Gigantul petrolier de stat al Kazahstanului, KazMunayGas, proprietarul Rompetrol, retrage milioane de dolari din capitalul Midia Marine Terminal, operatorul terminalului petrolier offshore din largul portului românesc omonim de la Marea Neagră, prin care este adus grosul cantităților de țiței cu care este aprovizionată rafinăria Petromidia, relevă date oficiale analizate de Profit.ro.
KazMunayGas controlează Midia Marine Terminal prin subsidiarele sale înregistrate în Olanda (KMG International NV) și Elveția (KazMunayGas Trading AG).

La începutul lunii trecute, cei doi acționari au hotărât reducerea capitalului social al operatorului terminalului Midia cu 61,48 milioane lei (circa 13,8 milioane dolari), de la 156,28 la 94,79 milioane lei.
Suma cu care va fi redus capitalul social va fi restituită KMG International NV și KazMunayGas Trading AG în câteva luni. Intenția este ″de optimizare a capitalului social al societății, nivelul de capitalizare al companiei fiind semnificativ mai mare decât valoarea activelor imobilizate″, potrivit sursei citate.

Midia Marine Terminal a terminat anul trecut cu profit net de circa 6,6 milioane lei, la încasări totale de aproape 104 milioane lei, și cu un efectiv mediu de aproximativ 230 de angajați.
Pe de altă parte, tot în 2024, Guvernul a hotărât să aplice, după 10 ani, norma din Legea petrolului potrivit căreia nu doar operatorul de terminal petrolier pe care îl controlează și pe ale cărui active din Portul Constanța este proprietar, Oil Terminal, datorează redevențe la bugetul de stat, ci și Midia Marine Terminal. Redevența a fost stabilită la 3% din valoarea veniturilor brute menționate realizate din operațiunile petroliere efectuate prin terminalul Midia.
Compania datorează și impozitul petrolier specific pe cifra de afaceri și a datorat, în trecut, contribuție de solidaritate, ambele contestate de afiliatul Rompetrol Rafinare la Curtea Constituțională.

Instalația Midia este vitală pentru aprovizionarea României cu țiței din Kazahstan, mai ales în condițiile embargoului european aplicat celui provenit din Rusia. Terminalul, aflat în operare de peste 15 ani, este situat la 8,6 kilometri în largul Mării Negre și are o capacitate de transfer de 16 milioane de tone pe an, fiind unica facilitate de descărcare–încărcare țiței de acest tip din România.
Debitul maxim de operare este de 7.000 m³/h, ceea ce înseamnă că o navă care transportă între 80.000 și 160.000 de tone poate fi descărcată într-un interval de 24-36 de ore.
Pe lângă operațiunile de descărcare a materiei prime, Midia Marine Terminal gestionează și rampele de încărcare CF și auto de pe platformele Petromidia și Vega, dar si danele din portul Midia – danele 1-4 pentru descărcare materii prime și dana 9 pentru încărcare de produse petroliere și descărcarea de gaz petrolier lichefiat, respectiv etilenă, pentru activitățile de petrochimie. Volumul transvazărilor prin rampele de încărcare/descărcare din rafinăriile Petromidia și Vega depășește, anual, 3,5 milioane tone de carburanți și GPL.