Activele șantierului ar urma să fie scoase la licitație în bloc.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Damen Shipyards Mangalia SA este controlată indirect de către Ministerul Economiei, prin societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, care are 51% din capital. Grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% din acțiuni, deși contractul de asociere cu olandezii, încheiat în urmă cu 7 ani, este considerat reziliat.
Ministrul Economiei, Radu Miruță, a declarat în urmă cu o săptămână cu statul român vrea să salveze șantierul cu bani din împrumutul ieftin pentru înarmare de 16,6 miliarde euro de care România va beneficia prin mecanismul european Security Action for Europe (SAFE).
Anterior, administratorul judiciar al Damen Shipyards Mangalia SA îi anunțase pe creditori că a găsit investitori privați dispuși să dea bani pentru finanțarea capitalului de lucru al șantierului și constituirii garanțiilor necesare contractelor cu clienții.
Creditorii trebuie acum să se pronunțe asupra scoaterii la vânzare prin licitație a șantierului.
În iunie a fost anunțat că unul dintre cei mai mari operatori navali mondiali, Mediterranean Shipping Company (MSC), s-a arătat interesat să cumpere șantierul naval din Mangalia.
În primăvară, autoritățile române negociau cu compania turcă Desan închirierea capacităților de producție și a forței de muncă ale șantierului.
Cel mai recent tabel preliminar de creanțe al Damen Shipyards Mangalia (DSMa) include datorii totale de 1,05 miliarde lei, din care însă peste 823 milioane lei sub condiții suspensive. Creditorii au cerut în total aproape 1,94 miliarde lei.
După intrarea în insolvență, în iunie 2024, DSMa a acumulat, până la finalul lunii iulie 2025, datorii curente de peste 161 milioane lei, din care 14,9 milioane lei salarii, 68,3 milioane lei taxe salariale, 20,2 milioane lei la furnizori de servicii și materiale și aproape 38 milioane lei la fondul de garantare.
DSMa este cel mai mare șantier naval din România și unul dintre cele mai mari șantiere din Europa. Ținând cont de dimensiunile acestuia, ce asigură o capacitate nominală de producție de aproximativ 3,5 milioane ore pe an (3 milioane ore pentru construcții noi și 500.000 ore pentru reparații), Damen Shipyards Mangalia concurează nu doar cu șantierele de profil din Europa și Turcia, ci și cu cele de pe piața asiatică.
Statul român îl acuză pe constructorul naval olandez Damen că i-a falimentat Șantierul Naval Mangalia prin „operațiuni ilegale, orchestrate”. Se susține că o sumă de 55 milioane euro a fost implicată în „tranzacții ilegale”, care au condus la insolvența companiei, potrivit unei investigații a publicației Follow the Money.
De partea cealaltă, Damen spune că nu a încălcat niciodată nicio regulă și subliniază că actele contabile ale Șantierului au trecut verificările auditorului în fiecare an.
Olandezii afirmă totodată că au respectat toate legile și reglementările naționale și internaționale, în perioada iulie 2018 - iulie 2023.
Mai mult, grupul Damen cere statului român despăgubiri de jumătate de miliard de euro, într-o procedură de arbitraj internațional.
















