EXCLUSIV Statul român a avut și încă mai are o datorie către Ford Otosan

Apariția unei sume de circa 2 milioane de euro sub numele de „penalități pentru nerespectarea contractului de privatizare”, într-un document al Guvernului, a adus în actualitate contractul de privatizare al uzinei Automobile Craiova, cumpărată în 2007 de Ford. În realitate, statul român a avut și încă mai are o datorie către Ford Otosan.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
EXCLUSIV Statul român a avut și încă mai are o datorie către Ford Otosan

Ford România SA și Ford Motor Company au avut de plată către statul român 14,5 milioane de lei penalități cauzate de nerespectarea contractului de privatizare, dar au plătit acești bani, așa reiese din explicațiile transmise pentru Profit.ro de președintele AAAS, Daniel Geantă, care a explicat ce caută în bugetul autorității pe 2025 suma de 10,55 milioane de lei cu explicația „penalități” datorate de Ford Otosan România S.R.L.

Hotărârea de guvern care aprobă bugetul Autorității pentru Administrarea Activelor Statului are prevăzut, printre altele, „10.550 mii lei venituri din penalități pentru nerespectarea obligațiilor asumate prin contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni, din care 10.400 mii lei, echivalentul a 2 milioane euro, reprezintă penalități pentru nerealizarea obligațiilor contractuale datorate de Ford Otosan România SRL pentru societatea Automobile Craiova SA”.

Conform explicațiilor date, suma reprezintă „estimarea unor decontări pe care le-ar putea face Ford Otosan România pentru lucrări de decontaminare”, spun reprezentanții AAAS.

FOTO Aeroportul București-Sud atrage investitori de renume. Vor să îl dezvolte și opereze CONFIRMARE CITEȘTE ȘI FOTO Aeroportul București-Sud atrage investitori de renume. Vor să îl dezvolte și opereze CONFIRMARE

„În cadrul analizei care se efectuează la nivelul Autorității, FORD OTOSAN ROMÂNIA S.R.L. nu este obligată la plata vreunei sume de bani către Autoritate pentru vreo încălcare a contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiat cu A.A.A.S.”, spune președintele autorității pentru Profit.ro.

O decontaminare istorică la uzina de automobile din Craiova

Explicația legată de aceste decontări este ceva mai complicată. În 2013, Ford România SA, companie deținută la acel moment de Ford Motor Company, datora penalitățile de 14,1 milioane euro, calculate conform contractului de privatizare, pentru neîndeplinirea obligațiilor privind volumul producției asumat prin acel contract.

La rândul său, Ford a cerut în acel moment României despăgubiri în valoare de 15 milioane de euro, bani necesari decontaminării terenului din zona fabricii Automobile Craiova. „Zona a fost poluată cu diverse substanțe toxice, când am cumpărat fabrica nu am putut examina fiecare metru pătrat”, au spus la acel moment reprezentanții Ford, care au spus că experți internaționali au evaluat costurile necesare decontaminării.

Pentru că producătorul auto deschisese la Curtea de Arbitraj un proces pentru această sumă, Guvernul României a preferat să stingă această datorie cu penalitățile. Fundamentarea acestei decizii s-a făcut inclusiv cu argumentul lipsei de bani în bugetul fostei AVAS, pentru a plăti avocați, taxe și chiar despăgubiri.

Platforma unei mari fabrici a regimului comunist, vândută CITEȘTE ȘI Platforma unei mari fabrici a regimului comunist, vândută

O ordonanță de urgență din 2013 a stabilit cum va fi făcută această compensare: Ford urma să vireze într-un cont escrow penalitățile datorate, iar statul român urma să deconteze, să plătească lucrările de decontaminare efectuate de Ford la Craiova, pe măsură ce erau realizate fizic. Condiția decontului era certificarea acestor lucrări de un organism independent, situație care se petrece și în prezent.

