea de propuneri de soluții, negocierea prețurilor și a acordului contractual pentru închiderea vânzării.

"În ciuda eforturilor petentului de îndeplinire întocmai a dispozițiilor din fișa postului, chiar a depășirii target-ului impus de angajator cu un procent de 36%, s-a decis schimbarea încadrării acestuia în funcția de analist COR 251201 și împărțirea comisionului obținut cu o altă persoană care nu era vorbitoare de limbă arabă. Petentul apreciază că, din contră, obținerea calificativului maxim la evaluarea anuală (5 – Outstanding) l-ar fi îndreptățit fie să-și continue activitatea ca reprezentant comercial, fie să beneficieze de o promovare", a transmis CNCD pentru Profit.ro.

PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoare CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Claudiu Cazacu, Consulting Strategist XTB România: Este posibil să avem fluctuații considerabile pe piața criptomonedelor în perioada următoare

Petentul a mai susținut că "a fost indus în eroare și a fost determinat să semneze, în noiembrie 2018, un act adițional la contractul de muncă, de mutare pe funcția de analist, postul pentru care era evidentă, în cazul său, lipsa de pregătire temeinică raportat la documentele de studii și certificările prezente la angajare".

"Cu toate că schimbarea încadrării i-a fost prezentată de către reclamat a fi doar scriptică, petentul precizează că la un moment dat a început să primească de la colegii de departament și de la persoanele din conducerea departamentului PaaS Renewalas – Customer Success sarcini de lucru ce nu se regăseau în fișa postului pe care o îndeplinea petentul în fapt, respectiv de reprezentant vânzări. Prin urmare, petentul consideră că, în atare condiții, reclamatul a exercitat o formă de hărțuire asupra sa, cunoscând faptul că se află într-o poziție vulnerabilă, iar încetarea contractului de muncă ar fi dus la imposibilitatea obiectivă de a-și întreține familia și, pe cale de consecință, la pierderea mijloacelor de întreține pe teritoriul României. Astfel, petentul apreciază că este evidentă legătura de cauzalitate între criteriul de cetățenie și acțiunile reclamatului, care a profitat de situația în care se afla pentru schimbarea încadrării din reprezentant comercial în cea de analist, cu consecința clară a desfacerii contractului de muncă, niciun alt angajat nefiindu-i schimbată încadrarea în muncă.

Dat fiind comportamentul angajatorului, petentul a transmis o notificare prin care a solicitat ca în termen de 5 zile să procedeze la anularea actului adițional nr. 2/21.11.2018, precum și comunicarea către acesta a deciziei de desființare a postului de reprezentant comercial, grila de salarizare pentru acest post, codul de etică al societății reclamate, justificarea oportunității schimbării postului în cazul său, rapoartele de evaluare a petentului, justificarea neconcordanței între postul ocupat (analist) și fișa postului (reprezentant comercial)", se mai arată în răspunsul CNCD.

Poziția Oracle România

În replică, Oracle România a respins acuzația de discriminare la adresa angajatului care ar putea avea legătură cu faptul că este cetățean străin și a precizat că modificările care au survenit cu privire la poziția sau activitatea preponderentă a acestuia au avut la bază ori solicitarea angajatului, ori nevoia de aliniere a poziției acestuia la noi situații ori schimbările de strategie și directe a departamentului din care acesta face parte. 

"Faptul de a primi noi atribuții și de a i se cere să se concentreze și pe alte atribuții decât cele pe care le exercita în mod prioritar până la acel moment nu poate fi considerat, în opinia Oracle România, o faptă de discriminare, deoarece nu se poate presupune că aceste solicitări au la bază criterii subiective, cum ar fi naționalitatea angajatului. Oracle România reiterează că toate faptele descrise de petent ca fiind acte de discriminare și hărțuire au la bază doar decizii organizatorice și de strategie luate de către conducerea companiei la nivel global, prin modificarea codului COR al angajatului realizându-se doar o aliniere la statutul acestuia (urmare a depunerii la dosarul personal a dovezii studiilor universitare) și la statutul celorlalți angajați colegi de echipă, atribuțiile sale ca și Client Succes Specialist fiind în continuare activități de vânzare a aplicațiilor și soluțiilor de business și diferite servicii în legătură cu aceste aplicații și menținerea relațiilor cu clienții deja existenți, inclusiv asistență post vânzare", se arată în documentul CNCD.

Oracle Romania retrage CEO-ului calitatea de reprezentant al companie în relația cu clienții. În 2019, Sorin Mîndruțescu a fost acuzat de DNA pentru luare de mită CITEȘTE ȘI Oracle Romania retrage CEO-ului calitatea de reprezentant al companie în relația cu clienții. În 2019, Sorin Mîndruțescu a fost acuzat de DNA pentru luare de mită

Dat fiind specificul domeniului IT, un domeniu extrem de dinamic, aflat într-o continuă evoluție, conducerea Oracle România a luat decizia ca angajații din direcția din care face parte petentul (nu doar petentul) să se aplece mai mult asupra asistenței clienților deja existenți, fără a se mai pune accent pe activitatea de vânzare efectivă sau de găsire de noi clienți.

