Deciziile de aprobare au fost emise astăzi de autoritățile de reglementare în energie de la București și Chișinău.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Țara vecină, aflată sub agresiunea militară a Rusiei, este tot mai dependentă de importuri de gaze naturale lichefiate (LNG), inclusiv din Statele Unite, sosite pe cale maritimă în Grecia, iar ulterior tranzitate prin conductele magistrale ale Bulgariei, României și Republicii Moldova. Ruta transbalcanică le mai permite ucrainenilor importuri și din Azerbaidjan și Turcia.
În ultima perioadă, Moscova a început să ia tot mai intens la țintă, cu rachete și drone, obiectivele de producție, transport și înmagazinare de gaze naturale din Ucraina, ocolite în prima parte a războiului, când metanul extras de gigantul rus de stat Gazprom tranzita încă conductele ucrainene în drum spre Europa.
Asta pune în pericol capacitatea Ucrainei de a acumula suficiente rezerve de gaze în depozitele subterane de înmagazinare, pentru aprovizionare în sezonul rece.
La începutul lunii, pe 3 octombrie, la Atena, operatorii de transport din Grecia (DESFA), Bulgaria (Bulgartransgaz), România (Transgaz), Republica Moldova (Vestmoldtransgaz) și Ucraina (GTSOU) au convenit prelungirea unui sistem aparte de tarifare cu discount a rezervării de capacitate pe Coridorul Vertical, pentru volumele destinate Ucrainei.
Sistemul, denumit ″Ruta 1″, a fost inițiat de la 1 iunie 2025, și a prevăzut inițial discounturi de 25% la majoritatea punctelor de interconectare relevante de pe întreg traseul, cu excepția Isaccea-Orlovka (intrare, România-Ucraina), Căușeni (ieșire, Republica Moldova-Ucraina) și Grebeniki (intrare, Republica Moldova-Ucraina).
Excepțiile erau motivate de faptul că operatorul ucrainean GTSOU aplica deja la ele un discount de 46% la tarifele proprii, după cum a relatat Profit.ro.
Prima variantă a produsului de rezervare Ruta 1. Sursă: Transgaz
Ucraina s-a plâns de tarifele prea mari ale României, după cum a relatat Profit.ro, iar subiectul a fost și pe agenda recentei întâlniri dintre ministra de Externe de la București, Oana Țoiu, și secretarul de stat american, Marco Rubio, care au vorbit pe 8 octombrie despre ″rolul pe care România îl are în a contribui, practic, la partea logistică, foarte importantă pentru SUA, în ceea ce privește aducerea LNG-ului în Europa și nu numai″.
Acum, potrivit înțelegerii convenite pe 3 octombrie și consființite acum, pentru România și Republica Moldova, prin decizii ale ANRE-urilor de pe ambele maluri ale Prutului, aplicarea sistemului, care ar urma să expire la 30 octombrie 2025, va fi prelungită și în 2026, urmând să acopere sezonul de iarnă care vine și viitoarea perioadă de umplere a depozitelor subterane de înmagazinare. Decizii similare au fost luate și de reglementatorii din energie din celelalte țări implicate în demers.
În plus, Transgaz și Vestmoldtransgaz vor majora de la 1 noiembrie discounturile aplicate tarifelor reglementate la 50%, pentru punctele de interconectare Negru Vodă-Kardam, Isaccea-Orlovka, Căușeni și Grebeniki.
Grecii și bulgarii vor aplica în continuare discounturi de 25%, iar ucrainenii – de 46%.
″Capacitatea Rutei 1 va fi oferită la un preț de rezervă egal cu suma prețurilor de rezervă, exprimate în euro/kWh/zi (...), aplicabile pentru oferirea capacității lunare la punctele de interconectare Kulata-Sidirokastron, Negru Vodă-Kardam, Isaccea-Orlovka, Căușeni și Grebeniki, redus cu 25% pentru DESFA și Bulgartransgaz, 50% pentru Transgaz și Vestmoldtransgaz și 46% pentru GTSOU, din cauza restricției impuse deținătorilor de capacitate respectivi de a accesa punctele virtuale de tranzacționare și punctele naționale de ieșire din Bulgaria, România și Republica Moldova″, scrie în deciziile ANRE-urilor.





Varianta actualizată a produsului de rezervare Ruta 1. Sursă: ANRE România















