Efectul „waterbed” după plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază: Retaileri din România au crescut alte prețuri și câștigă ca înainte

Efectul „waterbed” după plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază: Retaileri din România au crescut alte prețuri și câștigă ca înainte
Profit.ro
Profit.ro
scris 13 feb 2024

„Dacă te așezi pe salteaua de apă, ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Este ceea ce în economie se numește 'waterbed effect'”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței. Acesta arată că unii retaileri au crescut prețurile la alte produse pentru a compensa limitarea adaosului comercial la alimentele de bază, introdusă de Guvernul Ciolacu.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Președintele Consiliului Concurenței a făcut aceste precizări întrebat fiind de jurnaliști dacă a observat creșteri de prețuri la alte produse, poate non-alimentare, în această perioadă în care Guvernul a limitat adaosul comercial la anumite alimente de bază.

CONFIRMARE Avon deschide în România primele magazine în franciză, cu un nou GM CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Avon deschide în România primele magazine în franciză, cu un nou GM

„Da, am văzut într-adevăr că în perioada în care scad prețurile la produsele de bază, se văd creșteri la alte produse. Undeva marja comercială, câștigurile retailerilor se conservă. Câștigă mai puțin pe produse de bază și ceva mai mult pe alte produse.

Oamenii care cumpăra produse de bază sunt cumva avantajați și cei care cumpără alte tipuri de produse, mai scumpe, plătesc ceva mai mult”, a declarat președintele autorității de concurență, citat de Hotnews.

Fermierii anunță că mielul de Paști va fi mai scump. La cât ajunge prețul. ”De la porumb, la furaje toate cresc\ CITEȘTE ȘI Fermierii anunță că mielul de Paști va fi mai scump. La cât ajunge prețul. ”De la porumb, la furaje toate cresc"

Întrebat la ce produse mai exact a observat Consiliul Concurenței creșteri de prețuri, Chirițoiu a spus că autoritatea s-a uitat „la tot ce vând marii comercianți, deci și la non-food, non-alimentare”.

„Ne-am uitat pe ansamblul pachetului, cum au evoluat marjele. În economie se spune waterbed effect. Dacă te așezi pe salteaua de apă ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Ce vedem este o conservare a marjei, adică retailerii câștigă per ansamblu cât câștigau și înainte. Câștigă ceva mai puțin la produsele mai ieftine și mai mult la celelalte. Pe ansamblu sunt tot pe la 2% marjă netă.”, a declarat acesta.

Întrebat de jurnaliști dacă nu cumva acest comportament poate fi anticoncurențial, similar cu cel al unei înțeleri între companii, Chirițoiu a respins această ipoteză.

Pizza s-a scumpit. România, locul doi în lume la comenzi CITEȘTE ȘI Pizza s-a scumpit. România, locul doi în lume la comenzi

„Este un comportament de adaptare la legislație. Nu vedem acest comportament ca pe o încălcare a legii concurenței, ci ca pe o adaptare la condițiile legislației”, a declarat președintele Consiliului Concurenței.

Guvernul a decis în ianuarie prelungirea cu încă 2 luni limitarea adaosului comercial la 17 alimente de bază. „În lipsa acestei măsuri, românii ar fi plătit pentru alimentele de bază prețuri mai mari cu 20%, în medie. În unele cazuri, prețurile ar fi fost cu mult peste acest nivel, de nesuportat pentru majoritatea românilor”, a declarat premierul Marcel Ciolacu. 

viewscnt
Afla mai multe despre
magazine
alimente