"Aceste modificări organizatorice și de strategie au survenit ca urmare a cerințelor venite din partea clienților (ca persoana de contact din partea companiei să înțeleagă la un nivel rezonabil și probleme tehnice apărute), fiind în același timp manifestarea dreptului legal al companiei în calitate de angajator de a-și stabili fără nicio ingerință planul de afaceri. Reclamatul adaugă că schimbarea strategiei de echipă a impactat pe toți membrii departamentului, fără nicio legătură cu naționalitatea petentului, iar în momentul în care acesta și-a exprimat nemulțumirea, toate persoanele implicate (din departamentul de resurse umane, superiorii petentului) și-au manifestat disponibilitatea de a găsi soluții, chiar posibilitatea de a identifica alte poziții pentru petent, astfel cum rezultă din corespondența purtată cu acesta", se mai spune în document.

Constatările și decizia CNCD

La data de 16.05.2017, reclamantul a primit o ofertă de schimbare a poziției Talesales Representative cu cea de Client Success Specialist în cadrul echipei de Customer Sucess Managament, ofertă însoțită de o creștere salarială de 20%. Oferta este acceptată și între cele două părți se încheie un act adițional care prevede schimbarea încadrării și creșterea salariului începând cu 1 iunie 2017.

Un alt act adițional este încheiat între cele două părți în noiembrie 2018, odată cu operarea modificării contractului de muncă prin schimbarea încadrării petentului din funcția de reprezentant comercial în cea de analist (cod COR 251201), din moment ce petentul a depus la dosarul personal dovada studiilor universitare efectuate în afara României, fapt ce i-a adus acestuia și o creștere salarială începând cu data de 1 decembrie 2018. 

Ulterior, contractul individual de muncă al reclamantului încetează cu acordul părților începând cu data de 31.08.2019.

Aplicația Truth Social a lui Donald Trump a fost descărcată de 170.000 de ori pe App Store al Apple, de la lansare CITEȘTE ȘI Aplicația Truth Social a lui Donald Trump a fost descărcată de 170.000 de ori pe App Store al Apple, de la lansare

"Colegiul director al CNCD constată că, în ceea ce privește faptele indicate de fostul angajat, nu a  fost înlăturată prezumția de discriminare raportat la criteriile care au stat la baza deciziilor care l-au vizat, criterii subiective care ar fi putut fi chiar și faptul că petentul este cetățean străin, întrucât nu s-a realizat inversarea sarcinii probei. Aspectul adus în discuție de petent în ceea ce privește criteriul discriminării la care a fost supus, faptul că este cetățean străin care a presupus odată cu schimbarea încadrării lui în funcția de analist COR 251201 împărțirea comisionului obținut cu o altă persoană care nu era vorbitoare de limbă arabă nu a fost combătut de reclamat. De asemenea, nici în ceea ce privește comparabilitatea, Oracle România nu a oferit informații detaliate cu privire la schimbarea strategiei de echipă care se presupune că a impactat pe toți membrii departamentului", se arată în documentul instituției.

În acest context, Colegiul director al CNCD decide că, raportat la  aspectele sesizate de petent, se întrunesc elementele constitutive ale unei fapte de discriminare, respectiv un tratament diferențiat aplicat fostului angajat, iar efectul generat constă în restrângerea, înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării, în condiții de egalitate, a unui drept recunoscut de lege, respectiv a dreptului la muncă, prin modificarea contractului și  a condițiilor de muncă.

"Colegiul director constată că, în speța de față sunt îndeplinite condițiile pentru ca o faptă să fie apreciată drept discriminare (...). Având în vedere faptul că raporturile de muncă între petent și compania reclamată au încetat de comun acord, Colegiul director aplică sancțiunea avertismentului contravențional. Petentul se poate adresa instanței de judecată pentru a obține remedierea situației (...)", se mai spune în document.

Colegiul director al CNCD a recomandat Oracle România să explice într-un mod mai detaliat, coerent și temeinic modificările operate asupra contractului individual de muncă, cu prezentarea alăturat a fișei postului, document obligatoriu, anexă la contractul individual de muncă pentru a evita eventuale confuzii și neclarități legate de stabilirea, derularea sau încetarea raporturilor de muncă.

Gigantul american Oracle, cel mai mare producător mondial de aplicații software, este prezent în România cu două companii, care au înregistrat în 2020, conform celor mai recente date publice disponibile, un business de 1,265 miliarde de lei, în creștere cu 4,6% față de anul precedent.

Defalcat, Oracle România SRL a consemnat afaceri de 818,95 milioane de lei, de la 955,89 milioane de lei în 2019. Profitul net al companiei a coborât cu 12,7%, la 48,04 milioane de lei.

Cumulat, cele două subsidiare aveau la finele anului 2020 un număr mediu de 4.326 de salariați, de la 5.379 în 2019.

Pe plan global, Oracle are birouri în 145 de țări și peste 137.000 de angajați, înregistrând anul trecut venituri de peste 40 miliarde de dolari.

viewscnt
Afla mai multe despre
oracle romania
proces
cncd
discriminare