Băncile care dețin o cotă de piață mai mică de 0,2% din totalul activelor nete ale sectorului bancar din România vor plăti în continuare un impozit suplimentar de 2%, potrivit formei adoptate de către Guvern a proiectului de lege cu măsuri de ajustare bugetară. Pentru restul instituțiilor de credit, cota de impozit suplimentar este prevăzută să crească la 4% începând cu 1 iulie 2025.
Executivul a introdus în ședința de vineri după-amiază prevederea ca băncile cu cotă de piață mai mică de 0,2% să plătească în continuare un impozit tot de 2%. În proiectul de lege publicat joi, acestea nu aveau un regim special de impozitare.
Băncile mici, în special cele cu marje reduse de profit sau cu pierderi, au fost afectate într-o măsură considerabil mai mare de impozitul pe cifra de afaceri aplicat până acum, de 2%, iar dublarea acestuia le va afecta și mai mult performanța financiară.

Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit
"Din considerente fiscal-bugetare, se propune majorarea cotei de impozitare de la 2% (respectiv, de la 1% începând cu 1 ianuarie 2026) la 4%, pentru perioada 1 iulie 2025 - 31 decembrie 2026 inclusiv. Pentru instituțiile de credit cu o cotă de piață mai mică de 0,2% se propune o cotă de impozitare de 2%, cota de piață fiind stabilită pe baza mediei cotelor de piață din anul precedent", arată acum Guvernul.
Rămân următoarele prevederi cu majorarea cotei de impozitare de la 2% la 4%, care se regăsesc și în proiectul inițial
Din considerente fiscal-bugetare, se propune majorarea cotelor de impozitare astfel:
- 4%, pentru perioada 1 iulie 2025 - 31 decembrie 2025 inclusiv;
- tot 4%, începând și cu data de 1 ianuarie 2026.

Guvernul a adăugat o modificare în sprijinul băncilor mici, cu cotă de piață de până la 0,2%
- 2%, pentru perioada 1 iulie 2025 - 31 decembrie 2026 inclusiv, pentru institutiile de credit - persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit - persoane juridice străine, care dețin o cotă de piață mai mica de 0,2% din totalul activelor nete ale sectorului bancar din România, calculată ca medie aritmetică a cotelor de piață ale instituției de credit/sucursalei, din anul precedent celui de calcul. Cota de piață reprezintă procentul aferent activelor institutiei de credit/sucursalei în totalul activelor sectorului bancar, și se calculează ca raport între totalul activelor contabile nete ale instituției de credit/sucursalei și totalul activelor contabile nete agregate pentru sectorul bancar, inclusiv sucursalele din România ale instituliilor de credit persoane juridice străine."
Băncile plătesc acum un impozit pe profit de 16%, la care se adaugă impozitul suplimentar de 2% din veniturile brute, numit „impozit pe cifra de afaceri”. Anul trecut, statul a încasat circa 3 miliarde de lei din impozitarea profitului și încă circa 1 miliard de lei din impozitul suplimentar, la un profit net consolidat al băncilor de 14,2 miliarde de lei.

Activele băncilor din România au crescut anul trecut cu aproape 10%, la 881,8 miliarde de lei. Băncile mari au continuat să adune cotă de piață iar cele din Top 10 au ajuns la aproape 90% din totalul activelor, cu circa jumătate de punct procentual peste nivelul din 2023. Cota de piață a băncilor cu acționariat majoritar românesc a crescut cu 1 punct procentual, la 35,7%.
Consiliul Patronatelor Bancare din România, a criticat recent intenția guvernului de a taxa suplimentar profiturile băncilor cu mai multe argumente. Au arătat că maniera intempestivă de introducere a unei măsuri cu potențial impact semnificativ asupra unui sector esențial al economiei contravine obiectivului declarat de „asigurare a unui climat predictibil pentru mediul de afaceri”, menționat chiar în preambulul Programului de Guvernare. Consideră că o a treia taxă asupra sectorului bancar ar fi o măsură disproporționată și dezechilibrată, care va reduce capacitatea băncilor de a finanța economia reală și va eroda încrederii investitorilor în piața locală.
Bancherii au reamintit că măsuri similare din trecut nu și-au atins obiectivele declarate, ci au accentuat ineficiențele și risipa din cheltuirea banului public.