Guvernul încearcă a patra oară în ultimii 8 ani să transforme portul Midia în zonă liberă, scutită de taxe

Guvernul încearcă a patra oară în ultimii 8 ani să transforme portul Midia în zonă liberă, scutită de taxe
scris 24 sep 2020

Guvernul vrea să modifice legea din 1992 care reglementează regimul zonelor libere pentru a putea transforma și fostul port Midia, care de anul trecut este parte a portului Constanța, în zonă liberă, în care mărfurile aduse din afara UE pot fi depozitate fără taxe, vamale sau de altă natură. Este a patra tentativă în acest sens a autorităților din ultimii 8 ani.

În urmă cu un an, în septembrie 2019, Ministerul Transporturilor a emis un ordin prin care a transformat portul Midia în zonă a portului Constanța. Ulterior, a fost elaborat un proiect de hotărâre de Guvern de extindere a regimului de zonă liberă a portului Constanța și în noua zonă Midia, proiect care însă nu a mai fost adoptat de Executiv. Asta pentru că legislația primară, respectiv Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor libere, nu conține prevederi despre modalitatea juridică de extindere a zonelor libere.

Acum, Guvernul vrea să modifice legea în acest sens pentru a rezolva problema. "Extinderea sau restrângerea ori închiderea zonelor libere (...) se face prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităților administrației publice centrale sau locale interesate, după caz", prevede un draft de ordonanță de urgență de modificare a Legii privind regimul zonelor libere.

Rolls-Royce Holdings vrea să atragă până la 2,5 miliarde de lire sterline, pentru a-și consolida situația financiară CITEȘTE ȘI Rolls-Royce Holdings vrea să atragă până la 2,5 miliarde de lire sterline, pentru a-și consolida situația financiară

În nota de fundamentare a proiectului se arată că extinderea spre nord a portului Constanța, prin alipirea portului Midia, a condus la aplicarea de care Compania Națională ”Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța, în raporturile cu operatorii portuari, a unor condiții inegale la prestații echivalente, creând astfel acestora un dezavantaj concurențial, "fiind imperios necesar" ca regimul de zonă liberă să fie extins pe întreaga suprafață a portului Constanța.

"Între portul Midia - digul de sud și portul Constanța – poarta 2 este o distanță de 16,7 km ceea ce îl face impropriu catalogării acestuia ca port maritim în sensul Regulamentului (UE) nr. 1315/2013 și pentru a putea fi dezvoltate proiecte de modernizare a infrastructurii de transport naval prin atragerea de fonduri europene nerambursabile s-a realizat extinderea spre nord a portului Constanța prin alipirea portului Midia (...). Vidul de reglementare conduce la scăderea competitivității portului Constanța față de celelalte porturi din bazinul Mării Negre, precum și față de porturi din Uniunea Europeană", se menționează în documentul citat.

După modificarea legislației primare, Guvernul ar urma să instituie regimul de zonă liberă în zona Midia a portului Constanța prin modificarea HG nr. 410/1993 privind înființarea Zonei libere Constanța Sud, a Zonei libere Basarabi și a Regiei Autonome "Administrația Zonei Libere Constanța Sud și a Zonei Libere Basarabi".

FinCEN Leaks: Rapoartele secrete trimise de bănci autorităților americane despre clienții bănuiți de spălare de bani, scurse în presă. Cele mai mari bănci din lume, acuzate că au mutat fonduri ilicite pentru clienți în ciuda avertismentelor CITEȘTE ȘI FinCEN Leaks: Rapoartele secrete trimise de bănci autorităților americane despre clienții bănuiți de spălare de bani, scurse în presă. Cele mai mari bănci din lume, acuzate că au mutat fonduri ilicite pentru clienți în ciuda avertismentelor

Măsura de instituire a regimului de zonă liberă ar fi în beneficiul Rompetrol Rafinare, care deține facilități importante în portul Midia, dar și al altor companii majore aflate în aceeași situație, cum ar fi Grup Servicii Petroliere al omului de afaceri constănțean Gabriel Comănescu. Portul Midia este vital și pentru lucrările de construcție aferente proiectului de exploatare offshore de gaze naturale al americanilor de la Black Sea Oil&Gas, singurul din sectorul românesc al Mării Negre pentru care s-a luat decizia finală de investiție, dar și ale celorlalte proiecte de dezvoltare de zăcăminte de hidrocarburi din Marea Neagră.

În nota de fundamentare a proiectului de HG de anul trecut de instituire a regimului de zonă liberă în portul Midia, rămas neadoptat, se arăta, printre altele, că operațiunile petroliere offshore sunt strâns legate de intrări și ieșiri în afara teritoriului, majoritatea inputurilor venind pe mare și fiind pregătite, respectiv depozitate, în zona Midia, pentru a fi ulterior trimise către platforme. De asemenea, unele componente ale pachetului de foraj pot fi aduse și din teritoriu (substanțe chimice și alte componente pentru fluidul de foraj, unele prăjini sau sape furnizate de industria românească etc), iar prin extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia a portului Constanța, costurile suplimentare și birocrația aferente importului temporar și reexportului pe care trebuie să le practice în prezent companiile ar fi substanțial diminuate, sprijinind această activitate.

Mai mult, în felul acesta, activitatea de suport pentru operațiunile petroliere offshore ar deveni foarte competitivă și s-ar putea extinde dincolo de perimetrele situate în zona economică exclusivă a României, către viitoarele operațiuni petroliere offshore din zonele ucrainene și bulgărești, adăuga Executivul.

Trotinetele electrice sunt vulnerabile la atacuri informatice de la distanță, avertizează experții CITEȘTE ȘI Trotinetele electrice sunt vulnerabile la atacuri informatice de la distanță, avertizează experții

"Suplimentar, condițiile actuale de pe piața petrolului fac ca activitatea de explorare să stagneze și chiar să se oprească. În prezent, se estimează că această stagnare va putea dura circa 3 ani. În aceste condiții, extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia din portul Constanța vine în sprijinul operatorilor implicați în această industrie pentru a supraviețui în acest interval, astfel încât să fie prezenți în piață în momentul revigorării acestui sector de activitate", se afirma în documentul citat.

Executivul mai arăta că, în plus, o mare parte dintre serviciile de reparații nave sunt efectuate pentru nave care arborează pavilion străin.

"Și aici se pot observa avantaje asemănătoare: navele vin și pleacă pe mare, o mare parte din piese vin pe aceeași cale. Extinderea regimului de zonă liberă ar crește seminificativ competitivitatea companiilor din portul Constanța față de alte porturi cu facilități de reparații din bazinul Mării Negre (inclusiv Marmara și Egee) și chiar estul Mediteranei, atrăgând astfel și mai multe comenzi de lucru. De altfel, la nivel european, observăm că unele dintre cele mai mari aglomerări industriale sunt localizate în porturi cu facilități de zonă liberă (ex.: Rotterdam, Hamburg)", se preciza în nota de fundamentare.

Guvernul a mai elaborat proiecte de HG de instituire a regimului de zonă în liberă în portul Midia și în 2012 și 2015, fără însă să le adopte.

viewscnt
Afla mai multe despre
portul midia zona libera
zona midia portul constanta regim zona libera
gaze naturale marea neagra