Transgaz a avut cea mai bună ofertă la prima licitație de vânzare a DESFA. Operatorul elen de transport gaze ar putea fi preluat pentru peste jumătate de miliard de euro. Statul grec va avea drept de veto în decizii strategice după privatizare

Transgaz a avut cea mai bună ofertă la prima licitație de vânzare a DESFA. Operatorul elen de transport gaze ar putea fi preluat pentru peste jumătate de miliard de euro. Statul grec va avea drept de veto în decizii strategice după privatizare
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 16 apr 2018

Consorțiul format din Transgaz, spaniolii de la Reganosa și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a avut cea mai bună ofertă la prima rundă de licitație din cadrul procesului de privatizare a operatorului elen de transport al gazelor DESFA, scrie presa din Grecia, iar statul grec analizează acum ofertele îmbunătățite ale celor două asocieri care concurează pentru o participație de 66% la DESFA.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

De ce este important: DESFA asigură transportul spre Grecia al gazelor din Bulgaria și Turcia. Achiziția va permite Transgaz și României să-și sporească și consolideze rolul în dezvoltarea coridorului vertical integrat nord-sud de transport al gazelor naturale, care pleacă de la bogatele zăcăminte din regiunea Mării Caspice și ajunge până în Europa Centrală, dar și în diversificarea surselor de import de gaze în Europa.

Mai este interesant: Transgaz a câștigat recent licitația pentru privatizarea Vestmoldtransgaz, operatorul moldovean al gazoductului Iași-Ungheni.

La prima rundă de licitație, de la finalul lunii martie, Transgaz, Reganosa și BERD au avut cea mai bună ofertă, de până în 450 milioane euro. Suma oferită de consorțiul advers, format din Snam (Italia), Enagas Internacional (Spania) și Fluxys (Belgia), a fost mai mică, însă s-a cifrat totuși la peste 400 milioane euro.

Agenția de Privatizare de la Atena s-a declarat atunci nemulțumită de oferte și a cerut prețuri mai mari. Procedura de privatizare prevedea că oferta de pe primul loc va fi automat declarată câștigătoare dacă va fi mai mare cu 15% decât cea de pe locul secund, ceea ce nu a fost cazul, astfel că a fost organizată o a doua rundă de ofertare.

CNAIR: Peste 370.000 de nereguli au fost depistate de sistemele IT în primele patru luni CITEȘTE ȘI CNAIR: Peste 370.000 de nereguli au fost depistate de sistemele IT în primele patru luni

Ofertele îmbunătățite ale celor două consorții aflate în competiție pentru DESFA sunt acum analizate. Una dintre ele, susțin ziariștii greci, depășește jumătate de miliard de euro.

"Dacă suma de peste 500 milioane euro se va confirma în urma deschiderii ofertelor îmbunătățite, cu siguranță că Guvernul va folosi acest succes în scopuri politice", comentează un ziar grec de opoziție.

Pe de altă parte, conform aceleiași surse, statul elen va avea și după privatizare un cuvânt greu de spus în ceea ce privește activitatea DESFA. Acordul investitorilor, document care va fi semnat cu câștigătorul licitației, prevede că Guvernul de la Atena va avea dreptul de a numi președintele Consiliului de Administrație al companiei.

Berlinul acuză Moscova că se află în spatele atacului cibernetic care a vizat Ministerul german de Externe CITEȘTE ȘI Berlinul acuză Moscova că se află în spatele atacului cibernetic care a vizat Ministerul german de Externe

De asemenea, statul va avea drept de veto în ceea ce privește deciziile strategice ale DESFA, cum ar fi cele legate de proiectele de dezvoltare ale infrastructurii de transport al gazelor în care aceasta se va implica, atât în străinătate, cât și în Grecia, printre acestea numărându-se proiectele de dezvoltare de noi interconectări. În plus, acordul impune angajamente și garanții ferme din partea cumpărătorului cu privire la investițiile asumate în dezvoltarea DESFA.

DESFA asigură transportul spre Grecia al gazelor din Bulgaria și Turcia. Achiziția va permite Transgaz și României să-și sporească și consolideze rolul în dezvoltarea coridorului vertical integrat nord-sud de transport al gazelor naturale, care pleacă de la bogatele zăcăminte din regiunea Mării Caspice și ajunge până în Europa Centrală, dar și în diversificarea surselor de import de gaze în Europa.

Autoritățile de la Atena și-au permis să negocieze dur, cu toate că privatizarea DESFA constituie un angajament asumat în contul bailout-ului suveran asigurat de FMI, Comisia Europeană și Banca Centrală Europeană. Unul dintre motive este evoluția foarte bună a DESFA de anul trecut, când profitul companiei aproape s-a triplat, la 85,6 milioane euro, iar veniturile au crescut cu peste 54%, la 241,8 milioane euro, pe fondul majorării cantităților de gaze transportate cu 21%, ca urmare a avansului cererii.

Impozitarea profiturilor: Forurile europene grăbesc aplicarea unor reguli comune care aduc schimbări majore pentru statele membre CITEȘTE ȘI Impozitarea profiturilor: Forurile europene grăbesc aplicarea unor reguli comune care aduc schimbări majore pentru statele membre

În plus, presa elenă a speculat că Uniunea Europeană și Statele Unite sprijină din rațiuni geopolitice oferta consorțiului Transgaz - Reganosa - BERD, motivul fiind că o eventuală victorie a acestuia ar crește șansele de reducere a dependenței Europei de importurile de gaze de la gigantul rus de stat Gazprom.

Transgaz s-a înscris inițial în cursa pentru achiziția DESFA împreună cu firma franceză GRTGaz, însă asocierea a fost descalificată pe motiv că cele două companii nu îndeplineau o serie de cerințe legale.

Transgaz și-a planificat investiții de 6,1 miliarde lei în perioada 2018-2020, atât în dezvoltarea sistemului național de transport, cât și în achiziția de acțiuni la alți operatori de profil din Europa. Compania a câștigat recent licitația pentru privatizarea Vestmoldtransgaz, operatorul moldovean al gazoductului Iași-Ungheni.

viewscnt
Afla mai multe despre
trangaz
desfa
reganosa
berd
privatizare
transport gaze naturale