Europa se confruntă cu perspectiva unei penurii de motorină, în condițiie în care fluxurile de motorină dinpre Rusia se reduc în urma invaziei din Ucraina, arată șefii Trafigura și Gunvor, doi dintre cei mai mari traderi de mărfuri la nivel global.
Înainte de fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Rusia este principalul furnizor extern de motorină al UE, printre principalii beneficiari regăsindu-se și România.
Exporturile Rusiei de țiței și produse petroliere au scăzut cu 2-2,5 milioane de barili pe zi în urma invadării Ucrainei, pe 24 februarie, a declarat, marți, directorul general al Trafigura Group, Jeremy Weir, citat de Bloomberg.
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
"Acest lucru afectează foarte mult cantitatea disponibilă în Europa. Piața de motorină este extrem de strânsă și va deveni din ce în ce mai strânsă, ducând, probabil, la epuizarea stocurilor” a adăugat Weir cu ocazia unui summit pe tema comerțului internațional de mărfuri.
Stocurile europene de motorină ar urma să scadă luna aceasta la cel mai mic nivel începând cu anul 2018, potrivit estimărilor firme de consultanță Energy Aspects. În plus, aproximativ 500.000 de tone de exporturi rusești de motorină riscă să nu ajungă pe piețele de destinație, arată firma într-o prezentare.
Ponderea importurilor de motorină din Rusia în Europa
Prezent la summit, șeful Gunvor Group, al patrulea cel mai mare trader de petrol din lume, a declarat că rafinăriile rusești își reduc producția, amenințând să exacerbeze presiunea pe oferta deja scăzută din piața europeană a motorinei.
"Este o problemă globală, dar pentru Europa este foarte greu, deoarece Europa duce o lipsă atât de mare", a spus Torbjorn Tornqvist, directorul general al Gunvor.
CITEȘTE ȘI eMAG, Banca Transilvania, Mobexpert și Mastercard donează produse în valoare de 1,1 milioane de lei pentru refugiații ucraineniLivrările de combustibil dinspre rafinăriile rusești către Europa continuă să curgă, dar comerțul devine mai dificil. Companiile de transport maritim, băncile și cumpărătorii se feresc să facă tranzacții cu produse energetice rusești, într-o aparentă mișcare de “autosancționare” pe fondul războiului din Ucraina, în condițiile în care UE nu a interzis până la acest moment importurile din Rusia.
"Acest lucru va forța rafinăriile rusești să reducă din producție, de fapt, vedem deja acest lucru. Ce înseamnă asta? Înseamnă că va trebui să fie exportat mai mult țiței [din Rusia] în locul produselor, iar noi credem că acest lucru nu este posibil și va duce la scăderea producției”, potrivit lui Tornqvist.
Prețul motorinei în Europa a crescut accelerat în ultimele săptămâni. La începutul lunii, contractele futures au urcat la un nivel record, în contextul în care temerile legate de întreruperea aprovizionării din Rusia au agravat o piață deja tensionată. În Germania, prețurile motorinei folosite pentru încălzire au crescut cu peste 50% într-o singură săptămână.