Consultanții fiscali despre capacitatea ANAF de a face 150.000 de controale în 5 luni: Aritmetica nu iese. Vor fi vizate firmele mici

Consultanții fiscali despre capacitatea ANAF de a face 150.000 de controale în 5 luni: Aritmetica nu iese. Vor fi vizate firmele mici
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 7 aug 2019

Consultanții fiscali sunt sceptici în ce privește capcitatea ANAF de a derula campania amplă de 150.000 de controale anunțată pentru ultimele cinci luni din acest an. Având în vedere personalul ANAF disponibil pentru controale rapide pe teren, în principal Antifrauda, un număr foarte mare de controale, apropiat poate de ce a anunțat ANAF, ar putea fi posibil doar dacă acestea ar fi, în principal, doar niște vizite de informare sau strângere de informații. Președintele ANAF, Mirela Călugăreanu, a anunțat joi cele 150.000 de controale vizând evaziunea fiscală și munca nedeclarată, "la negru". Cu Antifrauda lucrând la capacitate maximă și ITM la media de anul trecut, autoritățile ar putea face un pic peste jumătate din ce au anunțat. Potrivit consultanților EY, vor fi vizate cel mai probabil, având în vedere numărul și viteza cu care ar trebui făcute controalele, în principal firme mici.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Pentrru a face 150.000 de controale în 5 luni, circa 150 de zile, ANAF împreună cu ITM ar trebui să desfășoare în medie în jur de 1.000 de verificări pe zi. În primele patru zile de la lansarea campaniei, ANAF și ITM au derulat circa 600 de verificări, în medie 150 pe zi.

Recordul de controale la Antifraudă a fost stabilit, după cum a scris aici Profit.ro, în trimestrul al doilea din 2018 (perioada aprilie-iunie), cu aproape 30.000, cam cât făcea anterior într-un an întreg. La turație maximă, cu 10.000 de controale pe lună de la Antifraudă și încă circa 6.000 de la ITM (media lunară de anul trecut), autoritățile ar fi un pic peste jumătate din totalul de 150.000.

ANAF va declanșa până la finalul anului circa 150.000 de controale vizând evaziunea fiscală și munca nedeclarată, "la negru", în cadrul campaniei anunțate săptămâna trecută de ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, a declarat pentru Profit.ro noul președinte ANAF, Mirela Călugăreanu. Numărul de controale este extrem de mare, iar efectivele de angajați ANAF care vor fi implicați în aceste verificări, ce vor fi derulate și în colaborare cu Inspectoratul Teritorial de Muncă, vor fi semnificative. "Fiscul va fi în stradă", spune președintele ANAF. Campania de controale ANAF a început de la 1 august.

"Va fi Fiscul în stradă. Începem acțiunile de combatere, iar aceste verificări vizează un număr semnificativ de contribuabili. Vom controla și evaziunea, dar și munca nedeclarată, împreună cu cei de la ITM. Vom merge pe verificări punctuale, de 1-3 zile, nu de durată. Facem analiză de risc, verificări inopinate și prevenție, în vederea corectării declarațiilor. În 1-3 zile vedem ce a greșit și poate veni să își corecteze declarația și să plătească. Vom face 150.000 de verificări până la finalul anului", a declarat pentru Profit.ro președintele ANAF, Mirela Călugăreanu.

Numărul de controale este, însă, prea mare pentru capacitatea personalului ANAF, consideră consultanții fiscali.

"Aritmetica nu iese. Nu au atâția oameni cât să le facă, doar dacă reușesc să facă câteva controale de om pe zi. Singura chestie reală pe care am văzut-o în piață sunt controalele Antifraudă, care se fac pe modelul hit and run, vin și cer câteva informații, în două zile le-ai dat și auzi de ei cândva sau nu auzi niciodată. Dacă vor face 150.000 de vizite, da, dar la ce vor duce 150.000 de vizite?", atrage atenția Alex Milcev, partener și lider al Departamentului de asistență fiscală și juridică al EY România.

Consultantul afirmă că dacă ANAF a planificat doar să strângă informații, este sceptic că acestea vor avea efectul scontat în ce privește aducerea de venituri la buget și ar fi mai mult o irosire de resurse ale Fiscului.

O contribuție importantă la campania de 150.000 de controale o va aduce, foarte probabil, și Inspecția Muncii.

