Povestea combustibililor sintetici, pe care Uniunea Europeană i-a acceptat ca alternativă la propulsia electrică, începând din 2035, pare că abia începe, după ce mai mulți reprezentanți de frunte ai industriei auto spuseseră în trecut că nu pot reprezenta o soluție, din cauza prețului lor. Aramco, cel mai mare grup petrolier din lume, susține că prețul acestor carburanți ar putea coborî până la nivelul pe care îl au astăzi combustibilii fosili, dacă taxele aplicate vor fi reduse.
La începutul acestei luni, Stellantis, grupul de firme creat prin fuziunea PSA și FCA, a anunțat că a testat nu mai puțin de 24 de motoare pe care mașinile grupului actuale le folosesc, pentru a stabili dacă acestea pot funcționa cu e-fuels, combustibili sintetici. Rezultatul a fost unul științific ușor de anticipat: toate motoarele funcționează fără să fie nevoie de modificări, cu unul dintre tipurile de e-fuels existente. Este vorba despre toate cele 28 de milioane de automobile aflate în circulație, care ar putea să fie alimentate de mâine cu e-fuels. Partenerul Stellantis în acest demers, care a costat foarte mult compania și care ar putea permite vânzarea de automobile cu combustie și după 2035, a fost Aramco, cea mai mare companie petrolieră din lume, una cu care Dacia și Renault Group au deja un parteneriat.
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
În timpul testelor au fost folosiți e-fuels produși de Aramco, prin sinteză, în urma reacției dintre CO2, extras din atmosferă sau dintr-o unitate industrială, și hidrogen obținut din surse regenerabile. Stellantis spune că utilizarea acestui tip de carburant ar putea reduce cu cel puțin 70% emisiile de CO2 ale vehiculelor, pe întreg ciclul de viață al acestora.
Amer Amer, director tehnologie Aramco Transport, spunea la finalul testelor Stellantis că „formule de combustibil sunt concepute pentru a avea caracteristicile unui combustibil sintetic perfect adaptat la motoarele vehiculelor existente. Rezultatele acestor teste ne întăresc ideea că eFuels pot fi o soluție la cheie pentru actuala flotă de vehicule. Atunci când sunt produși printr-un proces cu emisii scăzute de carbon, acești combustibili pot juca un rol important în reducerea emisiilor de carbon în sectorul transporturilor și în sprijinirea unei tranziții energetice sănătoase”. Ulterior, el a subliniat că prețul acestor e-fuels „poate deveni viabil, de la un punct încolo”. El a dat exemple de reduceri care pot interveni, astfel încât prețul să scadă de la 500 – 600 de dolari pe tonă, cât este în acest moment, la 100 – 200 de dolari. Printre soluțiile avansate de Amer se numără utilizarea actualelor rafinării, ceea ce înseamnă că nu va mai fi nevoie de fabrici noi, dar și de materii prime mai ieftine. Una dintre influențele majore asupra prețului va fi taxarea, care ar putea fi mai mică decât cea actuală regăsită în prețul benzinei și motorinei.
Aramco a investit în ultimii ani în producția experimentală de benzină sintetică și motorină sintetică, pentru a explora potențialul combustibililor cu emisii reduse de CO2. Emisiile reduse nu sunt cele din timpul arderii, ci pe întreg parcursul vieții, detaliu care i-a determinat pe cei din Comisia Europeană să accepte formularea „emisii zero” pentru combustibilii care au nevoie pentru producerea lor de aceeași cantitate de CO2 rezultată prin arderea acestora.
CITEȘTE ȘI Ofensiva tăcută a Dacia: trece de la statutul de constructor auto de nișă la cel de marcă full-service, cu oferte pe toate segmentele populare ale momentului. 7-8 SUV-uri și crossovere în următorii 5 - 6 aniCompania saudită a construit două uzine pentru a testa producția de combustibili sintetici cu emisii scăzute. Una este în Arabia Saudită, fiind dezvoltată împreună cu ENOWA, unde este produsă benzina sintetică pentru autoturisme, cealaltă este în Spania, în Bilbao, unde Aramco și Repsol produc motorină sintetică, dar și combustibil pentru avioane.
Aramco are semnat un parteneriat cu Dacia pentru participarea în Raliul Dakar cu un automobil care va folosi carburant sintetic. Gigantul saudit a fost anunțat de asemenea ca posibil partener în noua structură desprinsă din Grupul Renault, alături de Geely, care va fabrica motoare termice, inclusiv la Mioveni.