Guvernul condus de Ilie Bolojan a prezentat astăzi pachetul de măsuri fiscal-bugetare, care include creșterea TVA, cota generală ajunge la 21% iar singura cotă redusă va fi 11%, creșterea impozitului pe dividende de la 10% la 16%, creșterea accizelor, a taxării băncilor, precum și o reformă amplă la asigurările de sănătate, unde un număr mare de persoane care până în prezent erau asigurate din oficiu, fără să plătească, vor rămâne fără asigurare, acesta fiind cazul coasifguraților - soț/soție, părinte fără venituri aflat în întreținere.
La persoanele care primesc indemnizație de creștere copil, indemnizație de șomaj, venit minim de incluziune, alte indemnizații, cum sunt cele de revoluționar, Guvernul a făcut o concesie și a acceptaat ca aceștia să rămână asigurați în schimbul reținerii contribuției de 10% din venitul plătit de către stat, chiar dacă acesta este mai mic decât suma de plată pentru asigurare opțională.
Guvernul și-a angajat acum răspunderea pe acest pachet de măsuri în Parlament.
Un prim proiect de lee a fost pus în dezbatere joi și a fost adoptat vinetri de Guvern și trimis Parlamentului. În cursul zilei de astăzi, Guvernul a revenit și a mai operat unele modificări asupra proiectului de lege, după care l-a retrimis în Parlament.

Ce se întâmplă cu asigurarea la sănătate
Coasigurații, soț/soție/părinte care nu realizează venituri pentru care s eimpune plata CASS, nu vor mai avea asigurare și vor trebui să se asigure opțional la sănătate, urmând ca persoana de pe urma căreia beneficiau până acum de coasigurare să poată plăti opțional în plus și pentru aceștia. Totodată, s-ar putea asigura prin depunerea declarației și plata unei sume reprezentând CASS calculată la nivelul a 6 salarii minime pe economie, adică 2.430 lei în prezent.
Astfel, persoanele aflate în concediu de creștere copil, șomerii sau cei cu venit minim de inlcuziune nu vor mai fi nevoiți să plătească 2.430 de lei pe an pentru asigurare, dar vor fi considerați asigurați prin reținerea a 10% din venitul plătit de stat. Plătitorii de indemnizații, ajutoare, beneficii, ar urma să rețină CASS la sursă.
Plătitorii de indemnizații, ajutoare, beneficii, ar urma să rețină CASS la sursă. Baza lunară de calcul o va reprezenta valoarea drepturilor primite de la stat. Pentru aceste categorii, care vor beneficia de asigurare prin reținere la sursă din venitul acordat de stat, calitatea de asigurat încetează în termen de 1 lună de la data la care persoanele nu se mai încadrează în aceste categorii de asigurați.

