DOCUMENT Program de Guvernare - Reducerea cu 20% a angajaților din administrația centrală, adică a peste 167.000 de angajați. Reducerea numărului de paturi cu spitalizare continuă cu peste 20% până în 2030

Taxe și Consultanță   
DOCUMENT Program de Guvernare - Reducerea cu 20% a angajaților din administrația centrală, adică a peste 167.000 de angajați. Reducerea numărului de paturi cu spitalizare continuă cu peste 20% până în 2030

Numărul angajaților din administrația centrală ar urma să fie redus cu 20%, prevede un draft al Programului de guvernare, analizat de Profit.ro. Având în vedere că în prezent sunt 837.000 de posturi ocupate în administrația centrală, ar rezulta că viitorul guvern vrea să scape de circa 167.000 de bugetari, deși circa 680.600 de angajați sunt în educație, sănătate, Poliție, Jandarmerie și Armată. De asemenea, programul de guvernare prevede reducerea numărului de paturi cu spitalizare continuă cu peste 20% până în 2030, precum și creșterea cu 20% a bazei de contribuabili la sănătate, prin eliminarea excepțiilor, de la 6,3 milioane în prezent.

În administrația publică centrală, principalii angajatori sunt Ministerul Educației, cu aproape 309.000 de posturi ocupate, Ministerul Afacerilor Interne, cu circa 125.700 de polițiști și jandarmi, precum și Ministerul Apărării, cu circa 76.500 de posturi ocupate. Sănătatea are 98.982 posturi (Ministerul Sănătății și spitale finanțate din FNUASS, fără cele d ela locale), iar învățământul superior 70.447 posturi.

Urmărește-ne și pe Google News

 

Evenimente

În total, aceste domenii reprezintă peste 680.629 de posturi din cele 837.000 din administrația centrală, astfel că nu e clar cum va reduce viitorul guvern cu 20% angajații din administrația centrală.

DOCUMENT PROGRAMUL DE GUVERNARE - Creșteri de taxe și impozite, reduceri număr de angajați, majorarea vârstei de pensionare pentru unele persoane CITEȘTE ȘI DOCUMENT PROGRAMUL DE GUVERNARE - Creșteri de taxe și impozite, reduceri număr de angajați, majorarea vârstei de pensionare pentru unele persoane

VEZI AICI DOCUMENTUL COMPLET

Reforma administrației publice centrale

  • Simplificare, debirocratizare, descentralizare, digitalizare  (ex. crearea unui departament digital, în subordinea primului ministru, care să coordoneze toate eforturile, să decidă  și să aplice măsuri de standardizare pentru baze de date și soluții digitale, dedicate administrației centrale).
  • Calculul corect al personalului. Reducerea cu 20% a angajaților; 
  • Reducerea sporurilor și stimulentelor exagerate;
  • Salarizare unitară în sistemul public prin eliminarea exceselor
  • Eficiență în educație. Normă didactică mărită și redimensionarea burselor concomitent cu creșterea perfomanței.

Reforma administrației publice locale - Măsuri 2025

  • Politici publice administrative realizate pe baza datelor privind populația, conforme cu ultimul recensământ;
  • Grile de salarizare naționale pentru UAT-urile care nu acoperă salariile din venituri proprii;
  • Scheme de personal maximale;
  • Stimularea performanței (ex. alocări funcție de grad de încasare impozite, responsabilizarea autorizații  pentru a construi și stabili corect impozitele);
  • Raportarea normei poliție locală la 1500 locuitori și coordonarea cu poliția națională;
  • Creșterea capacității de încasare a impozitelor. Crearea de pârghii legale pentru reținerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu-și plătesc impozitele;
  • Transferarea rețelelor de utilități publice neautorizate către operatorii regionali autorizați;
Program de Guvernare - Impozit pe dividende de 16%, eliminare cotă de TVA de 5%, contribuție la sănătate pentru pensii peste 4.000 lei, taxare suplimentară pentru bănci și jocuri de noroc. ANAF și Vama ar fi reorganizate CITEȘTE ȘI Program de Guvernare - Impozit pe dividende de 16%, eliminare cotă de TVA de 5%, contribuție la sănătate pentru pensii peste 4.000 lei, taxare suplimentară pentru bănci și jocuri de noroc. ANAF și Vama ar fi reorganizate

