Dacia se află într-o situație “critică”: renunță la investiții, cu riscul de a pierde ajutorul de stat, și pune presiune pe angajați pentru “moderarea” salariilor

Dacia se află într-o situație “critică”: renunță la investiții, cu riscul de a pierde ajutorul de stat, și pune presiune pe angajați pentru “moderarea” salariilor
scris 20 feb 2020

Compania Dacia, deținută integral de Renault Group, se află într-un impas. Vânzările din Europa au scăzut brusc, ca urmare a unei scăderi importante a cererii, uzina din România a fost nevoită să scadă producția cu 30%, iar acum compania se vede nevoită să renunțe, cel puțin pentru moment, la un ajutor de stat de 25 de milioane de euro, chiar înainte de începerea negocierilor cu sindicatele.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Christophe Dridi, președinte director general Dacia și director general Groupe Renault România, spune că este “un context dificil”. “Avem nevoie să consolidăm competitivitatea uzinei de la Mioveni, sprijinându-ne pe creșterea nivelului de robotizare și pe o moderare a salariilor. Este critic, în ceea ce privește alegerile investițiilor viitoare, într-un context dificil de tranziții tehnologice și ecologice majore.”. În traducere liberă, asta înseamnă că, în acest moment, nicio cheltuială nu poate fi făcută fără să afecteze situația financiară precară a grupului francez.

Compania se lăuda, în urmă cu un an, că va investi 100 de milioane de euro în extinderea uzinei. 25 de milioane de euro din această sumă urmau să vină de la Guvernul României, în baza unui acord aprobat în decembrie 2018, pe baza HG 807/2014. Capacitatea uzinei trebuia să depășească 400.000 de unități anual, de la 350.000 cât are în prezent, potrivit angajamentului. La momentul la care a fost făcut anunțul, Christophe Dridri spunea că se lucrează la clădiri. Totul a rămas însă în același stadiu.

Potrivit raportului Ministerului Finanțelor privind stadiul implementării proiectelor aprobate spre finanțare în temeiul H.G. nr. 807/2014 la sfârșitul anului 2019, situația de la Dacia era la un nivel incipient, semn că peste an nu s-a mai făcut nimic. “Pentru moment, am decis să suspendăm creșterea capacității de producție la uzina din Mioveni.” a declarat Christoph Dridri pentru Profit.ro.

Concret, au fost investiți doar 17% din banii cu care compania se angajase în acordul cu guvernul, iar statul a plătit deja 270.000 de euro, bani decontați pe baza lucrărilor efectuate. Compania a cheltuit 16,22 milioane de euro, din cele 97,33 milioane pe care și le-a asumat. Din 300 de locuri de muncă asumate nu a fost creat nici măcar un singur loc, dat fiind faptul că au fost construiți doar niște pereți, din întreg proiectul.

Surpriză: Dacia electrică va fi prezentată peste câteva zile la Geneva CITEȘTE ȘI Surpriză: Dacia electrică va fi prezentată peste câteva zile la Geneva

Ion Iordache, vicepreședinte al sindicatului Dacia, crede că perioada dificilă o să treacă. “Nu este nicio problemă gravă, momentan fiind un an mai greu în Europa și ținând cont de faptul că Renault a înregistrat niște rezultate mai slabe”. “La Dacia se lucrează normal, suntem un pic îngrijorați, dar nu foarte tare”, mai spune liderul de sindicat.

“Știți că Renault are niște probleme și astea se reflectă și asupra noastră, în ce privește finanțările” explică Ion Iordache, dar este convins că “moderarea salariilor”, invocată de Dridri, nu o să afecteze discuțiile dintre sindicate și patronat. “Dumnealui are un punct de vedere ca director general, din punctul meu de vedere eu spun că va fi o negociere în funcție de inflația din România, indiferent de ce se întâmplă, chiar dacă datele nu sunt deloc favorabile pentru o negociere. Vom începe lunile acestea, în martie probabil”.

Cauza: problemele financiare ale Renault

Renault trece printr-o perioadă dificilă, ca urmare a raportării unor rezultate negative, cu prima pierdere după 10 ani, o scădere masivă a prețului acțiunilor, având ca efect faptul că agenția de evaluare financiară Moody's a coborât la "Ba1" ratingul companiei franceze, la categoria "junk" (nerecomandat pentru investiții). Peste toate se suprapune faptul că Renault, Nissan și Mitsubishi, împreună cu mărcile subsidiare, între care și Dacia, trebuie să atingă noile limite impuse de UE, privind emisiile. Asta înseamnă investiții în noi motoare, în tehnologii hibride și electrice, pentru care este nevoie de finanțare. Dacia este o problemă reală pentru Renault Group, în acest context: deși este o marcă populară în Europa, motoarele sale sunt poluante și “trag” în jos media grupului. Acesta este motivul pentru s-a luat decizia vânzării modelului electric K-ZE, produs în China, sub brandul Dacia. Va genera volume importante de vânzări, datorită prețului, și va contribui astfel la coborârea mediei emisiilor, dar va fi importat din China, ceea ce complică situația.

„Nu a fost planificat să avem un automobil de oraș Dacia, în Europa. Nu am avut planificat să avem Twingo EV în Europa. Aceasta este o decizie care a fost luată în ultimele luni, pe care le adăugăm gamei de EV. EV ale Alianței” a declarat Clotilde Delbos, CEO interimar al Renault Group, în cadrul conferinței anuale a grupului, confirmând astfel faptul că apariția Daciei electrice a fost una de conjunctură.

O a doua soluție a fost introducerea motoarelor mild-hibrid pe 48V, preluate de la Renault, care vor echipa noile generații Sandero și Logan. Acestea  vor intra în producție la sfârșitul acestui an, iar programata extindere a uzinei de la Mioveni avea ca scop lărgirea spațiului de producție pentru o evidentă creștere a vânzărilor. Deocamdată totul rămâne doar un plan.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
dacia
extindere uzina mioveni
capacitate productie dacia
dacia electrica
cristophe dridri
dacia mioveni
ion iordache