Trump, care a folosit frecvent compania Boeing în strategia sa agresivă de remodelare a comerțului global, a sugerat că aeronavele și piesele de schimb americane ar putea deveni instrumente de presiune economică asupra Beijingului, scrie Reuters, citată de News.ro.
”Avem multe lucruri, inclusiv un lucru mare – avioanele. Ei (China) au multe aeronave Boeing și au nevoie de piese, și de multe alte lucruri de acest fel”, a spus Trump reporterilor la Casa Albă, întrebat ce produse ar putea intra sub incidența noilor controale la export.

În aprilie, ca reacție la tensiunile comerciale cu Washingtonul, autoritățile chineze au ordonat companiilor aeriene naționale să suspende temporar primirea de avioane Boeing noi. Totuși, producătorul american a semnat ulterior contracte majore cu alți transportatori internaționali, în urma vizitelor oficiale ale lui Trump.
Potrivit Bloomberg, Boeing se află în discuții pentru vânzarea a până la 500 de avioane către China — primul mare contract de acest tip din mandatul actual al președintelui.

Chiar dacă tranzacția nu se concretizează, impactul financiar ar fi relativ limitat, spune analistul aerospațial Scott Hamilton, de la Leeham Co: ”E doar ca o zgârietură pentru Boeing.” În trecut, China reprezenta până la 25% din portofoliul de comenzi al companiei, însă în prezent ponderea a scăzut sub 5%.
Datele firmei de analiză Cirium arată că operatorii chinezi au comenzi pentru cel puțin 222 de avioane Boeing și operează deja 1.855 de aeronave ale producătorului american, majoritatea din gama 737.
O eventuală interdicție asupra pieselor de schimb ar afecta și CFM International, parteneriatul dintre GE Aerospace (SUA) și Safran (Franța), care produce motoarele LEAP pentru Boeing 737 MAX. GE furnizează și motoare pentru modelele 777 și 787, ambele incluse în comenzile Chinei.

În comparație, rivalul european Airbus are doar 185 de comenzi din partea clienților chinezi, potrivit Cirium. Compania produce aproximativ patru avioane A320 pe lună la fabrica sa din Tianjin.
China încearcă în paralel să-și dezvolte propria industrie aeronautică, prin modelul COMAC C919 — concurent direct pentru Boeing 737 și Airbus A320. Până în prezent, companiile chineze au comandat 365 de astfel de aeronave, însă restricțiile americane asupra pieselor occidentale au încetinit semnificativ producția: până în septembrie, COMAC livrase doar cinci dintre cele 32 de avioane programate pentru acest an.