„Până în acest moment a fost finalizată prima etapă a mecanismului de compensare -decontare reglementat și instituit de O.U.G. nr. 90/2013 și acte adiționale la contractul de privatizare, respectiv compensarea unor creanțe reciproce dintre A.A.A.S. și Ford Otosan România S.R.L. (succesoarea Ford România S.A.) iar în prezent se derulează etapele ulterioare, respectiv decontarea cheltuielilor aferente acțiunilor de remediere a poluării istorice întreprinse de Ford Otosan România S.R.L”, mai explică AAAS.

Detaliile acestor etape relevă că Ford a plătit toți banii datorați, după stabilirea cadrului legal. 

Cum se produce compensarea sumei de 14,5 milioane de euro, penalități plătite de Ford

„Imediat după adoptarea OUG 90/2013, într-o primă etapă s-au compensat aproximativ 6 milioane de euro, parte din mecanismul stabilit. Ulterior, Ford a achitat în contul escrow diferența de 8,5 milioane de euro, într-un cont deschis la BCR.

De asemenea, Ford a efectuat toate lucrările de decontaminare, pe cheltuiala proprie”, au mai spus cei de la AAAS. Dar plata deconturilor nu se face decât când se finalizează expertizele de mediu și cele financiare, pentru lucrările efectuate și pentru valoarea lor. „Din acești bani noi tragem sumele pentru decontarea acestor cheltuieli și suntem obligați să le punem în buget în fiecare an, până la decontarea tuturor lucrărilor”.

Avertisment dur privind riscurile inteligenței artificiale: Modelele AI pot fi sparte și ”pot învăța cum să ucidă pe cineva” CITEȘTE ȘI Avertisment dur privind riscurile inteligenței artificiale: Modelele AI pot fi sparte și ”pot învăța cum să ucidă pe cineva”

Conform OUG și legii de aprobare, banii virați de Ford în contul escrow rămân în cont la dispoziția AAAS pentru decontări timp de 10 ani de la plata lor, „pe măsură ce aceste costuri sunt certificate conform procedurii cuprinse în acesta”. Din acești bani, se decontează inclusiv costurile angajării expertului de mediu și expertului financiar, respectiv toate costurile bancare pentru deschiderea, menținerea și operarea contului escrow, inclusiv comisioanele de transfer.

La finalul celor 10 ani, dacă nu au fost cheltuiți toți banii, aceștia se virează, potrivit legii, către bugetul statului.

Cu cât a cumpărat Ford Otosan uzina din Craiova

În prezent, uzina de automobile din Craiova este deținută de Ford Otosan România SRL, fosta Ford România SA și fostă Automobile Craiova SA.

Proprietarul companiei cu sediul în România este o entitate aparținând Ford Otosan Turcia, în care acționari sunt Ford Motor și Koc Holding.

Instagram s-ar putea lansa pe TV CITEȘTE ȘI Instagram s-ar putea lansa pe TV

Transferul uzinei s-a făcut în 2022, pentru suma de 575 milioane de euro, din care 356 milioane de euro au fost plătite la închiderea tranzacției, alte 196 de milioane trebuiau achitate în iunie 2025, iar 23 de milioane urmează să fie plătite în decembrie 2028.

O sumă suplimentară de 140 de milioane de euro va fi datorată în funcție de rata de utilizare a capacității uzinei în perioada 2028 – 2034. Suma totală de plată ar putea ajunge, în funcție de ajustări, la 715 milioane de euro.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Citeste in continuare
Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0927 -0.0026-0.05 %
1 USD4.3982 +0.0134+0.31 %
1 GBP5.8456 -0.0208-0.35 %
1 CHF5.4605 -0.0118-0.22 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
APARTAMENT 2 CAMERE - FLOREASCA - GRADINA INTERIOARA - COMISION 0%
  • {literal}{/literal} dormitor
  • {literal}{/literal} baie

De vânzare
216.408 €
Cele mai citite