DECIZIE Solicitare a mediului de afaceri, adoptată: Angajatorii scapă de echivalentul ștampilei la folosirea semnăturii electronice în contractele de muncă

DECIZIE Solicitare a mediului de afaceri, adoptată: Angajatorii scapă de echivalentul ștampilei la folosirea semnăturii electronice în contractele de muncă
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 29 iun 2021

Semnătura electronică la întocmirea tuturor documentelor aferente contractului individual de muncă va fi folosită fără marca temporală electronică și fără sigiliul electronic calificat al angajatorului, conform unei modificări aduse de Parlament ordonanței de urgență prin care Guvernul a reglementat semnătura electronică în Codul Muncii. Mediul de afaceri solicitase această modificare.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

De ce este important: În data de 28 aprilie, Executivul a stabilit că semnătura electronică va putea fi utilizată la întocmirea tuturor documentelor din domeniul relațiilor de muncă, respectiv în comunicarea cu instituțiile publice de resort, conform unei ordonanțe de urgență puse în dezbatere încă de anul trecut de Guvernul Orban, dar adoptate de Guvernul Cîțu abia după jumătate de an. Ordonanța a fost publicată în Monitorul Oficial apoi abia pe 6 mai.

Codul Muncii prevedea până acum obligativitatea încheierii contractului individual de muncă în formă scrisă, în limba română, cel târziu în ziua anterioară începerii activității de către salariat. 

Cum au crescut olandezii de la FERM afacerile din România CITEȘTE ȘI Cum au crescut olandezii de la FERM afacerile din România

Proiectul de ordonanță de urgență a fost prezentat pe larg de Profit.ro, la data punerii în dezbatere publică, la începutul lunii noiembrie, fiind inițiat de fostul ministrul al Muncii, Violeta Alexandru, pe vremea Cabinetului Orban.  Acest proiect prevedea utilizarea semnăturii electronică calificate la încheierea contractului individual de muncă sau actului adițional la contract.

Forma adoptată, însă, de Guvernul Cîțu stabilește, în acest scop, ”utilizarea semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate, însoțită de marca temporală electronică sau marca temporală electronică calificată și sigiliul electronic calificat al angajatorului”.

LISTA Servicii digitale pentru populație și firme promise de Guvern în următorii 2 ani - de la certificat de naștere și buletin, pensionare, declarații pe firmă, până la înmatricularea unui automobil CITEȘTE ȘI LISTA Servicii digitale pentru populație și firme promise de Guvern în următorii 2 ani - de la certificat de naștere și buletin, pensionare, declarații pe firmă, până la înmatricularea unui automobil

Mediul de afaceri a fost luat prin surprindere de introducerea de către Guvern a obligativității folosirii sigiliului electronic, cât și a mărcii temporale. Potrivit mediului privat, dobândirea sigiliului este în mod special un proces lung și greu, costurile asociate cumpărării acestui element fiind substanțiale.

Astfel, Confederația Patronală Concordia arătat că ”apreciază intențiile Guvernului României de debirocratizare și digitalizare a relațiilor de muncă, dar consideră că soluția aleasă de Executiv și reglementată prin OUG are un efect contrar, prin solicitarea a două noi servicii, care presupun nu doar costuri suplimentare, ci și eforturi mai mari și sunt în dezacord cu practica europeană privind echivalentul semnăturii olografe în format electronic. În timp ce contractul individual de muncă se semnează în prezent olograf simplu, cele două elemente suplimentare incluse sunt echivalentul revenirii la ștampilă (sigiliul angajatorului), deși aceasta a fost scoasă de câțiva ani și respectiv marca temporală (documentele semnate olograf, inclusiv CIM, nu includ ora semnării)”. În opinia Concordia, ”noile prevederi se constituie într-o birocrație inutilă, cu costuri suplimentare, care nu va duce la digitalizare, ci la digi-birocrație."

”Adăugând această cerință în plus față de semnătura electronică calificată, precum și a mărcii temporale, devine prohibitiv pentru marea majoritate a companiilor din România, cu precădere a companiilor mici și mijlocii. Adoptarea OUG-ului sub această formă, respectiv introducerea necesității sigiliului fără consultarea în prealabil a mediului de afaceri și fără publicarea pe site-ul Gov.ro a actelor din ședința de guvern în prealabil ședinței creează o breșă în dialogul social, iar rezultatul nu poate fi decât vicierea politicilor publice și deturnarea puterii de stat către interese private marginale”, a arătat și Asociația patronală a industriei de software și servicii (ANIS).

