Finanțele vor să implementeze eFactură între firme de la 1 ianuarie 2024, posibil cu servere de la STS, chiar dacă sistemul informatic dedicat nu va fi achiziționat la timp

Finanțele vor să implementeze eFactură între firme de la 1 ianuarie 2024, posibil cu servere de la STS, chiar dacă sistemul informatic dedicat nu va fi achiziționat la timp
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 28 iul 2023

Ministerul Finanțelor are în plan să extindă, de la 1 ianuarie 2024, aplicarea eFactură, mecanism de emitere electronică a facturilor prin sistemul administrat de ANAF/CNIF, la toate facturile emise în relația dintre firme (business to business - B2B). Potrivit informțiilor Profit.ro, ministerul caută în prezent soluții pentru extinderea eFactură, chiar dacă platforma hardware/software dedicată nu va fi achiziționată în timp util, având în vedere etapa de derulare a licitației. România a primit de la Comisia Europeană derogarea necesară pentru a extinde aplicarea eFactură și, chair dacă aceasta este doar o autorizare și nu o obligație, Ministerul Finanțelor vrea implementarea eFactură de la 1 ianuarie 2024 cu orice preț, având în vedere impactul anticipat în combaterea evaziunii.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene. Parteneri: BCR, BRD, CEC
4 iunie - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, BVB, CEC Bank, Infinity Capital Investments, Sphera, Teraplast

UPDATE 13.15 Potrivit informațiilor Prtofit.ro, Finanțele fac tot posibilul pentru a introduce eFactura obligatoriu pentru toate tranzacțiile dintre firme de la 1 ianuarie 2024, însă, în cazul în care nu vor avea capacitate tehnică suficientă, este posibilă o introducere etapizată.

În timp ce derogarea era o formalitate, ANAF și Ministerul Finanțelor, în subordinea căruia se află Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF), administratorul sistemului IT al Fiscului, au o problemă de capacități tehnice pentru a ține în funcțiune, în condiții optime, toate operațiunile care se desfășoară la nivelul ANAF, după cum s-a vazut și în această vară.

100 de noi posturi în subordinea Guvernului și salarizate cu 50% mai mult decât la Palatul Victoria pentru AMEPIP - agenția care va monitoriza companiile de stat. Noi formule de salarizare pentru șefii companiilor CITEȘTE ȘI 100 de noi posturi în subordinea Guvernului și salarizate cu 50% mai mult decât la Palatul Victoria pentru AMEPIP - agenția care va monitoriza companiile de stat. Noi formule de salarizare pentru șefii companiilor

Cum introducerea eFactură obligatorie în relația dintre firme va presupune transmiterea zilnică a circa 50 de milioane de facturi prin acest sistem, CNIF va avea nevoie de resurse suplimentare majore pentru a face față.

În acest scop, pentru a asigura capacitatea hardware suplimentară necesară, serverele ar putea fi luate de la Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) până va fi cumpărată și implementată platforma hardware/software dedicată pentru eFactură, au declarat surse apropiate situației pentru Profit.ro. Utilizarea unor servere luate cu împrumut de la alte instituții ar putea pune, însă, unele probleme tehnice.

Profit.ro a scris în luna mai despre întârzierile privind achiziția sistemului informatic pentru eFactură.

Impozitul de 1% pe imobilele de peste 500.000 euro, impus de coaliție, se va duce la primăriile ”sărace” CITEȘTE ȘI Impozitul de 1% pe imobilele de peste 500.000 euro, impus de coaliție, se va duce la primăriile ”sărace”

Extinderea eFactură reprezintă o prioritate pentru autorități, întrucât este văzută ca o măsură cu impact major în combaterea evaziunii, însă statul ar trebui să țină cont de propria capacitate de a opera în condiții optime un astfel de sistem. În caz contrar, impactul asupra mediului de afaceri ar putea fi puternic negativ. Sistemul informatic al CNIF va trebui să proceseze zeci de milioane de facturi pe zi.

eFactură este în prezent obligatoriu în relația firmelor cu instituții ale statului, iar între companii private doar pentru bunuri considerate a avea risc fiscal riedicat. De la începutul anului următor, emiterea facturilor prin serverele ANAF ar urma să devină obligatorie pentru toate tranzacțiile B2B.

Ce urmează - ANAF trebuie să emită ordin cu firmele care trebuie să folosească eFactură

"Firmele vor trebui să își implementeze procesul de facturare electronică, să adapteze și să implementeze noi aplicații informatice pentru prelucrarea acestora și pentru transmiterea și recepția pe formatul impus de ANAF. În acest sens, este nevoie să identifice în cel mai scurt timp posibil soluțiile informatice cele mai potrivite pentru modelul lor de afaceri. Sistemul informatic care va asigura eFactură trebuie să aibă capacitate suficientă pentru a face față la zeci de milioane de facturi pe zi. Nu este loc pentru probleme de genul celor pe care le-am văzut la ANAF în iunie, de exemplu, când sistemul informativ al Fiscului era atât de încărcat, încât contabilii firmelor erau nevoiți să depună declarații noaptea. Nu vom putea sta să emitem facturi noaptea, dacă eFactură nu va funcționa la parametri optimi, va pune probleme serioase pentru întreaga economie a țării", a declarat consultantul fiscal Cornel Grama.

VIDEO Marcel Ciolacu: Vom mări salariul minim, astfel încât să nu piardă nimeni la salariu. TVA de 9% rămâne la mâncare, la medicamente. De ce la cluburi este 5% TVA? CITEȘTE ȘI VIDEO Marcel Ciolacu: Vom mări salariul minim, astfel încât să nu piardă nimeni la salariu. TVA de 9% rămâne la mâncare, la medicamente. De ce la cluburi este 5% TVA?

Potrivit acestuia, în termen de 30 de zile de la obținerea derogării, ANAF stabilește, prin ordin de președinte, categoriile de operatori economici stabiliți în România care au obligația de a emite facturi electronice în relația B2B și de a le transmite prin sistemul național privind factura electronică eFactura, precum și data de la care intervine această obligație.

Derogarea din partea CE nu reprezintă o obligație pentru autoritățile române, ci posibilitatea de a introduce eFactură obligatorie în relația B2B d ela 1 ianuarie 2024, astfel că autoritățile au felxibilitate în cazul în care nu vor avea la data respectivă un sistem suficient de puternic.

"Sperăm că vor analiza lucid situația și vor obliga pe toți doar dacă au pregătit cum trebuie capacități tehnice. Altfel, au posibilitatea să excepteze firmele cu afaceri mai mici sau anumite catgorii de contribuabili, unde riscul fiscal ar fi redus. Asta dacă țin să implementeze, cu orice preț, de la 1 ianuarie 2024", a spus Grama.

viewscnt
Afla mai multe despre
efactura
facturare electronica
anaf
comisia europeana
efactura b2b
ministerul finantelor