TVA - cotă generală de 21%, cotă redusă de 11%, complicații cu rambursările la TVA în industria alimentară și restricții dure laa normele tranzitorii pentru TVA redusă la imobiliare după 1 august
Cota generală de TVA crește de la 19% la 21% și va rămâne o singură cotă redusă de 11%, față de cotele reduse actuale de 5% și 9%.
Cota standard se aplică asupra bazei de impozitare pentru operațiunile impozabile care nu sunt scutite de taxă sau care nu sunt supuse cotei reduse, iar nivelul acesteia este 21%.
Se elimină cota redusă pentru semințe, hrană pentru albine, plante și ingrediente utilizate în prepararea alimentelor, produse pentru completarea sau înlocuirea alimentelor, locuințele vândute în cadrul politicii sociale, pentru livrarea și montarea panourilor fotovoltaice.
Cota redusă de 11% se aplică asupra bazei de impozitare pentru următoarele prestări de servicii și/sau livrări de bunuri:
- a) livrarea de medicamente de uz uman;
- b) livrarea următoarelor bunuri: alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman și animal, animale și păsări vii din specii domestice, ale căror coduri NC se stabilesc prin normele metodologice, cu excepția:
- 1. băuturilor alcoolice;
- 2. băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202;
- 3. alimentelor cu zahăr adăugat, al căror conținut total de zahăr este de minimum 10 g/100 g produs, altele decât laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică;
- 4. suplimentelor alimentare definite de Legea nr. 56/2021 privind suplimentele alimentare, cu modificările și completările ulterioare;
- c) serviciile de alimentare cu apă și de canalizare;
- d) livrarea apei pentru irigații în agricultură;
- e) livrarea de îngrășăminte și pesticide de tipul celor utilizate în mod normal în producția agricolă, altele decât cele prevăzute la lit. f), semințe și alte produse agricole destinate însămânțării sau plantării, precum și prestările de servicii de tipul celor utilizate în mod normal în producția agricolă, prevăzute prin ordin comun al ministrului finanțelor și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale;
- f) livrarea de îngrășăminte chimice și de pesticide chimice de tipul celor utilizate în mod normal în producția agricolă, prevăzute prin ordin comun al ministrului finanțelor și al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale;
- g) livrarea de manuale școlare, cărți, ziare și reviste, pe suport fizic și/sau pe cale electronică, cu excepția celor care au, în totalitate sau în mod predominant, un conținut video sau un conținut muzical audio și a celor destinate exclusiv sau în principal publicității;
- h) serviciile constând în permiterea accesului la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură și arheologice, grădini zoologice și botanice;
- i) livrarea către persoanele fizice de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 și 4401 12 00, și de rumeguș, deșeuri și resturi de lemn aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 și 4401 32 00; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumegușului, deșeurilor și resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 41 00 și 4401 49 00, realizată către persoanele fizice în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declarații pe propria răspundere a beneficiarului;
- j) livrarea către persoane juridice sau alte entități, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv școli, spitale, dispensare medicale și unități de asistență socială, de lemn de foc, sub formă de trunchiuri, butuci, vreascuri, ramuri sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 11 00 și 4401 12 00, și de rumeguș, deșeuri și resturi de lemn, aglomerate sub formă de pelete din lemn, brichete din lemn sau sub forme similare, care se încadrează la codurile NC 4401 31 00 și 4401 32 00; livrarea pentru utilizarea drept combustibil de încălzire a rumegușului, deșeurilor și resturilor de lemn neaglomerate, care se încadrează la codurile NC 4401 15 41 00 și 4401 49 00, realizată către persoane juridice sau alte entități, indiferent de forma juridică de organizare a acestora, inclusiv școli, spitale, dispensare medicale și unități de asistență socială, în calitate de utilizatori finali, pe baza unei declarații pe propria răspundere a beneficiarului;
- k) livrarea de energie termică în sezonul rece, destinată următoarelor categorii de consumatori:
- 1. populație;
- 2. spitale publice și private, reglementate conform Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, unități de învățământ publice și private, definite conform Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
- 3. organizații neguvernamentale reglementate potrivit legii, precum și unitățile de cult, astfel cum sunt reglementate de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, republicată;
- 4. furnizori de servicii sociale, publici și privați, acreditați, care prestează servicii sociale prevăzute în Nomenclatorul serviciilor sociale, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de organizare și funcționare a serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare;
- l) livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construită locuința include și amprenta la sol a locuinței. În sensul prezentului titlu, prin locuință livrată ca parte a politicii sociale se înțelege:
- 1. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept cămine de bătrâni și de pensionari;
- 2. livrarea de clădiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii și centre de recuperare și reabilitare pentru minori cu handicap.
- m) cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu funcție similară, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
- n) serviciile de restaurant și de catering, cu excepția băuturilor alcoolice, precum și a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202;”
De menționat, sectorul HoReCa beneficiază de cotă redusă, dar premierul Ilie Bolojan a anunțat că ocotmbrie ar urma să fie analizat nivelul încasărilor la TVA din acest domeniu și, dacă nu sunt considerate satisfăcătoare, HoReCa ar urma să treacă la cota generală de 21%.

Dispare TVA redusă pentru imobiliare de la 1 august. Normele tranzitorii pentru cei care încheie antecontract în iulie prevăd un avans de 20%
Achizițiile imobiliare vor avea de la 1 august o cotă de TVA de 21%, nu vor mai beneficia de cotă redusă. Pentru persoanele cu antecontracte încheiate până la 1 august și care respectă actualele prevederi pentru cota de 9%, Guvernul a decis să introducă norme tranzitorii care să le permită să ducă la capăt tranzacția.

Impozitul pe cifra de afaceri pentru sectorul bancar
Impozitul pe cifra de afaceri pentru sectorul bancar crește de la 2% în prezent la 4%, cu aplicare de la 1 iulie 2025.
Impozitul pe dividende crește la 16%
Impozitul pe dividende crește de la 10% la 16%, cu aplicare de la 1 ianuarie 2026.
Dividendele distribuite pe baza situațiilor interimare în cursul anului 2025, vor fi impozitate tot cu 10%. Astfel până la final de 2025 se pot distribui dividende pentru primele trei trimestre din an, care să beneficieze de cota redusă de 10%.

