Înmatriculările de autoturisme noi au crescut în România cu 1,6% în luna octombrie a acestui an față de același interval din 2023, marjă în care mașinile "electrificate" au raportat un salt 2,8% și o cotă de piață de 26,8%, arată datele publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
La nivel general, înregistrările de autovehicule noi au scăzut cu 0,07%, față de octombrie anul trecut, însă au crescut cu 29,6% în comparație cu luna septembrie 2024.
Pe segmentul autoturismelor, în perioada analizată, s-a consemnat un volum de 11.464 de unități noi (+1,6%), iar pe primele zece luni înmatriculările de autoturisme noi sunt în creștere cu +3,6%, scrie Agerpres.
Potrivit sursei citate, în ceea ce privește cota de piață, segmentul SUV este pe prima poziție, cu o cotă de 51% (+11,2%), urmat de Clasa C - cu o cotă de 29,8% (+15,9%) și Clasa B - cu o cotă de 13,1% (-15,5%).
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor înmatriculate, în luna octombrie a acestui an, motorizările pe benzină plus mild hybrid au înregistrat o creștere de 2% față de perioada similară din 2023, până la o pondere în total de 62%.
Totodată, autoturismele echipate cu motoare diesel plus mild hybrid au raportat o scădere de 3,5% de la un an la altul, cu o cotă de piață de 11,2%.
Datele APIA relevă faptul că autoturismele "electrificate", respectiv cele electrice (100% și hibride plug-in), precum și cele full hybrid (care dispun și de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au ajuns la o cotă de piață de 26,8%, cu 15,6 puncte procentuale peste cota deținută de motoarele diesel, categorie în care sunt incluse și motorizările mild hybrid diesel.
De asemenea, autoturismele full electrice dețin o cotă de 4,9% din piață, în octombrie 2024, față de aceeași lună din anul precedent, când reprezentau 10%, în timp ce autoturismele plug-in hybrid dețin o cotă de piață de 5%, comparativ cu 4,3%, în octombrie 2023.
În cursul lunii trecute, primele trei cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost: Tesla Model 3 - cu 109 unități și o creștere de 54% față de aceeași perioadă a anului anterior, Tesla Model Y - cu 51 de unități (-63%) și Hyundai Kona - cu 41 de unități.
La categoria autoturismelor Plug-in, clasamentul vânzărilor este condus de Ford Kuga, cu 62 de unități (+14,8%), urmat de Hyundai Tucson - cu 61 de unități (+74%) și BMW X1 - cu 30 de unități.
Totodată, autoturismele hibride, fără reîncărcare din surse externe, au pe prima poziție Toyota RAV4 - cu 299 de unități (+97% față de octombrie 2023), apoi Toyota Corolla - cu 235 de unități și Dacia Duster (208 unități).
Conform analizei de specialitate, vehiculele comerciale ușoare și minibus au înregistrat, în octombrie, o creștere de 3,2% a vânzărilor (vs octombrie 2023), dintre care doar autovehiculele comerciale ușoare fără minibus au consemnat o scădere de 1,2%. Pe întreaga perioadă a anului acesta, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, piața autovehiculelor comerciale ușoare s-a majorat cu 21,8%.
În schimb, vânzările de vehicule comerciale grele și autobuze au scăzut cu 24,7%, marjă în care vehiculele comerciale grele, de peste 16 tone, plus autotractoarele au înregistrat un recul de 26,2%, în octombrie, anul curent, față de aceeași lună din 2023.
APIA este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile - OICA, din 1996.