DECIZIE Guvernul evită în ceasul al 12-lea repetarea crizei de ″motorină colorată″ de acum 8 ani

DECIZIE Guvernul evită în ceasul al 12-lea repetarea crizei de ″motorină colorată″ de acum 8 ani
Adi Mosoianu
Adi Mosoianu
scris 18 ian 2024

Guvernul a amânat efectiv în ceasul al 12-lea, prin ordonanță de urgență, termenul legal de schimbare a substanței cu care trebuie marcată obligatoriu motorina scutită de accize utilizată drept combustibil pentru navigație, care, conforrm datelor analizate de Profit.ro, s-ar fi împlinit chiar astăzi, evitând astfel în ultimul moment o criză asemănătoare celei din urmă cu 8 ani.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității - Ediția a IV-a; parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

Printr-o normă UE din 2022, transpusă în legislația românească în decembrie anul trecut, s-a stabilit că, din 18 ianuarie 2024, motorina scutită de accize folosită la navigație trebuie marcată unitar la nivel european, cu substanța ACCUTRACE PLUS.

ASF anunță schimbări pentru polițele RCA, ca plata în rate și suspendare la nefolosire. Alte modificări, precum reducerea tarifului recomandat pentru asigurații cu risc ridicat - anunțate anterior LISTA CITEȘTE ȘI ASF anunță schimbări pentru polițele RCA, ca plata în rate și suspendare la nefolosire. Alte modificări, precum reducerea tarifului recomandat pentru asigurații cu risc ridicat - anunțate anterior LISTA

Codul Fiscal românesc prevedea până astăzi că, până la data menționată, substanța de marcare utilizată obligatoriu este Solvent Yellow 124.

Acum, Guvernul a decis prelungirea termenului până la 1 iunie 2024. 

″Pentru egalitate de tratament, aceeași măsură a fost instituită și pentru păcură și produsele energetice asimilate acesteia din punctul de vedere al accizelor″, a transmis Executivul, după ședință.

„Vă rugăm să ne impozitați”: Scrisoarea trimisă de 250 de superbogați CITEȘTE ȘI „Vă rugăm să ne impozitați”: Scrisoarea trimisă de 250 de superbogați

″(…) pe piața din România nu există comercianți autorizați care să poată furniza la acest moment marcatorul ACCUTRACE PLUS (…). În plus, procedurile de licitații pentru contractare presupun parcurgerea unor etape într-un anumit interval de timp, astfel că la acest moment nu se pot negocia contracte care să aibă ca obiect vânzarea marcatorului ACCUTRACE PLUS, din motive independente de voința operatorilor economici.

(…) se impune instituirea, pe o perioadă temporară, a posibilității de marcare în continuare cu marcatorul Solvent Yellow 124, având în vedere solicitările operatorilor economici care se află în imposibilitatea de a se conforma noilor cerințe legislative, precum și riscurile care pot apărea în caz de neprelungire a perioadei de tranziție, respectiv întreruperea livrărilor de motorină în regim de scutire de la plata accizelor, cu impact direct asupra operațiunilor de navigație interioară, precum și afectarea capacității operaționale a diferitelor structuri importante ale statului, cu consecințe directe asupra securității naționale, în cazul întârzierilor sau întreruperilor în aprovizionarea cu aceste produse″, se menționează în nota de fundamentare a OUG, care a și fost publicată în Monitorul Oficial, imediat după ce a fost aprobată de către Guvern.

Justiția din SUA interzice din nou Apple comercializarea ceasurilor cu senzori pentru măsurarea oxigenului din sânge CITEȘTE ȘI Justiția din SUA interzice din nou Apple comercializarea ceasurilor cu senzori pentru măsurarea oxigenului din sânge

Potrivit sursei citate, întreruperea livrărilor de motorină în regim de scutire de la plata accizelor ar fi putut afecta inclusiv capacitatea operațională a Forțelor Armate Române, Poliției de Frontieră sau Gardei de Coastă.

În urmă cu 8 ani, în ianuarie 2016, Guvernul Cioloș a modificat, prin schimbarea legislației, tipul de colorant folosit în mod obligatoriu la marcarea motorinei fără acciză și i-a obligat pe furnizori ca, pentru a-și putea desfășura legal activitatea, să certifice compoziția chimică a coloranților vânduți doar la laboratoare acreditate potrivit unui standard internațional pe care, la acel moment, nu-l deținea nici un laborator din România.

African Industries Group, controlat de familia indiană Gupta, anunță ce planuri are după ce a cumpărat noi ferme în România CITEȘTE ȘI African Industries Group, controlat de familia indiană Gupta, anunță ce planuri are după ce a cumpărat noi ferme în România

Efectul a fost că distribuitorii de carburanți nu au mai putut să-și procure colorantul necesar marcării motorinei scutite de accize, deoarece vânzătorii de colorant nu s-au mai putut certifica. În consecință, petroliștii au sistat livrările de motorină fără accize către companiile de transport naval, provocându-le o criză de aprovizionare.

Problema a fost rezolvată în luna următoare, Executivul dându-le comercianților posibilitatea de a prezenta, pentru îndeplinirea obligației de certificare a compoziției chimice a colorantului destinat marcării motorinei fără accize pentru transport naval, și un certificat emis de producătorul colorantului, nu doar un act emis de un laborator acreditat.

viewscnt
Afla mai multe despre
motorină colorată scutită de accize
motorină navigație scutire accize
colorant marcare motorină scutită de accize