Orice pasager va avea dreptul de a transporta la bordul unui avion un bagaj de mână, cu dimensiuni de 55 cm x 40 cm x 20 cm și greutate de cel mult 10 kg, care va fi inclus în prețul standard al biletului de avion, fără perceperea unor taxe suplimentare, conform unui proiect inițiat acum și analizat de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Motivul invocat pentru această inițiativă este acela că, în ultimii ani, numeroase companii aeriene au introdus politici divergente privind dimensiunea și greutatea bagajului de mână, fapt care a condus la confuzii frecvente în rândul pasagerilor, la taxe suplimentare neprevăzute și Ia dificultăți în compararea reală a prețului biletelor de avion.

În sprijinul măsurii este invocată și decizia Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cauza C-487/12, în care instanța europeanî a hotărât că bagajele de mână trebuie considerate ca fiind un ”element indispensabil” transportului de pasageri, cu condiția să respecte ”cerințe rezonabile” în ceea ce privește greutatea și dimensiunile, și că nu pot face obiectul unui supliment de preț.
Curtea consideră, de asemenea, că libertatea tarifară a transportatorilor aerieni în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1008/2008 nu include tarifarea bagajelor de mână.
De asemenea, Curtea subliniază necesitatea de a defini cerințe specifice pentru bagajele de mână, care ar trebui să figureze în toate tarifele aeriene, și de a remedia complexitatea normelor companiilor aeriene în materie de bagaje, conform proiectului.

Ca urmare, proiectul prevde stabilirea unor standard pentru bagajul de mână, respectiv de 55 x 40 x 20 cm și de o greutate maximă admisă de 10 kg, în conformitate cu recomandările Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA) și cu practicile larg răspândite ale principalelor companii aeriene internaționale.
Fiecare pasager va avea dreptul de a transporta un bagaj de mână cu aceste caracteristici, iar acest bagaj va fi inclus în prețul standard al biletului de avion, fără perceperea unor taxe suplimentare.
Operatorii aerieni vor putea oferi contra cost opțiuni suplimentare pentru bagaje care depășesc dimensiunile sau greutatea stabilite.
Totodată, operatorii aerieni vor avea obligația de a afișa în mod clar și vizibil, pe toate platformele de vânzare, informații privind drepturile pasagerilor referitoare la bagajul de mână.
Nicio companie aeriană nu va putea interzice îmbarcarea unui bagaj de mână care respectă dimensiunile și greutatea prevăzute.

Proiectul mai preved ca nerespectarea de către operatorii aerieni a acestor prevederi să constituie contravenție și să fie sancționată cu amendă între 50.000 lei și 100.000 lei.
În funcție de gravitatea faptei, de recurență și de veniturile operatorului, Autoritatea Aeronautică Civilă Română va putea impune și sancțiuni complementare:
- Obligația de rambursare către pasageri a sumelor percepute ilegal pentru bagaje de mână conforme;
- Suspendarea temporară a dreptului de a percepe taxe suplimentare pentru bagajul de mână, pe o durată de 3 până la 12 luni;
- Suspendarea operării zborurilor comerciale pe rutele interne sau internaționale operate din România, pe o perioadă de până la 6 luni.