Pașii, costurile și durata înființării unui SRL. Schimbările de la Registrul Comerțului fac România atractivă pentru investiții

Pașii, costurile și durata înființării unui SRL. Schimbările de la Registrul Comerțului fac România atractivă pentru investiții
scris 14 mar 2017

Simplificarea din ultimii ani a operațiunilor de înființare a societăților comerciale a redus la numai câțiva pași care trebuie urmați pentru înființarea unei societăți cu răspundere limitată (SRL). Astfel, aceste acțiuni de încurajare a mediului privat se alătură altor avantaje, pentru a plasa România printre cele mai atractive destinații pentru a investi în Europa Centrala și de Est, afirmă Andreea Manolache, senior associate Accace Romania.

Primul pas constă în rezervarea denumirii societății la Oficiul Registrului Comerțului în rază căruia se află sediul social. Referentul de la Registrul Comerțului va verifica dacă denumirea aleasă de solicitant prezintă elemente de distinctivitate, aceasta fiind o condiție esențială pentru efectuarea înregistrării.

Este interzisă înscrierea unei firme care conține cuvintele "științific", "academie", "academic", "universitate", "universitar", "școală", "școlar" sau derivatele acestora. Folosirea cuvintelelor "național", "român", "institut" sau a derivatelor acestora este posibilă numai cu acordul Secretariatului General al Guvernului.

Rezervarea denumirii firmei este valabilă pentru o perioadă de cel mult 3 luni, după expirarea acestei perioade putând fi efectuată o nouă rezervare. Până la 1 februarie 2017, taxele aferente rezervării denumirii erau de 72 de lei, însă, în prezent, Oficiul Național al Registrului Comerțului nu mai percepe nicio taxă pentru acest serviciu.

Andreea Manolache, senior associate Accace Romania

Andreea Manolache, senior associate Accace Romania

Accesul la acest serviciu este facil și posibil online (portal.onrc.ro), prin fax, email, poștă sau la ghișeu, potrivit consultantului Accace.

Registrul Comerțului: Românii au înființat cu 6,3% mai puține firme noi în 2016 CITEȘTE ȘI Registrul Comerțului: Românii au înființat cu 6,3% mai puține firme noi în 2016

Cel de-al doilea pas pentru înființarea SRL este deschiderea contului de capital social la orice bancă aleasă de către solicitant (minimum 200 de lei) și pregătirea dosarului, ce va cuprinde o serie de documente precum:

  • Dovada verificării disponibilității și rezervării firmei
  • Declarația că persoana are calitatea de asociat unic într-o singură societate cu răspundere limitată sau că societatea cu răspundere limitată cu asociat unic nu este asociat unic în altă societate cu răspundere limitată
  • Actul constitutiv
  • Contractul de sediu
  • Cererea adresată ANAF în vederea obținerii certificatului emis de administrația financiară competentă, care certifică faptul că pentru imobilul cu destinație de sediu social nu a fost înregistrat un alt document pentru înstrăinarea dreptului de folosință asupra aceluiași imobil, cu titlu oneros sau gratuit
  • Dovezile privind efectuarea vărsămintelor aporturilor subscrise de asociați la capitalul social
  • Actele privind proprietatea pentru aporturile în natură subscrise și vărsate la constituire
  • Declarațiile date pe propria răspundere, după caz, de către asociați și administratori, din care să rezulte că îndeplinesc condițiile legale pentru deținerea acestor calități
  • Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice
  • Specimenele de semnătură ale reprezentanților societății

Specimenul de semnătură al administratorului, în cazul în care nu este în fața referentului Registrului Comerțului, trebuie acordat în fața notarului public, autentificarea generând un cost suplimentar suportat de către solicitant.

Tot ca o măsură de relaxare treptată a formalităților de înființare, certificatul emis de administrația financiară competentă (2012), care certifică faptul că pentru imobilul cu destinație de sediu social nu a fost înregistrat un alt document pentru înstrăinarea dreptului de folosință asupra aceluiași imobil, cât și cazierul fiscal al asociaților/administratorilor (2007), este obținut prin intermediul Registrului Comerțului.

Dosarul de înființare a societății cu răspundere limitată, ce conține documentele îndosariate și numerotate, este depus de către solicitant la Oficiul Registrului Comerțului direct, prin poștă, cu scrisoare cu valoare declarată și confirmare de primire sau prin mijloace electronice. Cererea transmisă în formă electronică va avea asociată semnătura electronică extinsă.

LISTA tuturor celor 102 taxe care sunt eliminate de astăzi CITEȘTE ȘI LISTA tuturor celor 102 taxe care sunt eliminate de astăzi

În prezent, prin Legea 1/2017, taxele de registru au fost eliminate, prin urmare costul pentru înființarea unei societăți SRL este mai mic, de la aproximativ 300 de lei, la nivelul anului trecut, la aproximativ 50 de lei (reprezentând un tarif de publicare a rezoluției în Monitorul Oficial) începând cu 1 februarie 2017.

Concret, Registrul Comerțului nu mai percepe taxa pentru înregistrarea cererii de înregistrare a SRL-ului, care cuprinde: autorizare constituire, înmatriculare, autorizare funcționare prin declarație pe propria răspundere. Cuantumul acestei taxe a fost, până în luna februarie, de 250 de lei.

"Ca încurajare a antreprenoriatului românesc, pe lângă timpul foarte scurt de înființare a unui SRL (3 zile lucrătoare de la depunerea dosarului), vin și măsurile de eliminare a taxelor de registru; prin urmare, se reduc semnificativ costurilor de înființare a unei firme", a declarat consultantul.

viewscnt
Afla mai multe despre
srl
infiintare srl
registrul comertului
acte infiintare srl
accace