Schimbări în sănătate

  • Creșterea performanței spitalelor
    • Reducerea numărului de paturi cu spitalizare continuă cu peste 20% până în 2030;
    • Plata funcție de performanță pentru medici;
    • Reducerea sporurilor la personalul din spitalele cu datorii;
    • Numirea șefilor de secții de către manageri, nu de către universități. Contracte de performanță;
    • Consorții de spitale și achiziții comune pentru materiale primare;
  • Creșterea bazei de plătitori la Casa de Asigurări și eliminarea excepțiilor;
    • Descurajarea acordării de concedii medicale fictive. Eliminarea scutirii CASS pentru toate concediile medicale;
    • Creșterea cu 20% a bazei de contribuabili a CASS, prin eliminarea excepțiilor. (Plătitori 6.3 milioane - beneficiari 16.6 milioane);
    • Creșterea cu peste 15% prin aplicarea CASS la pensiile mari;
  • Creșterea ponderii medicamentelor generice și respectarea ghidurilor de tratament;
  • Folosirea eficientă a bugetelor CNAS
    • Reducerea centrelor de permanență din mediul urban;
    • Sistemele private de sănătate care vor dori contract cu CNAS vor avea obligația ca minim 80% din personalul angajat să fie angajați cu normă întreagă.
    • Rezidenții în sistem privat vor fi plătiți parțial de unitatea medicală;
    • Desfacerea contractului de muncă pentru personalul medical care desfășoară, în timpul programului de lucru din sistemul public, activități medicale în alte unități sanitare;
    • Convertirea unităților sanitare cu grad redus de ocupare și servicii medicale ineficiente în ambulatorii sau spitale de recuperare și paleație;

Reforme/reorganizări

1. Crearea unor structuri de suport (juridic, financiar-economic, achiziții publice, managementul resurselor umane, IT) la nivelul ministerelor/ordonatori de credite pentru instituțiile subordonate și UAT-uri cu capacitate mai mare pentru UAT-urile mai mici – adoptare în anul 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026.

2. Stabilirea și implementarea unor scheme de personal maximale;

3. Reevaluarea și prioritizarea proiectelor Companiei Naționale de Investiții;

4. Evaluarea, prioritizarea și finanțarea proiectelor din Programul Național de Investiții ”Anghel Saligny” în funcție de disponibilitățile bugetare;

5. Introducere indicatori pentru sustenabilitatea proiectelor – ex: număr de locuitori, spor natural, număr de autorizații de construcție,

6. Evaluarea utilizării proiectelor finalizate (număr racordați la rețele de apă, canalizare, etc);

7. Stimulare performanță ex. alocări funcție de grad de încasare impozite, responsabilizare autorizații construire și stabilire corectă a impozitelor;

8. Creșterea capacității de încasare a impozitelor. Crearea de pârghii legale pentru reținerea a 50% din beneficiile sociale pentru persoanele care nu-și plătesc impozitele;

9. Transferarea rețelelor de utilități publice neautorizate către operatorii regionali autorizați;

10. Raportarea la numărul real al populației (recensământ);

11. Eficientizarea prin corelarea anuală a numărului de personal la UAT-uri, cu numărul persoanelor domiciliate pe raza UAT-ului inclusiv consiliile județene (OUG 63/2010) – adoptare în anul 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026.

12. Desființarea funcției de viceprimar la autoritățile administrației publice locale cu o populație mai mică de 1.500 de locuitori – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026.

13. Adoptarea Codului Finanțelor Publice Locale pentru asigurarea predictibilității finanțării autorităților locale – adoptare în anul 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026,

14. Adoptarea Codului de Procedură Administrativă – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2025,

15. Revizuirea/modificarea/completarea Codului Administrativ pentru eficientizarea acestuia după 6 ani de la intrarea sa în vigoare.

