Vânzarea de apartamente, terenuri și clădiri se va face după plata datoriilor către ANAF - proiect

Vânzarea de apartamente, terenuri și clădiri se va face după plata datoriilor către ANAF - proiect
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 31 iul 2024

Un proiect de modificare a Codului de procedură fiscală prevede obligativitatea solicitării prezentării la notar a certificatelor de atestare fiscală, ori de câte ori are loc un transfer al dreptului de proprietate asupra unor bunuri reprezentând clădiri și terenuri, atât de către proprietarul bunului, cât și de către persoana căreia i se transferă dreptul de proprietate. Scopul acestei schimbări legislative nu este blocarea vânzării, ci să îi motiveze pe cei care vor să facă tranzacții de acest tip, care de obicei implică sume mari de bani, să își plătească datoriile către ANAF. Transferul dreptului de proprietate este în prezent condiționat doar de achitarea datoriilor către direcțiile locale de taxe.

În timp ce proprietarul trebuie să plătească pentru a vinde, cumpărătorul va fi nevoit să își achite, de asemenea, datoriile, sau se poate trezi cu sechestru sau executare silită din partea ANAF.

Urmărește-ne și pe Google News
Ciolacu confirmă Profit.ro - Deficit bugetar de 3,6% pentru prima jumătate a anului. Cum justifică șeful Guvernului creșterea CITEȘTE ȘI Ciolacu confirmă Profit.ro - Deficit bugetar de 3,6% pentru prima jumătate a anului. Cum justifică șeful Guvernului creșterea
Evenimente
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii

De asemenea, se reglementează faptul că dacă proprietarul înregistrează obligații fiscale/bugetare restante, în certificatul de atestare fiscale se menționează acordul organului fiscal central de a se realiza operaținea de înstrăinare a bunului, și se indică contul în care se vor vira sumele aferente achitării obligațiilor fiscale/bugetare datorate de către proprietar.

Astfel, înainte de autentificarea actului de înstrăinare a dreptului de proprietate, notarul verifică existența dovezii plății obligațiilor fiscale/bugetare în contul indicat de organul fiscal central.

Prin această măsură, statul are în vedere să prevină periclitarea colectării creanțelor bugetare, prin condiționarea realizarii tranzacțiilor de înstrăinare a bunurilor imobile, de achitarea obligațiilor fiscale/bugetare restante datorate de proprietar. În caz contrar, există riscul ca proprietarul să intre in starea de insolvabilitate sau de insolvență, ceea ce ar conduce la nerecuperarea obligațiilor bugetare la bugetul general consolidat.

În fapt, și în cazul obligațiilor fiscale datorate bugetelor locale, transferul dreptului de proprietate este condiționat de achitarea acestor obligații.

ULTIMA ORĂ Rompetrol vrea să atace la Curtea Constituțională suprataxa de solidaritate impusă petroliștilor CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Rompetrol vrea să atace la Curtea Constituțională suprataxa de solidaritate impusă petroliștilor

În situația în care transferul dreptului de proprietate se realizeaza prin donație, caz în care nu există un preț de înstrăinare prin care să se asigure recuperarea obligațiilor fiscale/bugetare datorate de proprietar, se impune ca realizarea unui astfel de transfer al dreptului de proprietate să fie condiționată de achitarea anticipată a obligațiilor fiscale/bugetare restante, întrucât persoanele implicate pot uzita de această modalitate pentru ca proprietarul să nu achite obligațiile pe care le datorează.

În cazul obligațiilor fiscale/bugetare restante înregistrate în certificatul de atestare fiscală emis de organul fiscal central, prin noua prevedere legală nu se are în vedere blocarea realizarii tranzacției, ci doar asigurarea din partea statului că se comportă similar unui creditor privat prudent în recuperarea veniturilor sale.

Totodată, se reglementează și faptul că, dacă persoana careia i se transferă dreptul de proprietate înregistrează obligații fiscale/bugetare restante, notarul public va comunica organului fiscal central, prin mijloace electronice de comunicare, o copie a actului de proprietate autentificat. Astfel, în funcție de comportamentul fiscal al persoanei careia i s-a transferat dreptul de proprietate asupra bunului, organul fiscal central poate dispune măsuri asigurătorii dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 213 din Codul de procedură fiscală sau instituie sechestru executoriu, în cazul în care aceasta nu achită obligațiile fiscale/bugetare restante în termen de 15 zile de la comunicarea somației.

Antreprenorii ultrabogați amenință că vor părăsi Marea Britanie din cauza unei propuneri de modernizare a sistemului de impozitare CITEȘTE ȘI Antreprenorii ultrabogați amenință că vor părăsi Marea Britanie din cauza unei propuneri de modernizare a sistemului de impozitare

Se propune în proiectul de ordonanță și includerea în procedura deja aprobată și comunicarea prin mijloace eletronice a certificatului de atestare fiscală si a noilor documente în raport cu notarul public care va autentifica tranzacția de transfer al dreptului de proprietate.

Se reglementează faptul că, în cazul în care declarațiile de impunere nu sunt depuse, potrivit legii, contribuabilul/plătitorul va fi notificat, caz în care acesta va fi obligat să depună o nouă cerere pentru eliberarea certificatului de atestare fiscală, după respectarea prevederilor legale privind declararea obligațiilor fiscale.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
vanzare imobiliare
apartament
cladiri
datorii buget
certificat de atestare fisclă