DECIZIE Depunerea documentelor în fomat electronic la Registrul Comerțului - prelungită la 1 an după starea de alertă. Dispar obligații la înregistrarea firmelor CITEȘTE ȘI DECIZIE Depunerea documentelor în fomat electronic la Registrul Comerțului - prelungită la 1 an după starea de alertă. Dispar obligații la înregistrarea firmelor

Senatorii au modificat în comisii ordonanța de urgență a Guvernului, eliminând doar obligativitatea folosirii sigiliului electronic calificat al angajatorului, dar modificările nu au putut fi adoptate de actuala coaliție, după ce enatorii PSD, care au votat în unanimitate în comisii pentru noile prevederi, inclusiv cu modificarea cerută de mediul privat, și-au schimbat radical poziția în plenul Senatului și au arătat că nu sunt de acord cu introducerea semnăturii electronice în raporturile de muncă, pentru că nu ar fi în interesul angajaților și nici ”nu este acum momentul”.

Acum, la Camera Deputaților, proiectul a fost modificat cu o largă majoritate, eliminându-se atât obligația folosirii mărcii temporale calificate, cât și a sigiliului electronic calificat al angajatorului.

VIDEO Ministerul Economiei lansează schema de ajutor pentru HoReCa. Înscrierea se va putea face de la ora 10.00, până în 12 iulie, la ora 20.00 CITEȘTE ȘI VIDEO Ministerul Economiei lansează schema de ajutor pentru HoReCa. Înscrierea se va putea face de la ora 10.00, până în 12 iulie, la ora 20.00

Astfel, potrivit formei finale a proiectului de lege: ”Părțile pot opta să utilizeze la încheierea, modificarea, suspendarea sau, după caz, la încetarea contractului individual de muncă, semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată”.

Utilizarea sigiliului va fi doar opțională pentru angajator.

”Angajatorul poate opta pentru utilizarea semnăturii electronice, semnăturii electronice avansate sau semnăturii electronice calificate ori a sigiliului electronic al angajatorului, pentru întocmirea tuturor înscrisurilor/documentelor din domeniul relațiilor de muncă rezultate la încheierea contractului individual de muncă, pe parcursul executării acestuia sau la încetarea contractului individual de muncă, în condițiile stabilite prin regulamentul intern și/sau contractul colectiv de muncă aplicabil, potrivit legii”, mai prevede forma modificată a ordonanței, adoptată de deputați.

Pentru că românii nu se vaccinează, România vinde Danemarcei 1 milion de doze Pfizer. Cîțu: Ținta vaccinării este aceea de a elimina pandemia și este atinsă CITEȘTE ȘI Pentru că românii nu se vaccinează, România vinde Danemarcei 1 milion de doze Pfizer. Cîțu: Ținta vaccinării este aceea de a elimina pandemia și este atinsă

În aceste condiții, rămâne valabilă prevederea că angajatorul nu poate obliga persoana selectată în vederea angajării ori, după caz, salariatul, să utilizeze semnătura electronică avansată sau semnătura electronică calificată, la încheierea, modificarea, suspendarea sau, după caz, la încetarea contractului individual de muncă. 

Totodată, la încheierea, modificarea, suspendarea sau, după caz, la încetarea contractului individual de muncă, părțile trebuie să utilizeze același tip de semnătură, respectiv semnătura olografă sau semnătura electronică.

De asemenea, angajatorul poate suporta, pentru el și pentru angajații săi, cheltuielile pentru achiziționarea semnăturilor electronice avansate sau semnăturilor electronice calificate utilizate pentru semnarea înscrisurilor, iar cheltuielile efectutae în acest scop reprezintă cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, mai prevede un alt amendament adoptat.

Guvernul se pregătește să schimbe procedura de autorizare a caselor de schimb valutar. Pentru capitalul social la înființare, de 350.000 lei, nu va mai trebui dovedită proveniența banilor CITEȘTE ȘI Guvernul se pregătește să schimbe procedura de autorizare a caselor de schimb valutar. Pentru capitalul social la înființare, de 350.000 lei, nu va mai trebui dovedită proveniența banilor

Conform unei noi prevederi introduse de aleși, ”organele de control competente au obligația de a accepta, pentru verificare și control, contractele individuale de muncă și actele adiționale, precum și înscrisurile/ documentele din domeniul relațiilor de muncă/securității și sănătății în muncă încheiate în format electronic, cu semnătura electronică, potrivit legii, fără a le solicita și în format letric. La solicitarea acestora, documentele încheiate cu semnătura electronică pot fi transmise în format electronic și anterior efectuării controlului”.

Pentru a intra în vigoare, noile modificări mai trebuie promulgate și de șeful statului/

viewscnt
Afla mai multe despre
codul muncii
contract
semnatura
electronic
sigiliu
document
inscris
angajator
institutie
telemunca
securitate
sanatate
instructaj
ordonanta