Guvernul vrea anul acesta 9,5 miliarde de lei din creșterile de taxe impuse populației și firmelor, din care cea mai mare parte ar trebui să vină din TVA +6,2 miliarde lei, accize +1,54 miliarde lei, impozit suplimentar pentru bănci +335 milioane lei. De asemenea, statul speră să încaseze 522 milioane de lei de la persoane coasigurate (soț/soție/părinte fără venituri) și bolnavi care vor rămâne fără asigurare medicală prin decizia Guvernului.
În 2026, taxele ar trebui să aducă 35,3 miliarde lei, întrucât se vor aplica un an întreg și apar noi poveri fiscale, cum ar fi majorarea impozitului pe dividende sau creșterea impozitelor pe locuințe și ecotaxa pe mașini, cele două din urmă fiind planificate să lase românii mai săraci cu 6 miliarde de lei.
Modificări | 2025 | 2026 |
---|---|---|
Creșteri venituri | +9,5 mld. lei | +35,26 mld. lei |
Reduceri cheltuieli | -1,25 mld. lei | -57,37 mld. lei |
Impact total | 10,75 mld. lei | 92,63 mld. lei |
Impactul taxelor - principalele măsuri
ТVA + 6,2 miliarde lei în anul 2025
Majorarea cotei standard de la 19% la 21%: 3,63 miliarde lei în anul 2025, respectiv 11,7 miliarde lei în anul 2026.

Eliminarea aplicării cotei reduse de 5% și aplicarea unei cote reduse de 11% pentru operațiunile supuse în prezent cotei reduse de 5%, respectiv pentru: livrarea de manuale școlare, cărți, ziare și reviste, serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură și arheologice, grădini zoologice și botanice, livrarea de lemn de foc și livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată anumitor categorii de consumatori: 139 milioane lei în anul 2025 respectiv 450,5 milioane lei în anul 2026.
Majorarea cotei reduse de TVA de la 9% la 11% pentru o gamă mai restrânsă de bunuri și servicii, respectiv pentru: medicamente de uz uman, alimente destinate consumului uman, cu anumite excepții, apa pentru irigații, îngrășăminte și pesticide, servicii de alimentare cu apă și de canalizare, clădiri destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni și de pensionari, case de copii și centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap, servicii de cazare și de restaurant/catering: 930,06 milioane lei în anul 2025, respectiv 3,02 miliarde lei în anul 2026.
Majorarea cotei reduse de TVA la 21% pentru celelalte bunuri și servicii supuse în prezent cotei reduse cu excepția celor prevăzute mai sus: 1,05 miliarde lei în anul 2025 respectiv 3,99 miliarde lei în anul 2026.

Accize - 1,54 miliarde lei în anul 2025, respectiv 4,99 miliarde lei în anul 2026
Majorarea accizelor pentru alcool și băuturi alcoolice, benzină și motorină, pentru băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între 5 g - 8 g/100 ml și pentru băuturile nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml, pentru produsele din tutun prelucrat, pentru produsele care conțin tutun, destinate inhalării fără ardere și pentru produsele destinate inhalării fără ardere, care conțin înlocuitori de tutun, cu sau fără nicotină, pentru lichidul cu sau fără nicotină, pentru vinurile liniștite, pentru cidru de mere și pere, hidromel și băuturi fermentate liniștite din fructe de pădure: 1,54 miliarde lei în anul 2025, respectiv 4,99 miliarde lei în anul 2026.
Impozit suplimentar pentru bănci: 334,8 milioane lei în anul 2025, respectiv 1,34miliarde lei în anul 2026
Impozitul pe cifra de afaceri pentru sectorul bancar crește de la 2% în prezent la 4%, cu aplicare de la 1 iulie 2025.
Pentru băncile mici (cotă de piață sub 0,2%), Guvernul a decis să mențină actuala cotă de impozitare de 2%.
Anterior acestei creșteri de taxe, Guvernul a prevăzut pentru 2025 încasări de 1,3 miliarde de lei la acest capitol, în creștere de la 967 milioane lei în 2024. Acest impozit reprezintă de fapt o taxă pe veniturile bancare brute, care se adaugă impozitului pe profit de 16%. În 2024, de exemplu, statul a mai luat 3 miliarde de lei de la bănci prin impozitul pe profit, în creștere de la aproape 2,3 miliarde de lei în 2023.
Majorarea cotei de impozit de la 10% la 16% pentru dividendele distribuite începând cu data de 1 ianuarie 2026: 3,64 miliarde lei
Impozitul pe dividende crește de la 10% la 16%, cu aplicare de la 1 ianuarie 2026. Dividendele distribuite pe baza situațiilor interimare în cursul anului 2025, vor fi impozitate tot cu 10%.
Astfel până la final de 2025 se pot distribui dividende pentru primele trei trimestre din an, care să beneficieze de cota redusă de 10%.
Creștere rovinietă pentru autoturisme: 1 miliard lei în anul 2026

