După cum a relatat Profit.ro, este pregătită scoaterea la vânzare, prin licitație, a șantierului naval, ca activ funcțional, creditorii companiei urmând să se pronunțe vineri asupra măsurii.
″Șantierul naval de la Mangalia a fost dus de conducerea politică a acestui stat într-un punct în care are valoare de lichidare de 87 milioane euro și are datorii de 196 milioane euro. Vă invit pe dumneavoastră și pe acționarii dumneavoastă să vină să cumpere un bun care valorează 87 milioane euro și are datorii 196 milioane euro″, a spus Miruță, răspunzând unei întrebări.
Damen Shipyards Mangalia SA este controlată indirect de către Ministerul Economiei, prin societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, care are 51% din capital. Grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% din acțiuni, deși contractul de asociere cu olandezii, încheiat în urmă cu 7 ani, este considerat reziliat.
″Având în vedere faptul că este un șantier strategic, funcțional, de importanță majoră pentru România, din această situație proastă în care a fost dus, pentru a-l face atrăgător, încercăm prin SAFE să punem în pachetul ce conține valoare 87 milioane euro și datorii 196 milioane euro niște comenzi. Astfel încât, pentru un potențial investitor, să devină mai atractiv. La datorii de 196 cu valoare 87, pentru nimeni nu este atractiv. Aducând niște comenzi prin acest SAFE, îl facem mai atractiv.
Da, desfășurăm în aceste zile discuții pentru ca cineva să construiască ceea ce Armata română are nevoie la șantierul de la Mangalia. Vedem cu ce condiții comerciale se vor finaliza aceste discuții. Cei din sectorul privat nu sunt interesați să ia decât în niște condiții avantajoase pentru ei. Trist este că s-a ajuns aici și că statul român a permis să se ajungă aici″, a punctat Miruță.
Potrivit ministrului, prin SAFE ar urma să fie finanțate proiecte privind mașini de luptă pentru infanterie, arme de asalt, nave de patrulare sau sisteme de apărare antiaeriană.
″Prioritățile sunt stabilite împreună cu MApN. Ministerul Economiei analizează apoi condițiile comerciale propuse de furnizori, alături de Cancelaria Prim-Ministrului. Pentru mine, ca ministru, este inacceptabil ca aceste proiecte să nu includă localizare în România. Da, localizarea poate crește costul, dar este o investiție în economia românească și în furnizorii locali″, a declarat Miruță.
Anterior, administratorul judiciar al Damen Shipyards Mangalia SA îi anunțase pe creditori că a găsit investitori privați dispuși să dea bani pentru finanțarea capitalului de lucru al șantierului și constituirii garanțiilor necesare contractelor cu clienții.
În iunie a fost anunțat că unul dintre cei mai mari operatori navali mondiali, Mediterranean Shipping Company (MSC), s-a arătat interesat să cumpere șantierul naval din Mangalia.
În primăvară, autoritățile române negociau cu compania turcă Desan închirierea capacităților de producție și a forței de muncă ale șantierului.
Cel mai recent tabel preliminar de creanțe al Damen Shipyards Mangalia (DSMa) include datorii totale de 1,05 miliarde lei, din care însă peste 823 milioane lei sub condiții suspensive. Creditorii au cerut în total aproape 1,94 miliarde lei.
După intrarea în insolvență, în iunie 2024, DSMa a acumulat, până la finalul lunii iulie 2025, datorii curente de peste 161 milioane lei, din care 14,9 milioane lei salarii, 68,3 milioane lei taxe salariale, 20,2 milioane lei la furnizori de servicii și materiale și aproape 38 milioane lei la fondul de garantare.
DSMa este cel mai mare șantier naval din România și unul dintre cele mai mari șantiere din Europa. Ținând cont de dimensiunile acestuia, ce asigură o capacitate nominală de producție de aproximativ 3,5 milioane ore pe an (3 milioane ore pentru construcții noi și 500.000 ore pentru reparații), Damen Shipyards Mangalia concurează nu doar cu șantierele de profil din Europa și Turcia, ci și cu cele de pe piața asiatică.
Statul român îl acuză pe constructorul naval olandez Damen că i-a falimentat Șantierul Naval Mangalia prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Se susține că o sumă de 55 milioane euro a fost implicată în „tranzacții ilegale”, care au condus la insolvența companiei, potrivit unei investigații a publicației Follow the Money.
De partea cealaltă, Damen spune că nu a încălcat niciodată nicio regulă și subliniază că actele contabile ale șantierului au trecut verificările auditorului în fiecare an.
Olandezii afirmă totodată că au respectat toate legile și reglementările naționale și internaționale, în perioada iulie 2018 - iulie 2023.
Mai mult, grupul Damen cere statului român despăgubiri de jumătate de miliard de euro, într-o procedură de arbitraj internațional.
















