Transportatorii din COTAR nu sunt de acord cu revendicările protestatarilor privind RCA

Transportatorii din COTAR nu sunt de acord cu revendicările protestatarilor privind RCA
Profit.ro
Profit.ro
scris 14 ian 2024

Plafonarea prețului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 nu poate fi implementată, în timp ce tariful de referință pentru transpoortatori, publicat în luna decembrie 2023 și valabil timp de 6 luni la 8.609 lei, este sustenabil, susține Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

COTAR arată că unele soluții au fost prezentate de reprezentanții săi încă de la finalul anului trecut iar rezolvarea stă în mâna autorităților din România.

"În legătură cu plafonarea prețului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 - considerăm că inițiativa, în această formă, nu poate fi implementată, din două motive: acel tarif este nesustenabil, dacă mai vrem ca acea poliță RCA să poată despăgubi daunele produse din accidente. City Insurance a vândut polițe RCA la acel nivel de preț și a dat faliment, producând pagube uriașe pe această piață. De asemenea, plafonarea pe termen lung a unui preț contravine legislației europene, iar o astfel de măsură nu poate fi menținută nici măcar pe termen mediu. Se poate face, însă, altceva: se poate lua ca reper tariful RCA de referință, care este unul sustenabil, astfel încât orice tarif RCA care depășește acel nivel să fie redistribuit de către BAAR spre una dintre companiile de asigurări care să fie obligată să îl accepte, la tariful de referință publicat pe site-ul ASF. În cazul transportatorilor, tariful de referință publicat în luna decembrie 2023, valabil timp de 6 luni, este de 8.609 lei. Tariful nu a fost calculat nici de COTAR, nici de ASF și nici de vreo firmă de asigurări. Este un tarif calculat de o firmă de consultanță din "Big 4", tarif RCA complet sustenabil și despre care nu se poate bănui că va conduce la falimentarea unui nou jucător din piața RCA, dar va fi aproape la jumătate din prețurile reale de vânzare ale RCA-ului de astăzi pentru transportatori", se arată în comunicatul COTAR, citat de Agerpres.

Fermierii vor beneficia nu doar de moratoriu la rate, ci și de noi credite în valoare de peste 164 milioane euro CITEȘTE ȘI Fermierii vor beneficia nu doar de moratoriu la rate, ci și de noi credite în valoare de peste 164 milioane euro

În context, organizația subliniază că 70% dintre revendicările celor care protestează în aceste zile pot fi rezolvate într-un termen rezonabil, sunt pertinente, iar unele chiar foarte urgente și necesare.

În legătură cu propunerile de suspendare a poliței RCA, confederația transportatorilor consideră că propunerea este 100% realizabilă, pe modelul din Germania sau Italia: cu un simplu e-mail și o declarație pe proprie răspundere care se transmite cu câteva zile înaintea suspendării poliței RCA către compania de asigurări care a emis respectiva poliță RCA și către Poliție și, eventual, s-ar putea transmite și către BAAR. "ASF poate emite o astfel de normă în cel mult 3 săptămâni. Măsura poate fi realizabilă în forma propusă de noi, în termen scurt. Nu excludem existența altor variante ce ar putea fi mai bune", se mai precizează în document.

Măsurile cu privire la scurtarea timpilor de trecere a frontierei, prin optimizarea controlului, pot fi implementate în termen de aproximativ 3 luni, COTAR precizând, totodată, că se referă inclusiv la măsuri logistice care trebuie autorizate, cum ar fi mutatea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau lărgirea în vama a spațiului de control.

Pe de altă parte, organizația nu crede că alocația neimpozabilă la nivelul de 230 lei/zi poate fi susținută integral, ținând cont de modul în care a fost construit bugetul de stat pentru anul 2024, însă ar putea fi realizată începând de anul acesta, cel mai probabil nu la o astfel de valoare.

"Reglementarea unui mediu de concurență loială în transporturi. Din păcate, toate cele 5 măsuri propuse de către cei care au mers în aceste zile la negocierile de la Guvern sunt imposibil de implementat, atât timp cât România este membră UE și are obligația respectării regulamentelor și legislației europene. Această revendicare nu poate fi implementată, neexistând un cadru juridic european care să permită adoptarea unor astfel de măsuri. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil (motorina profesională) este, fără îndoială, o măsură foarte utilă și necesară în transportul rutier. Considerăm că poate fi implementată într-un termen rezonabil o subvenție pe litrul de combustibil, dar nu trebuie să uităm că azi avem cea mai mică acciză la carburant, la nivel european", se mai menționează în comunicatul COTAR.

Bucureștiul, pe locul 8 în topul celor mai aglomerate de trafic orașe din lume CITEȘTE ȘI Bucureștiul, pe locul 8 în topul celor mai aglomerate de trafic orașe din lume

Cât privește aplicarea Ro-eTransport doar la mărfurile cu risc fiscal ridicat, transportatorii membri ai confederației cred că propunerea poate fi implementată doar în măsura în care cadrul juridic european permite aceste excepții.

De asemenea, COTAR susține aplicarea unui tratament nediscriminator în relația cu orice operator economic, indiferent de naționalitatea acestui operator iar dacă un transportator circulă în suprasarcină sau nu respectă timpii de condus trebuie să se supună consecințelor legale.

COTAR a anunțat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dacă nu se vor finaliza discuțiile cu autoritățile în legătură cu problemele din transport și din piața de asigurări, dar nu este organizator al manifestațiilor din aceste zile și nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul, precizează organizația duminică, printr-un comunicat.

COTAR reprezintă peste 100.000 de membri din transporturi de persoane, urbane, suburbane, județean, interjudețean, transportul de marfă, taximetrie, școli de șoferi, unități reparatoare auto, brokeri de asigurări și activitățile conexe ale acestora, fiind confederație reprezentativă pe sectoarele pe care le reprezintă.

viewscnt
Afla mai multe despre
cotar
rca
măsuri
protest
preț