Exporturile săptămânale maritime de țiței rusesc au crescut la cel mai înalt nivel din ultima jumătate de an, ca urmare reluării fluxurilor în urma furtunilor care au perturbat transporturile din Marea Neagră, în urmă cu câteva săptămâni. România a importat țiței din Rusia, însă nu rusesc, ci de proveniență kazahă, prin terminalele din portul Novorosisk.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Aproximativ 3,2 milioane de barili pe zi de țiței au fost încărcate în porturile rusești timp de patru săptămâni, până pe 10 decembrie, conform Bloomberg, în creștere cu 114 mii de barili pe zi față de media revizuită pentru perioada care s-a încheiat pe 3 decembrie.
Ca urmare a furtunilor recente din Marea Neagră, media transporturilor de țiței pe patru săptămâni a fost cu aproximativ 385 mii de barili pe zi sub nivelul mai-iunie, valoarea de referință folosită de Moscova pentru reducerea exporturilor promisă partenerilor săi din cartelul OPEC+.
Rusia își va reduce suplimentar exporturile de țiței la 500 mii de barili pe zi sub media mai-iunie în primul trimestru al anului viitor, după ce Arabia Saudită a declarat că își va prelungi unilateral livrările cu un milion de barili pe zi, iar alți membri ai cartelului i-au urmat exemplul.
Reducerea va fi împărțită între producția de țiței, care vor fi micșorată cu 300 mii de barili pe zi, și cea de produse rafinate, a anunțat vicepremierul Alexander Novak. Pentru restul anului 2023, reducerea este stabilită la 300 mii de barili pe zi, repartizată atât pe produse brute, cât și pe cele rafinate, în proporții neprecizate.
Exporturile maritime săptămânale ale Rusiei au crescut la 3,76 milioane de barili pe zi, în creștere cu aproximativ 910 mii de barili pe zi față de cifra revizuită pentru perioada până la 3 decembrie.
Activitatea de rafinare din Rusia, în schimb, a scăzut la cel mai redus nivel al ultimelor 7 săptămâni, constrângerile logistice, efect al furtunilor recente din Marea Neagră, afectând rafinăriile.
Veniturile săptămânale ale Kremlinului din taxele de export de petrol au crescut la cel mai înalt nivel al anului, la 89 milioane de dolari, ca urmare a creșterii volumelor livrate. Din ianuarie, producătorii de petrol din Rusia urmează să plătească o taxă pe producție mai mare pentru a finanța subvențiile restabilite în octombrie, după ce au fost reduse la jumătate în luna precedentă.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV INTERVIU Ministrul Agriculturii: În România intră și produse din lapte care nu au văzut laptele! În piețe, jumătate sunt producători, jumătate sunt intermediari. Vânzarea terenurilor către străini, stopată. Ce va fi cu prețul pâiniiȘi încasările bugetare ale Kremlinului pe ultimele 4 săptămâni s-au majorat cu 2 milioane dolari, la 78 milioane dolari, ca urmare a creșterii fluxurilor de țiței transportate pe mare ale Rusiei în cele patru săptămâni până la 10 decembrie la 3,2 milioane de barili pe zi.
Bulgaria a fost singurul stat membru UE care a importat țiței rusesc. Exporturile lunare către rafinăria gigantului rus Lukoil de la Burgas au crescut la aproximativ 63 mii de barili pe zi, după repornirea, chiar dacă parțială, a exporturilor din Novorosisk, după furtunile recente.
Cel mai important client european al Rusiei rămâne Turcia, exporturile crescând la aproximativ 440 mii de barili pe zi în cele patru săptămâni care s-au încheiat pe 10 decembrie. Volumele sunt de peste trei ori mai ridicate decât minimele înregistrate în iulie și august.
Fluxurile combinate către Turcia și Bulgaria, singurii doi cumpărători rămași ai Rusiei în apropierea porturilor sale vestice, s-au stabilizat la aproximativ 500.000 de barili pe zi.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Platforma de crowdlending Fagura - lansată în RomâniaLivrările către clienții asiatici au crescut la 2,7 milioane de barili pe zi în cele patru săptămâni care s-au încheiat pe 10 decembrie, în creștere de la 2,63 milioane de barili pe zi revizuiți în perioada similară care s-a încheiat pe 3 decembrie.
Aproximativ 1,11 milioane de barili pe zi de țiței au ajuns în China, iar 780 mii de barili pe zi în India.
Toate cifrele Bloomberg exclud țițeiul kazah KEBCO cu care sunt alimentate și rafinăriile din România. Acestea sunt transporturi efectuate de KazTransoil JSC care tranzitează Rusia pentru export prin Novorosisk și portul baltic Ust-Luga și nu fac obiectul sancțiunilor Uniunii Europene sau al vreunui plafon de preț.
Țițeiul kazah este amestecat cu țiței de origine rusă pentru a crea o calitate uniformă de export. De la invadarea Ucrainei de către Rusia, Kazahstanul și-a redenumit petrolul pentru a-l distinge de cele sortimentele expediate de companiile rusești.