Cresc accizele la carburanți și țigări
Și prețul țigărilor ar urma la rândul să se majoreze cu aproximativ 1,5-2 lei pe pachet (din care 0,5 lei este doar efectul majorării TVA de la 19 la 21%), prețul mediu al unui pachet urmând a ajunge la aproxiumativ 30 de lei. Alte produse afectate vor fi băuturile alcoolice.
Guvernul introduce o acciză pentru vin (vinul liniștit) va fi de 10 lei pe hectolitru (100 de litri) în acest an și de 11 lei în 2026.

Impozitul pe câștiguri din jocuri de noroc crește de la 3% la 4%. Urcă alte taxe pentru companiile din domeniu
În compensație, Guvernul a stabilit taxe semnificativ mai ridicate pentru companiile din domeniu.
Companiile din sectorul jocurilor de noroc tind să prefere să fie taxate ele în loc să crească prea tare taxele pe jucători, considerând că aceștia ar putea fi descurajați de taxe prea mari.
Scade indemnizația pentru concediile medicale scurte
Indemnizația de concediu medical va fi redusă de la 75% din baza de calcul (veniturile brute la care este calculată contribuția de asigurat), cu o scădere drastică la 55% din baza de calcul pentru cei care beneficiază de concedii medicale scurte, de până la 7 zile.
Crește prețul rovinietei și amenda pentru lipsa acesteia
Amenda aplicată în cazul lipsei rovinietei valabile pentru autoturisme crește de aproape două ori, de la un interval în prezent de 275-550 lei la 500-1.000 lei, De asemenea, se majorează și nivelul rovinietelor pentru autoturisme.

Tăieri de cheltuieli - sporuri, înghețare pensii și salarii și în 2026
Sporul salarial acordat angajaților din sectorul public care lucrează cu fonduri europene va fi tăiat de la maxim 50% la maxim 40% și nu va fi acordat dup ce este depășit termenul de implementare al proiectelor, prevede proiectul de lege cu măsuri bugetare adoptat de către Guvern. Inițial, proiectul de lege publicat joi prevedea o reducere mai drastică a sporului, la 35%, dar Guvernul a revenit și a modificat procentajul la 40% în ședința în care a adoptat proiectul.
Pensiile și salariile bugetarilor vor rămâne înghețate și în 2026, la fel și alocațiile și alte drepturi acordate de stat, fiind reluate în mare parte deciziile de înghețare a cheltuielilor stabilite de către Guvern în decembrie prin ordonanța trenuleț. Totodată, sporul bugetarilor care lucrează cu fonduri europene va fi tăiat de la maxim 50% la maxim 35% și nu va fi acordat pentru proiecte cu termen de implementare depășit.

Prin acest pachet de măsuri se urmărește atingerea următoarelor obiective
- Reducerea țintei de deficit bugetar de la 9,3% și realinierea pe traiectoria de ajustare, în vederea respectării angajamentelor asumate în Planul Fiscal Bugetar pe 7 ani;
- Recâștigarea încrederii investitorilor și evitarea retrogradării din perspectiva ratingului de țară;
- Evitarea suspendării fondurilor europene și continuarea implementării proiectelor de infrastructură și de dezvoltare;
- Realizarea reformei fiscale în vederea evaluării pozitive de către Comisia Europeană și posibilitatea încasării banilor din Cererea de Plată numărul 4, suma reprezentând cel mai important aport la bugetul de stat, proiecția prevăzută fiind de 2,68 miliarde de euro brut, respectiv 0,7% din PIB.
Pachetul de măsuri fiscal-bugetare cuprinde două componente:
- Măsuri pentru creșterea veniturilor , cu un impact bugetar suplimentar estimat de 9,5 miliarde lei în 2025 (0,5% din PIB) și 35 miliarde lei în 2026 (1,71% din PIB);
- Măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare și neintrarea în vigoare a unor cheltuieli suplimentare- guvernul estimează, în urma acestor măsuri, reducerea cheltuielilor bugetare cu 1,25 mld lei în 2025 (0,06%), respectiv 57,3 miliarde lei în 2026 (2,82 % din PIB).
Proiectul de lege va fi transmis Parlamentului pentru începerea procedurii de angajare a răspunderii Guvernului în fața Camerei Deputaților și a Senatului, potrivit articolului 114 din Constituția României.