Peste 3.700 de firme au solicitat, pentru anul școlar 2015-2016, cursuri și specializări, care au fost incluse în planurile pentru acest an școlar, iar cifra de școlarizare în învățământul profesional corespunde la peste 75% din solicitările companiilor, se arată într-un document guvernamental. Învățământul profesional cu durata de trei ani a întregistrat totodată o creștere cu o treime a elevilor înscriși, dar succesul acestuia depinde de oferta de angajare a firmelor.
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Învățământul profesional cu durata de trei ani, după clasa a VIII-a, a înlocuit, începând cu anul școlar 2014-2015, învățământul profesional cu durata de doi ani, după clasa a X-a.
Cererea pentru învățământul profesional este în creștere
Potrivit unui document oficial semnat de membri din conducerea Ministerului Educației, în primul an de introducere numărul elevilor înscriși la noua formă de învățământ a fost de 24.708, iar pentru anul școlar în curs a crescut cu aproape o treime, ajungând la 31.988 de elevi.
Conform datelor oficiale, în ultimii 5 ani interesul elevilor pentru învățământul profesional a fost tot mai mare, astfel că de la 12.382 de elevi înscriși la începutul anului școlar 2011-2012 s-a ajuns la 65.389 elevi în prezent.
De altfel, în anul școlar 2014-2015, peste 53% din elevii înscriși în clasa a IX-a, respectiv un total de 100.733 elevi, au ales învățământul liceal filiera tehnologică și învățământul profesional.
Ministerul Educației menționează că a colectat de la 3.770 de firme solicitări cu privire la formarea profesională desfășurată prin învățământul profesional cu durata de trei ani, iar aceste cereri au fost curpinse în planurile de școlarizare pentru anul școlar 2015-2016.
“Cifra de școlarizare la învățământul professional cu durata de trei ani stabilită în urma solicitării agenților economici a răspuns la peste 75% din solicitările acestora. Cauza principală a nerezolvării integrale a cererilor agenților economici o reprezintă numărul mic de locuri solicitate pentru anumite clarificări”, afirmă sursa citată.
Oferta de angajare atrage elevii
Ministerul de resort consideră, însă, că, pe lângă eforturile autorităților de a corela oferta educațională cu cererea pieței muncii, este necesară și ”o implicare mai activă” a companiilor în planificarea ofertei și în procesul de formare profesională.
Documentul dă ca exemplu de bună practică Școala Profesională Germană din Brașov, care a beneficiat de implicarea mai multor firme partenere: Kronstadt Premium Aerotec, Schaeffler România, Draexlmaier Sisteme Tehnice România, Stabilus, Rege Automotive, Continental, HIB Rolem, Ramoss, Hutchinson, Hawema, Schulte-Schmidt, Euro Est Turbo Center și Kronospan.
Implicarea acestor firme a avut ca efect înscrierea în prima sesiune de admitere la învățământul profesional cu durata de trei ani, pentru anul școlar 2015-2016, a 323 de elevi pe doar 168 de locuri disponibile.
Mai mult, cererea a fost mare pentru calificări care până atunci nu se dovediseră atractive pentru elevi, precum operator la mașini cu comandă numerică, sculer matrițer, sudor, electromecanic de utilaje și instalații industriale sau confecționer de articole din piele și înlocuitori.