EXCLUSIV ANAF a ieșit la tatonări pe piața imobiliară. Își caută sediu cu chirie, însă nu este exclusă nici o achiziție CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF a ieșit la tatonări pe piața imobiliară. Își caută sediu cu chirie, însă nu este exclusă nici o achiziție

"În domeniile pe care le-au anunțat ca fiind de interes în mod special se folosește în mare parte muncă temporară, zilierii, iar Legea zilierilor a fost modificată de mai multe ori în ultimele luni. În consecință, cu accent pe prevenție și îndrumare, este posibil să fie mult mai specifice și limitate aceste controale decât marele concept al muncii la negru și evaziunii fiscale. Adică să fie o vizită în care să strângi informații și să vezi ulterior dacă ai motive să revii", spune Claudia Sofianu, partener, liderul Diviziei de impozit pe venit și contribuții sociale, EY România.

ITM a reușit să facă anul trecut 72.000 de controale, cu 16.000 de companii sancționate, cum ar fi transportatori, companii care folosesc part-time.

Consultanții EY afirmă că, din informațiile pe care le au, campania de controale nu se desfășoară în zona de mari contribuabili, astfel că verificările ar putea ținti mai mult firmele mici. Marii contribuabili sunt administrați de o direcție specială din ANAF, Direcția Generală a Marilor Contribuabili.

"Să faci 100.000 de controale și să scoți și niște bani ... este curios de văzut după ce această campanie se încheie cât au costat controalele, în termeni de forță de muncă, salarii, cheltuieli indirecte, echipamente, etc, raportat la la banii colectați", a spus Alex Milcev.

Teodorovici: Firmele corecte fiscal vor primi bonificații de 1-5%.\ CITEȘTE ȘI Teodorovici: Firmele corecte fiscal vor primi bonificații de 1-5%."Amnistia fiscală" va ajunge pe masa Guvernului săptămâna următoare

600 de controale Antifraudă și ITM în 4 zile

Direcția Generală Antifraudă Fiscală a verificat în perioada 1-4 august peste 600 de agenți economici din București, a anunțat ANAF. Controalelele au avut ca obiectiv principal verificarea modului de respectare a obligației de dotare și a utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale, verificarea provenienței legale a produselor comercializate, verificarea utilizării forței de muncă cu forme legale.

În ceea ce privește acțiunile de control operativ pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale și a muncii nedeclarate, inspectorii antifraudă au derulat 619 de verificãri, din care 200 au fost realizate cu participarea inspectorilor ITM.

Cei 619 contribuabili au activitate preponderent în domeniul serviciilor (alimentație publicã, restaurante/ cluburi/ baruri/ cafenele, patiserii, florãrii, pescării, saloane de înfrumusețare/ frizerii, vulcanizări, centre de relaxare) fiind aplicate sancțiuni contravenționale și confiscări, după cum urmează:

  • 491 sancțiuni contravenționale principale (459 amenzi contravenționale și 32 de avertismente), valoarea totală a amenzilor fiind de 2,2 milioane lei;
  • au fost confiscate sume/numerar și bunuri în valoare totală de peste 61.500 lei;
  • a fost dispusă suspendarea activității la un număr de șase contribuabili, din care, în cazul a cinci contribuabili, suspendarea s-a aplicat pentru abateri de la prevederile legale privind dotarea și utilizarea AMEF.

Sancțiunile contravenționale au fost aplicate de Antifraudă, în principal, pentru nerespectarea reglementarilor cu privire la întocmirea și utilizarea documentelor justificative și contabile pentru toate operțiunile efectuate, potrivit Legii 82/1991 (244 de sancțiuni), pentru neemiterea de bonuri fiscale (69 de sancțiuni) și pentru existența unor sume nejustificate, conform OUG 28/1999 (66 de sancțiuni).

Cu ocazia controalelor, inspectorii au reiterat obligația ce le revine contribuabililor în legatură cu dotarea și utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, emiterea bonurilor fiscale pentru toate bunurile livrate cu amănuntul și serviciile prestate direct către populație, obligația întocmirii de documente justificative pentru sumele introduse în unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor, întocmirea și utilizarea documentelor justificative și contabile pentru toate operaþiunile efectuate, înregistrarea în contabilitate a acestora în perioada la care se referă, păstrarea și arhivarea acestora, precum și reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse și nu în ultimul rând, au reiterat obligația de a respecta regimul privind deținerea și comercializarea produselor accizabile.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
controale
consultanti
ey
verificari