EXCLUSIV Planul de adoptare euro: Noile case de marcat vor fi conectate direct la sistemul informatic al ANAF abia "începând cu 2020"

EXCLUSIV Planul de adoptare euro: Noile case de marcat vor fi conectate direct la sistemul informatic al ANAF abia "începând cu 2020"
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 4 feb 2019

Casele de marcat cu jurnal electronic vor fi conectate la sistemul informatic național de supraveghere și monitorizare al ANAF abia "începând cu anul 2020", potrivit unui document al Guvernului obținut de Profit.ro, care detaliază măsurile pregătite pentru adoptarea monedei euro. Finalizarea conectării caselor de marcat în timp real la sistemul ANAF ar urma să majoreze veniturile din TVA cu 10-15%, estimează Guvernul.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

La acest moment, public este doar Raportul de fundamentare a Planului, un document separat de Planul propriu-zis, prezentat acum de Profit.ro.

În prezent, pentru casele de marcat cu jurnal electronic deja instalate, datele către ANAF sunt transmise lunar prin intermediul unui formular.

De ce este important: Cea mai importantă componentă în combaterea evaziunii ar trebui să fie comunicarea online, în timp real, a noilor case de marcat cu ANAF. Fiscul se află încă la stadiul de analiză a sistemului care ar urma să gestioneze aceste flux de date, în contextul în care actualele servere ale ANAF sunt încărcate la 99% din capacitate, sunt vechi și uzate. 

Potrivit documentului, înlocuirea vechilor case de marcat cu cele noi cu jurnal electronic ar trebui să fie ]ncheiat[ în acest an. Până în prezent, au fost aduse în țară de către distribuitori aproape 460.000 de case de marcat cu jurnal electronic, iar numărul celor instalate deja la firme se situează la circa 260.000. Necesarul de noi case de marcat este estimat la circa 800.000.

Autoritățile au informat anul trecut că vor acționa preventiv, fără amenzi, dacă firmele dovedesc că au inițiat demersurile pentru a cumpăra aparate fiscale noi, eventual prin plasarea unei comenzi care nu a fost încă onorată.

EXCLUSIV ANAF este în control la două bănci și urmează o a treia în scurt timp. Inspectorii Fiscului verifică profitul pe anii din urmă CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ANAF este în control la două bănci și urmează o a treia în scurt timp. Inspectorii Fiscului verifică profitul pe anii din urmă

"Implementarea noului sistem de aparate de marcat ar putea genera un impact pozitiv asupra veniturilor din TVA aferent comerțului cu amănuntul și prestării de servicii către populație, cuprins între 5% și 10%, în perioada de preoperaționalizare a sistemului, în anul 2019, când transmiterea către ANAF a datelor fiscale din aparatele de marcat se va face prin intermediul unei declarații. Ulterior, în perioada operațională, începând cu anul 2020, se estimează un impact pozitiv asupra veniturilor încasate din TVA cuprins între 10% și 15%", se arată în documentul citat.

Despre situația critică a sistemului informatic al ANAF, Profit.ro a scris aici.

Mesajul Finanțelor a fost constant în ultimele luni că autoritățile de control, în special inspectorii Antifraudă, nu vor aplica amenzi agresiv, ci vor analiza situația firmei, în special dacă aceasta a comandat deja o casă de marcat sau a încercat să găsească una la distribuitori, mai ales că nerespectarea obligației de a avea un astfel de echipament a fost introdusă sub incidența Legii prevenirii. Autoritățile au avertizat, însă, că pe măsură ce blocajul din piața de case de marcat va fi eliminat, controalele vor deveni mai stricte.

În plus, la momentul respectiv, autoritățile au afirmat că introducerea nerespectării acestei obligații sub incidența Legii prevenirii este doar temporară. Finanțele au evitat să explice ce presupune caracterul temporar, dar putem presupune că în perioada următoare, după ce autoritățile vor considera că noile echipamente pot fi procurate suficient de ușor, vor trece la aplicarea de amenzi direct, fără a mai da răgaz de conformare, cum este în prezent.

Numărul insolvențelor în rândul companiilor de impact stagnează, dar valoarea activelor imobilizate scade CITEȘTE ȘI Numărul insolvențelor în rândul companiilor de impact stagnează, dar valoarea activelor imobilizate scade

Potrivit legislației în vigoare, firmele mari și mijlocii ar fi trebuit să aibă noile case de marcat de la 1 iunie 2018, iar cele mici de la 1 august 2018. La finele lunii mai, Guvernul a acordat un termen de grație de trei luni în ce privește amenzile pentru nerespectarea acestei obligații. Astfel, amenzi ar fi urmat să fie aplicate de la 1 septembrie 2018 pentru firmele mari și mijlocii și de la 1 noiembrie 2018 pentru cele mici.

Întrucât procesul decurge greoi, inclusiv din vina autorităților, Guvernul a introdus temporar în Legea prevenirii nerespectarea acestei obligații. Firma nu mai este astfel amendată direct, ci primește un plan de conformare, un nou răgaz în care să-și procure noua casă. Abia ulterior, dacă nu a respectat nici planul de conformare, este amendată. Autoritățile au refuzat să precizeze când ar putea fi exclusă nerespectarea acestei obligații de sub incidența Legii prevenirii.

viewscnt
Afla mai multe despre
case de marcat
case de marcat cu jurnal electronic
anaf
sistem informatic anaf