Piața auto la nivel global a scăzut cu 40% în luna martie, din cauza pandemiei, cu mult peste declinul din 2008

Piața auto la nivel global a scăzut cu 40% în luna martie, din cauza pandemiei, cu mult peste declinul din 2008
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 3 mai 2020

Vânzările globale de autovehicule au scăzut în luna martie cu aproape 40%, ca urmare a impactului sever al pandemiei de coronavirus în aproape toate statele lumii, fiind vândute cu 3,5 milioane de vehicule mai puțin față de anul trecut.

Evenimente:
21 martie - Maraton Profit News TV Economia Sustenabila (ediția a II-a) – cu sprijinul: ACUE, Auchan, Liberty, OMV Petrom, Romgaz, Tinmar Energy, Transgaz, Hidroelectrica, Borsec, Nuclearelectrica
26 martie - Maraton Medika TV Inovație în estetică - cu sprijinul: Regina Maria
28 martie - Eveniment Profit.ro IMM (ediția a IV-a) - cu sprijinul: CEC Bank, Raiffeisen Bank, Porsche Finance Group Romania (Sharetoo - Abonamentul Auto), UniCredit Bank, Garanti BBVA și REI Grup

Urmărește-ne și pe Google News

Blocajele comerciale și închiderile de fabrici, panica și incertitudinile economice au generat în industria globală de autovehicule un veritabil moment de răscruce, cu o scădere de 39 de procente în luna martie, un declin greu de anticipat în condiții normale.

Numărul total al vehiculelor livrate de constructori a fost de 5,5 milioane de unități, potrivit datelor colectate de Jato Dynamics din cele mai importante piețe ale lumii. Este cea mai mare cădere a vânzărilor de autovehicule, într-o singură lună, din 1980, de când Jato colectează date ale industriei auto. În noiembrie 2008, când s-a manifestat vârful crizei financiare la nivel global, scăderea vânzărilor de autovehicule a fost de 25%. Comparativ, în 2019, în luna martie erau vândute la nivel global 9 milioane de vehicule.

„Această tendință de scădere nu se datorează doar restricțiilor de liberă circulație. Industria suferă impactul unei incertitudini privind viitorul, iar această chestiune a început să apară chiar înainte de apariția pandemiei”, spune Felipe Munoz, analist Jato Dynamics. El mai amintește că mediul dificil a început să existe încă de anul trecut, cu războiul tarifelor, stagnarea creșterii economice și norme dure ale emisiilor.

Pe întreg trimestrul 1, scăderea vânzărilor de vehicule în lume a fost de 26%, cu un volum de 17,42 milioane de unități.

În Europa, scăderea a fost cea mai puternică din toată lumea, la egalitate cu China. Potrivit datelor Jato, este cea mai slabă lună martie din ultimii 38 de ani din Europa, cu un declin pe segmentul autoturismelor de 52%, comparativ cu martie 2019. Cele mai afectate segmente au fost cele mici, clasele A și B, și monovolumele. În același timp, vehiculele electrice au înregistrat cea mai mare cotă de piață din istoria scurtă a lor, 17,4%. Au fost înmatriculate 147.500 de vehicule electrice noi, cu 15% mai multe față de anul trecut. Volkswagen a avut cea mai mare creștere (250%), pe segmentul de mașini electrificate, urmată de Mercedes, BMW, Hyundai, Volvo și Suzuki.

SURSA:JATO Dynamics

SURSA:JATO Dynamics

În total, au fost vândute 848.800 unități pe continent, , iar pe întreg trimestrul, 3,04 milioane autoturisme. Chiar dacă declinul a fost prezent pe toate cele 27 de piețe, Finlanda, Lituania și Suedia au avut scăderi marginale, cu o singură cifră. În toate cele trei țări restricțiile de circulație au fost mici sau nu au fost deloc (vezi Suedia). La polul opus au fost țările mari, care au avut obligația închiderii dealerilor și interdicția circulației libere. România a avut o scădere de 32%, printre cele mai reduse din UE, similar cu Norvegia.

SURSA: JATO DYNAMICS

SURSA: JATO DYNAMICS

În China, scăderea pieței auto a venit mult mai devreme decât în Europa, în februarie, când declinul a atins aproape 80 de procente. În martie, lucrurile au început să revină la normal, cu 75% din facilități redeschise, la fel și showroomuri. Vânzările de vehicule din martie au fost cu doar 30% mai mici decât în 2019.

În SUA, scăderea pieței a fost de 38% în martie, cu un nivel puțin mai blând decât în Europa sau China, din cauza apariției întârziate a virusului, comparativ cu celelate două piețe.

India, a cincea mare piață de automobile a lumii, a fost lovită la fel de puternic, pe fondul unui blocaj anterior, produs de noi reglementări privind emisiile.

Și celelalte piețe mari au trecut printr-o lună de declin, dar nu la fel de puternic precum în China, Europa sau SUA. Japonia și Coreea de Sud, precum și America de Sud au înregistrat scăderi importante.

viewscnt
Afla mai multe despre
piata auto
vanzari auto global
industria auto coronavirus