ULTIMA ORĂ După oprirea producției EcoSport în India și SUA, Ford se pregătește să o facă și în România

ULTIMA ORĂ După oprirea producției EcoSport în India și SUA, Ford se pregătește să o facă și în România
scris 21 sep 2021

Micul SUV Ford EcoSport, care este produs în România începând din 2017, se pregătește să-și încheie viața, compania neavând, conform datelor disponibile, niciun plan de înlocuire a sa, în condițiile în care planurile anunțate prevăd oprirea producției în India și în SUA. La Craiova este așteptat, în locul său, un automobil comercial, care va avea și o versiune electrică, începând din 2023.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Ford a decis să-și închidă operațiunile din India, în cadrul planurilor sale de reorganizare globală a activității. După un anunț inițial, în urmă cu doi ani, prin care Ford ar fi urmat să creeze un parteneriat cu Mahindra, pentru preluarea producției modelelor Ford, anul trecut cele două companii au anulat înțelegerea, iar acum compania este pregătită să oprească cele două fabrici indiene. Anunțul readuce în actualitate situația de la uzina din Craiova, care va rămâne, cel puțin pentru o vreme, singura uzină din lume în care este asamblat modelul EcoSport.

Back to School 2021: ce au făcut școlile diferit CITEȘTE ȘI Back to School 2021: ce au făcut școlile diferit

Viitorul acestui model, care a pierdut însă în mod accelerat clienții, în ultimii doi ani, în favoarea mult mai avansatului Puma, ar fi însă deja pecetluit. În 2023, uzina din Craiova va începe producția unui nou automobil, un vehicul comercial ușor, care va avea, începând din 2024, și o versiune electrică. Pentru a-și pregăti liniile de producție, Ford va avea nevoie de spațiu și timp, astfel încât este prezentat drept inevitabil ca producția lui EcoSport să se oprească undeva la finalul anului viitor.

„Ford nu comentează cu privire la planurile legate de producția din uzinele sale”, au transmis reprezentanții Ford România pentru Profit.ro, întrebați dacă există vreun plan privind oprirea producției EcoSport. Mai multe publicații străine, în special cele din SUA și din regiunile afectate de oprirea fabricilor din India, avansează însă ca iminentă și oprirea din România.

Pe piața din Africa de Sud, de exemplu, clienții primeau din India versiunea entry-level, Ambiente, dar uzina din România livra pe aceeași piață versiunile de top. Informațiile publicate de presa locală spun că modelul va ieși de pe piață. „Este o chestiune de timp ca EcoSport să fie oprit în România”, spun ziariștii din Africa de Sud, care solicită companiei importul modelului Puma, ca înlocuitor.

În SUA, EcoSport va mai fi produs și vândut până la jumătatea anului viitor, decizia fiind luată și aici ca urmare a vânzărilor din ce în ce mai slabe ale acestui model.

Realitatea este una destul de dură: EcoSport, un model care a fost vital pentru uzina din Craiova și chiar pentru business-ul Ford din Europa și de pe alte piețe emergente, este un model învechit, lansat de Ford în 2012, adică acum aproape 10 ani, în condițiile în care specialiștii susțin că viața optimă a unui automobil este de circa 7-8 ani. Vânzările sale din 2020 au scăzut dramatic, în special în Europa, unde a fost canibalizat de Puma, dar și pe piețele importante precum India, America de Sud sau SUA.

Cu un total de aproximativ 50.000 de unități, toate produse la Craiova, în 2020, EcoSport nu mai este la fel de profitabil în Europa, cum a fost în 2019, de exemplu, când era produs în circa 120.000 de exemplare (cifre bazate pe datele privind înmatriculările). Mai mult, anul acesta, creșterea ușoară pe care a înregistrat-o piața auto europeană nu a adus prea mult elan lui EcoSport, care a înregistrat circa 28.000 de unități înmatriculate, la jumătatea anului, iar criza de componente nu permite, probabil, acestui model, să atingă nici măcare nivelul din 2020.

Renault negociază cu sindicatele concedierea a 2.000 de angajați, pentru a putea angaja personal calificat în producția a nouă vehicule electrice CITEȘTE ȘI Renault negociază cu sindicatele concedierea a 2.000 de angajați, pentru a putea angaja personal calificat în producția a nouă vehicule electrice

Concret, în acest moment, potrivit datelor neoficiale deținute de Profit.ro (Ford nu publică date defalcate privind producția pe modele la Craiova), EcoSport ar mai ocupa doar circa 10% din capacitatea de producție a uzinei, fiind asamblate în jur de 2.000 de unități în ultimele luni și chiar mai puțin în lunile iulie și august, când cererea de pe piața europeană a fost drastic afectată de criza cipurilor. ACAROM a anunțat un volum de 22.314 autoturisme produse la Craiova, în iulie plus august (Puma și EcoSport la un loc).

În ceea ce privește uzina de la Craiova, soarta acesteia va fi una electrică, fără îndoială, după cum au anunțat reprezentanții Ford.

Ford România a anunțat că va investi 300 de milioane de dolari la Craiova, pentru a produce un nou automobil, începând cu 2023. Acesta va avea și o versiune electrică, începând cu 2024, anul în care compania vrea ca gama sa de vehicule comerciale din Europa să fie electrică sau plug-in. De asemenea, până în 2030, gama de autoturisme din Europa ar urma să fie complet electrică. În aceste condiții, în următorii 10 ani, uzina din Craiova va trece prin schimbări profunde, care vor permite asamblarea de vehicule electrice și de baterii.

Noul model pe care Ford îl va introduce în fabricație la Craiova va avea pentru început motorizări clasice, cu benzină și diesel, dar va avea și o versiune complet electrică, ce va fi lansată în 2024. Acesta va fi primul vehicul de volum, complet electric construit de Ford în România. Ford a început electrificarea uzinelor din Europa cu fabrica din Koln, unde va asambla primul său autoturisme electric produs în Europa. De asemenea, a anunțat investiții în uzina din Turcia, unde va fabrica automobile comerciale electrice.

viewscnt
Afla mai multe despre
ford ecosport
oprire productie ecosport
ford craiova
ford electric craiova