Puternicul sindicat german din metalurgie IG Metall a lansat luni un conflict social care se anunță unul dintre cele mai dure din ultimii ani în Germania, relatează AFP.
Câteva zeci de greve sunt în curs luni în întreaga țară, mai ales în sectorul construcției de automobile, în semn de susținere a revendicărilor care vizează o reducere a timpului de muncă la 28 de ore pe săptămână, scrie News.ro.
Confrom unei strategii bine rodate, încetarea lucrurlui afectează întreprinderi atent selectate - inclusiv Volkswagen, Porsche, Otis și Bombardier - în vest, în Renania de Nord-Westfalia (cu 700.000 de greviști anunțați), în sud, în Baden-Württemberg, și în est în landurile Brandenburg, Saxonia și Berlin.
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a. Parteneri: ACUE, ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ContentSpeed, eMag
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-al Parteneri: ACUE, Electrica Furnizare, Raiffeisen Bank
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania
IG Metall intenționează să-și consolideze presiunea încă de marți, îndemnând la încetarea muncii în 143 de întreprinderi, iar greva urmează să dureze cel puțin o săptămână după primele greve de avertisment foarte punctuale de săptămâna trecută, mai ales la Porsche.
Din octombrie, sindicatul cere ca cei 3.9 milioane de angajați din sector să primească o mărire de salariu de 6%. Federația patronală Gesamtmetall propune 2%. Nimic neobișnuit. În general, părțile se întâlnesc la jumătatea drumului.
SĂPTĂMÂNĂ DE MUNCĂ DE 28 DE ORE
Însă conflictul vizează mai ales o nouă organizare - fără precedent - a timpului de muncă, cerută de IG Metall, și anume să se treacă de la o săptămână de muncă de 35 de ore la una de 28 de ore - în cazul celor care doresc acest lucru și o compensare parțială a veniturilor astfel pierdute de către angajator.
Formula ar fi valabilă cel mult doi ani, iar angajatorul ar urma să garanteze o revenire în post cu normă întreagă.
Patronatul din sector consideră această revendicare drept inadmisibilă și irealizabilă. El estimează că aproape două treimi dintre salariați vor fi eligibili în vederea acestei organizări a timpului de muncă și se teme de o adevărată bătaie de cap administrativă și de o golire a atelierelor.
Angajatorii subliniază totodată riscul unei discriminări, în cazul implementării acestui regim, față de angajații care munesc deja cu fracțiuni de normă și salariul redus corespunzător.
Această problemă a condus deja la un eșec al unor negocieri la nivel de ramură în toamnă. În cazul în care impasul se confirmă, următoarea etapă ar putea să fie greva dură - o raritate în această țară cu tradiție în gestionarea comună.
Fără progrese din partea patronatului, va fi ”extrem de dificil ca această negociere salarială să fie dusă la bun sfârșit printr-o limitare la greve de avertisment”, a avertizat în weekend un reprezentant al IG Metall, Roman Zitzelsberger.
Încetarea muncii însoțește în mod tradițional negocieri salariale în Germania. În schimb, IG Metall nu a organizat vreo grevă la nivel național pe termen nedeterminat din 2003.
Gesamtmetall amenință cu tribunalul. Tonul este deja foarte dur între partenerii sociali, într-o țară care s-a obișnuit, în ultimii ani, cu negocieri sociale mai degrabă liniștite, în contextul bunei sănătăți a economiei.
ECONOMIE ÎNFLORITOARE
Amenințarea unui conflict pe durată nedeterminată în indistrii înfloritoare și cheie în Germania, precum a construcției de automobile și utilaje, îngrijorează patronii din sector.
”Grevele nu sunt, în general, un mijloc potrivit de rezolvare a conflictelor salariale. Ele dăunează exportului, deci întreprinderii, iar în final salariaților”, a avertizat Bertram Brossardt, liderul patronatului bavarez în metalurgie și industria electrică.
IG Metall vine la masa negocierilor în poziție de forță, într-un context cum nu se poate mai potrivit. Toți indicatorii fundamentali ai economiei germane - locuri de muncă, export, inflație - sunt pe verde.
După ce a cerut timp de decenii o redistribuire a roadelor creșterii economice, IG Metall prezintă de această dată o revendicare nouă în peisajul sindical mondial.
Cu aproape 2,3 milioane de membri, IG Metall, care apără la un loc salariații tuturor categoriilor din industrie (Siemens, ThyssenKrupp), siderurgie, industria auto (VW, Daimler, Porsche), electronică sau industria textilă, este cel mai mare sindicat din Europa.