16. Desființarea structurilor publice din subordinea/coordonarea ministerelor organizate la nivel regional – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026,

17. Salarizare după performanță în administrația publică centrală și locală – adoptare în 2026, intrare în vigoare la 1 ianuarie 2027,

18. Grile de salarizare naționale pentru UAT-urile care nu acoperă salariile din venituri proprii.

19. Adoptarea unei noi legi privind statutul funcționarilor publici.

20. Reformarea programelor de formare profesională a salariaților din administrația publică și consolidarea pregătirii aleșilor locali, mai ales a celor care se află la primul mandat – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026,

21. Simplificarea procesului de atestare a inventarului bunurilor aflate în domeniul public al unităților administrativ-teritoriale prin mutarea competenței de emitere a punctului de vedere de la MDLPA la nivelul fiecărui județ, respectiv la Instituția Prefectului – adoptare în 2025, intrarea în vigoare la 1 ianuarie 2026,

22. Reorganizarea aparatului Instituției Prefectului - adoptare în anul 2025, intrare în vigoare la 1 ianuarie 2026

23. Eliminarea indemnizației membrilor Autorităților Teritoriale de Ordine Publică - adoptare în anul 2025, intrare în vigoare la 1 ianuarie 2026.

24. Eliminarea remunerării membrilor organismelor cu rol consultativ fără personalitate juridică, constituite la nivel central sau local – intrare în vigoare la 1 ianuarie 2026.

25. Armonizarea legislației privind integritatea în funcțiile publice cu decizia CCR in sensul asigurării in sensul transparentizării declarațiilor de avere si de interese - intrare în vigoare la 1 ianuarie 2026.

26. Elaborarea cadrului legislativ pentru legea Capitalei.

27. Organizarea unei evidențe privind personalul contractual din administrația publică la nivelul MDLPA.

28. Reorganizarea și restructurarea sau lichidarea întreprinderilor publice care înregistrează pierderi 3 ani la rând și care nu prestează un serviciu de utilitate publică, cum ar fi transport, termoficare.

29. Reducerea cu 20% a anvelopei salariale autorităților administrației publice centrale, față de nivelul anului 2024.

30. Derularea, desfășurarea procedurilor de selecție a administratorilor la toate întreprinderilor publice și centrale.

31. Eliminarea bonusurilor de pensionare la întreprinderi publice și autorități publice.

32. Modificarea legilor pentru a elimina plata pensiilor speciale înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare aplicabile în regimul general al pensiilor – decembrie 2025

33. Corporatizarea regiilor autonome – Potrivit prevederilor art. IV alin. (1) din Legea nr. 187/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, cu modificările și completările ulterioare, întreprinderile publice existente prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. a) din OUG 109/2011 se pot reorganiza de către autoritățile publice tutelare competente prin divizarea activităților de serviciu public de cele comerciale în termen de 3 ani de la  data intrării în vigoare a Legii nr. 187/2023. Activitățile comerciale divizate vor fi organizate în societăți pe acțiuni sau în societăți cu răspundere limitată, potrivit prevederilor Legii nr. 187/2023.

34. Revizuirea programelor europene în scopul eficientizării fondurilor europene.

35. Elaborarea cadrului normativ pentru realizarea Inventarului Național al Investițiilor necesare pentru dezvoltarea integrată locală, zonală, gestionat de un departament al reformei administrației publice locale coordonat la nivelul Cancelariei Prim-ministrului sau Secretariatul General al Guvernului.

36. Reducerea în medie cu 20% a numărului angajaților din administrația publică centrală.

37. Reducerea sporurilor și stimulentelor exagerate în administrația publică centrală și locală.

38. Raportarea normei la poliția locală la 1.500 de locuitori și coordonarea cu poliția națională.

39. Analiza și eficientizarea prioritizării investițiilor din programele naționale, introducerea cofinanțării UAT-urilor la anumite programe, în funcție de capacitatea financiară a acestora, de ex. construirea de stadioane.

viewscnt
Afla mai multe despre
posturi ocupate
administratie
angajati