Într-un peisaj economic foarte dinamic, afacerile de familie sunt adesea percepute ca modele de reziliență și adaptare. Cu toate că nu au mereu parte de aceeași atenție ca unele companii listate la bursă, afacerile de familie reprezintă o resursă de exploatat și explorat pentru mediul de afaceri în ansamblu, deoarece aceste afaceri, care pot varia de la o mică afacere locală până la corporații multinaționale cu impact global, îmbrățișează principiile sustenabilității pe termen lung și ale construirii de parteneriate solide.
În timp ce afacerile de familie nu au întotdeauna parte de atenția pe care o merită, influența lor asupra mediului de afaceri în general poate fi semnificativă, așa cum scoate în evidență și studiul pe care l-am lansat săptămâna trecută la Smartlink Communications cu sprijinul Băncii Transilvania. Lecțiile pe care aceste business-uri, care prezintă o combinație unică de tradiție și inovație, valori și adaptabilitate, parteneriate și continuitate, le pot transmite pot fi extrem de valoroase într-un moment al marilor transformări economice. Le-am rezumat mai jos în patru mari concluzii, care pot fi utile mediului de business în general și în special antreprenorilor interesați de internaționalizare și dezvoltarea propriilor afaceri de familie.
1. Afacerea de familie au impact. Contrar percepției populare că afacerile de familie sunt marginale din punct de vedere economic, peste 50% din PIB-ul SUA provine de la afaceri de familie. În unele cazuri, această cotă poate fi și mai mare la nivel internațional: conform unor estimări, doar câteva familii din Coreea de Sud controlează aproape 75% din PIB-ul acestei țări.
CITEȘTE ȘI Opinii: “Romanian House Davos”: influența României Globale2. Oamenii au încredere în afacerile de familie. Chiar dacă ultimele estimări consemnează un declin, sondajele de opinie sugerează că oamenii au mai multă încredere în afacerile de familie decât în întreprinderile de stat sau în companiile multinaționale cotate la bursă. Cu alte cuvinte, a fi perceput ca o afacere de familie ar putea aduce beneficii de imagine, iar acest aspect ar putea fi relevant pentru campaniile de relații publice ale unei companii.
3. Afacerea de familie generează randamente bune. Chiar dacă aparent contraintuitiv, companiile cotate la bursă în care o familie deține o parte semnificativă din afacere oferă, potrivit unor estimări, randamente mai bune pe piața de capital decât companiile cotate la bursă, cel puțin în cazul marilor companii. Încă nu este clar ce se află în spatele unei astfel de realități, dar avantajul pare să fie robust, iar investitorii ar putea să țină cont de acest aspect în deciziile pe care le iau.
4. Afacerea de familie domină piețele emergente. Pe măsură ce piețele emergente devin mai importante la nivel global, la fel se întâmplă și cu afacerile de familie care le domină. Deja, afacerile de familie reprezintă cea mai mare parte a marilor afaceri din Asia de Sud-Est și o majoritate a marelui business din India, Europa de Est, Orientul Mijlociu și America Latină. Pe măsură ce aceste regiuni se dezvoltă economic, peisajul global al afacerilor ar putea fi tot mai mult dominat nu de companiile cotate la bursă cu care ne-am obișnuit, ci de afacerile de familie.
Afacerile de familie au fost o parte integrantă a peisajului economic de secole și există motive serioase ca acest lucru să fie valabil și pentru secolele următoare. De fapt, există toate premisele că afacerile de familie ar putea ajunge să domine lumea afacerilor în viitorul apropiat.
CITEȘTE ȘI Opinii: Captarea și stocarea carbonului, instrument al dezvoltării economice a RomânieiÎn România, după un an 2024 foarte greu, cu patru rânduri de alegeri, foarte mulți se așteaptă la un decont economic nu foarte plăcut în 2025. Totuși, istoria noastră recentă ne arată că, în momente complicate, business-urile de familie au ieșit în față și au contribuit la reziliența și dezvoltarea acestei țări. Astăzi, multe dintre ele sunt mult mai puternice, mult mai bine capitalizate decât în anii ’90 sau chiar în anii crizei din 2008-2010. Cu tot cinismul nostru, există deci elemente pentru un vis românesc. Vedem tot mai multe povești de succes, ale unor afaceri de zeci sau sute de milioane de euro care au plecat de la o idee și de la o familie motivată și pusă de treabă. Să nu pierdem un lucru din vedere: tocmai aceste business-uri ne pot ajuta să trecem cu bine peste cumpăna economică din 2025.
Radu Magdin este CEO al Smartlink Communications și consultant și analist de risc (geo)politic