Contabilii acuză ANAF că cere fără baze legale date suplimentare despre firme, printr-un tabel trimis prin SPV

Taxe și Consultanță   
Contabilii acuză ANAF că cere fără baze legale date suplimentare despre firme, printr-un tabel trimis prin SPV

Mai mulți contribuabili au primit recent solicitări de la ANAF, prin Spațiul Privat Virtual, pentru completarea unui document detaliat privind cheltuielile din perioada 2020–2024, fără ca cererea să fie însoțită de un act administrativ oficial – cum ar fi un aviz de inspecție fiscală, o notificare de control sau o decizie de inițiere a unei proceduri legale. Specialiștii în fiscalitate avertizează că astfel de practici încalcă prevederile Codului de procedură fiscală și pot fi considerate abuzuri administrative, transmite Patronatul Antreprenorilor Contabili din România (PACR), o organizație care reprezintă firme de contabilitate.

„Apreciem importanța cooperării loiale cu autoritățile fiscale, însă această colaborare trebuie să se bazeze pe legalitate, transparență și respect reciproc. Solicitările fără bază juridică certă creează presiuni inutile, consum de resurse și afectează încrederea contribuabilului în instituțiile statului”, a declarat Valentina Saygo, președinte PACR.

Urmărește-ne și pe Google News

Deși la prima vedere solicitarea părea una administrativă de rutină, analiza făcută de profesioniști în domeniul fiscal evidențiază încălcări clare ale legislației în vigoare, arată PACR într-un comunicat.

ULTIMA ORĂ „Cum să reduci cel mai mare deficit din UE”. ING vede un impact dureros al măsurilor fiscale, cu o creștere PIB apropiată de zero și inflație. Execuția corectă ar putea aduce și efecte pozitive CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ „Cum să reduci cel mai mare deficit din UE”. ING vede un impact dureros al măsurilor fiscale, cu o creștere PIB apropiată de zero și inflație. Execuția corectă ar putea aduce și efecte pozitive

Ce spune legea și ce nu s-a respectat

Solicitarea ANAF a fost justificată prin articolele 58 și 64 din Codul de procedură fiscală (Legea nr. 207/2015), însă specialiștii semnalează trei nereguli majore:

1. Lipsa temeiului juridic clar

Conform art. 58 alin. (1), contribuabilii pot fi obligați să furnizeze informații doar în cadrul unor proceduri fiscale oficiale: inspecție fiscală, verificare documentară, control inopinat sau verificarea situației fiscale personale. În lipsa unui act administrativ, solicitarea nu are suport legal.

Conform art.58 alin.(2) aceste informații pot fi solicitate doar atunci când nu sunt deținute de organul fiscal, ori prin tot sistemul declarativ inclusiv prin Situațiile Financiare întocmite pentru fiecare an calendaristic, prin SAF-T si sistemul e-factura ANAF are acces la toate informațiile pe care le solicita de la contribuabili.

ULTIMA ORĂ Guvernul nu cedează și vine cu noi schimbări la taxe și amenzi. Vrei să vinzi o mașină? Plătește taxa locală! CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Guvernul nu cedează și vine cu noi schimbări la taxe și amenzi. Vrei să vinzi o mașină? Plătește taxa locală!

2. Cererea de date care implică prelucrare

Art. 64 permite solicitarea de înscrisuri deja existente, nu și cererea de analize contabile, sinteze, tabele în format Excel sau alte forme de procesare suplimentară, care generează muncă nejustificată pentru contribuabil.

3. Nerespectarea Ordinului ANAF nr. 3076/2017

Acest ordin reglementează formularele utilizate de ANAF pentru solicitări. Notificările trebuie transmise exclusiv în cadrul unei proceduri legale – cerință care nu a fost îndeplinită în cazul analizat.

FOTO ANUNȚ 9 șefi schimbați la Antifraudă. „Inacceptabil ca semnalele evidente privind evaziunea fiscală să fie ignorate!” CITEȘTE ȘI FOTO ANUNȚ 9 șefi schimbați la Antifraudă. „Inacceptabil ca semnalele evidente privind evaziunea fiscală să fie ignorate!”

Posibile încălcări ale GDPR și ale confidențialității profesionale

Solicitarea transmisă în afara unei proceduri oficiale poate încălca Regulamentul (UE) 679/2016 privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR) și obligațiile de confidențialitate profesională ale contabililor, auditorilor și consultanților fiscali. Furnizarea de date sensibile fără temei legal poate constitui o divulgare nejustificată, cu consecințe legale.

Poziția contribuabilului: claritate, legalitate, respect

În răspunsul transmis ANAF, contribuabilul a cerut:

  • Specificarea temeiului legal detaliat al cererii, inclusiv menționarea procedurii în desfășurare;
  • Clarificarea scopului solicitării;
  • Indicații clare privind consecințele legale ale refuzului, în contextul în care Codul de procedură fiscală nu prevede sancțiuni pentru necompletarea unor formulare în afara unei proceduri oficiale.
Impozitarea progresivă revine: Mai devreme sau mai târziu, vom ajunge la asta! Se putea și fără a majora TVA CITEȘTE ȘI Impozitarea progresivă revine: Mai devreme sau mai târziu, vom ajunge la asta! Se putea și fără a majora TVA

Recomandări pentru mediul de afaceri

  • Analizați cu atenție orice solicitare primită prin SPV;
  • Verificați dacă este emis un act administrativ justificator;
  • Dacă acesta lipsește, solicitați clarificări scrise privind temeiul legal și procedura aplicabilă;
  • Consultați un expert fiscal înainte de a furniza date sensibile sau prelucrări contabile.

Cum arată solicitările transmise de ANAF firmelor

Contabilii acuză ANAF că cere fără baze legale date suplimentare despre firme, printr-un tabel trimis prin SPV

 

 

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
spv
contabili