Tăieri de cheltuieli - principalele măsuri
Înghețare pensii și salarii -17,89 miliarde lei în 2026. Total tăieri cheltuieli 5,65 miliarde lei în 2025 și 51,72 miliarde lei în 2026
Pentru anul 2026, diminuarea de cheltuieli reprezintă efectul măsurilor de reducere efectivă de cheltuieli aprobate 5,65 miliarde lei, precum și efectul amânării aplicării unor prevederi legale care ar fi condus la un necesar suplimentar de finanțare de 51,72 miliarde lei, din care amânarea acordării de majorări la salarii și pensii este 17,89 miliarde lei.
Tăieri la vouchere de vacanță - -500 milioane lei în 2026
De la 1 ianuarie 2026, a fost luată în considerare diminuarea de 500 milioane lei, aferentă reducerii plafonului de acordare de către instituțiile publice anual a voucherelor de vacanță în cuantum de 800 lei, de la 8.000 lei net la 6.000 lei net.

CASS la pensii peste 3.000 de lei - 1,38 miliarde lei în anul 2025, respectiv 4,13 miliarde lei în anul 2026
Contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru persoanele fizice care au calitatea de pensionari, pentru veniturile din pensii, pentru partea ce depășeste suma lunară de 3.000 de lei, pentru fiecare drept de pensie: 1,38 miliarde lei în anul 2025, respectiv 4,13 miliarde lei în anul 2026.
Reduceri de cheltuieli în învățământ -340 milioane lei la burse în 2025 și -1,1 milioane lei la burse în 2026. Alte tăieri de cheltuieli -110 milioane lei în 2025 și 3,2 miliarde lei în 2026
Reglementările la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar și universitar de stat, determină economii de cca. 450 milioane lei în anul 2025 (din care 340 milioane lei din reconfigurarea cadrului legal aplicabil pentru acordarea burselor elevilor), respectiv de 4,3 milioane lei în anul 2026 (din care 1,1 miliarde lei din reconfigurarea cadrului legal aplicabil
pentru acordarea burselor elevilor.

CASS impusă categoriilor care își pierd asigurarea medicală și reducere indemnizații concedii medicale
Impact bugetar pozitiv asupra bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 800 milioane lei în anul 2025, respectiv 1,35 miliarde lei în anul 2026 după cum urmează:
- în ceea ce privește implementarea noilor prevederi ale Codului fiscal corelate cu cele ale Legii nr. 95/2006:
În 2024, numărul de persoane coasigurate a fost de 650.431. În anul 2024, numarul bolnavilor inclusi in programele nationale de sanatate curative care au beneficiat de
asigurare fără plata contribuției a fost de 65.393 de persoane, dintre care 10% dintre au fost beneficiari ai programului national de oncologie. În ipoteza în care cca 30% dintre aceste categorii ar plăti contribuția de asigurări sociale de sănătate în procent de 10% raportat la salariul minim brut pe economie de 4.050 lei pentru o perioadă de 6 luni, ar rezulta venituri suplimentare la FNUASS de 521,8 milioane lei în 2025, respectiv de 793,6 milioane lei în anul 2026 (în ipoteza în care numărul de plătitori ar creste la 40%).
- În anul 2024, plățile pentru indemnizațiile de concediu medical pentru boală obișnuită au fost de 3,21 miliarde lei. Aplicând o distribuție estimativă a duratelor concediilor, respectiv:
- 50% din valoarea actuală reprezintă concedii de 1-7 zile
- 30% sunt concedii de 8-14 zile
- 20% sunt concedii de peste 15 zile
ar rezulta următoare situație:
- 1-7 zile 50% = 1,18 miliarde lei
- 8-14 zile 30% = 834,66 milioane lei
- >15 zile 20% = 642 milioane lei
Rezultat final: 1,18 miliarde lei + 834,66 milioane +642 milioane = 2,65 miliarde lei
Reducerea de cheltuieli in 2025 ar fi de 278,2 milioane lei, respectiv de 556,4 milioane lei în anul 2026.

Creșterea impozitelor pe locuoințe și taxa ecologică pe mașini +6 miliarde de lei în 2026
Pentru implementarea efectivă a PNRR și pentru atragerea resurselor financiare aferente cererii de plată nr. 4, măsurile de reformă adoptate prin această lege vor fi completate cu măsuri ce se vor adopta până la data de 1 septembrie 2025 (cu intrare in vigoare la 1 ianuarie), estimate la un impact aproximativ de cel putin 6 mld lei, după cum urmează:
- taxarea proprietății astfel încât să fie să se realizeze corelarea cu prețurile din piața imobiliară - conform jaloanelor 205 și 237
- taxarea ecologică - conform jaloanelor nr. 59 și 60 aferente PNRR