A fost cerută insolvența filialei de mentenanță a Transelectrica. SMART SA vrea un credit de 10 milioane lei și așteaptă capital de la acționarul majoritar. UPDATE Litigiul a fost stins

A fost cerută insolvența filialei de mentenanță a Transelectrica. SMART SA vrea un credit de 10 milioane lei și așteaptă capital de la acționarul majoritar. UPDATE Litigiul a fost stins
scris 6 feb 2020

Unul dintre creditorii Societății pentru Servicii de Mentenanță a Rețelei de Transport SMART SA a cerut intrarea în insolvență a filialei de profil a operatorului sistemului energetic național Transelectrica, în condițiile în care operațiunea de majorare de capital de până la 24 milioane lei avută în vedere de Transelectrica și aprobată de principiu în mai 2019 nu a fost încă efectuată.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

SMART SA este controlată de Transelectrica, cu 70% din acțiuni, restul titlurilor fiind în posesia Ministerului Economiei. Acționarul majoritar al Transelectrica este Secretariatul General al Guvernului (SGG), cu peste 58% din capital.

Insolvența SMART SA a fost solicitată de către firma Electroprecizia AG SRL din Brașov, parte a grupului omonim deținut indirect de către omul de afaceri Adrian Secelean. Electroprecizia AG se ocupă cu lucrări de construcții-montaj pentru instalații electrice și a terminat anul 2018 cu un rulaj de peste 30 milioane lei, profit net de 1,15 milioane lei și circa 100 de angajați.

Primul termen de judecată a fost stabilit pentru luna viitoare.

Contactate de Profit.ro, nici SMART SA și nici Electroprecizia nu au oferit informații despre valoarea, vechimea și sursa creanței care a dus la intentarea procesului de solicitare a intrării în insolvență a filialei de mentenanță a Transelectrica. Ulterior apariției articolului, noul director general al SMART SA, Florin Melciu, a declarat pentru Profit.ro că, între timp, litigiul cu Electroprecizia a fost stins, prin achitarea creanței care l-a generat, iar firma brașoveană și-a retras acțiunea prin care cerea insolvența SMART SA.

Riscul era luat în calcul încă din primăvara anului trecut. Potrivit unui document al Transelectrica, la acel moment, SMART SA acumulase un volum total de obligații de plată cu scadența depășită de mai mult de 60 de zile în cuantum de 4,19 milioane de lei, un număr de 12 furnizori fiind în postura legală de a cere insolvența companiei.

"(...) cu fiecare lună crește numărul creditorilor SMART SA care sunt în poziția de a demara insolvența și implicit cresc șansele ca unul dintre aceștia să renunțe la intenția de a aștepta aplicarea unei soluții de redresare și să se adreseze instanței", se afirma în documentul citat.

Guvern - Programul \'Prima casă\' continuă și în acest an, cu un plafon de aproximativ 2 miliarde lei CITEȘTE ȘI Guvern - Programul 'Prima casă' continuă și în acest an, cu un plafon de aproximativ 2 miliarde lei

Filiala se află în continuu pe pierdere din anul 2015 încoace. Pierderile pe 2018 au fost de 6 milioane lei, în timp ce, la jumătatea lui 2019, SMART SA raporta un minus de aproape 4 milioane lei.

În mai anul trecut, acționarii Transelectrica au aprobat participarea operatorului de transport și sistem cu aport în numerar de până la 24 milioane lei la majorarea capitalului SMART SA, pentru evitarea riscului de insolvență. Ulterior, în august 2019, într-o AGA de la SMART SA s-a aprobat "îndeplinirea tuturor măsurilor prealabile operațiunii de majorare de capital și încheierea de către societate a unui contract de prestări de servicii care să aibă ca obiect redactarea și susținerea în fața autorităților competente a tuturor materialelor (inclusiv orice analiză, studiu, plan de afaceri, după caz) necesare realizării testului operatorului economic privat cu privire la majorarea capitalului social (...), precum și a tuturor materialelor (...) necesare documentației pentru încadrarea operațiunii de majorare în regimul de ajutor de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate, așa cum a fost indicat în adresa Consiliului Concurenței nr. 4599/18.04.2019", precum și delegarea către Consiliul de Administrație al SMART SA a competenței de aprobare a majorării de capital.

Deși SMART SA nu a răspuns solicitării Profit.ro privind stadiul operațiunii de majorare de capital prin aport în numerar al Transelectrica, este cert că operațiunea nu a fost încă efectuată, întrucât suma de 24 milioane lei destinată majorării figurează ca atare în proiectul de buget pe 2020 al Transelectrica. Tot după apariția articolului, noul director general Florin Melciu a declarat pentru Profit.ro că testul investitorului privat a fost finalizat luna trecută, concluzia fiind că operațiunea de majorare de capital nu constituie ajutor de stat. 

Pe 19 decembrie 2019, acționarii SMART SA au aprobat contractarea de către societate a unei linii de credit de 10 milioane lei de la Libra Internet Bank.

EXCLUSIV Cel mai mare berar român, milionarul Vasile Ciobanu, intră pe piața rezidențială CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Cel mai mare berar român, milionarul Vasile Ciobanu, intră pe piața rezidențială

Tot în primăvara anului trecut, acționarii SMART SA au aprobat un program de restructurare a companiei, care are ca fundament chiar preconizata infuzie de capital de 24 milioane lei din partea Transelectrica. Potrivit unui document al operatorului de transport și sistem, programul scoate în evidență, pe de-o parte, situația financiară precară în care a ajuns filiala, împreună cu motivele principale care au condus la starea actuală de incapacitate de plată a obligațiilor financiare către salariați, ING Bank și furnizori (de utilități, servicii etc), dar și consecințele imediate, cu impact asupra riscului de neonorare a clauzelor contractuale din contractele de mentenanță și cele de investiții în rețeaua electrică de transport (RET), încheiate cu Transelectrica.

"Pe cale de consecință, acest risc operațional pentru Transelectrica (lipsa prestației serviciilor de mentenanță minoră a RET) este un fapt generator de risc financiar semnificativ, conform Legii nr. 123/2012 art. 93 paragraf 47, care stabilește că reprezintă contravenție ”nerespectarea de către operatorul de transport și de sistem al energiei electrice și de către operatorii rețelelor de distribuție a energiei electrice a programelor de mentenanță și investiții, la termenele și în condițiile stabilite prin reglementările ANRE”. În această situație, contravenția se sancționează cu „amendă cuprinsă între 5% si 10% din cifra de afaceri anuală”. Raportat la cifra de afaceri realizată de Transelectrica în anul 2018, de 2.675.324.156 lei, aplicând prevederile legale pentru pragul inferior al amenzii (5%), amenda este estimată la aproximativ 134 milioane lei. Cheltuiala cu amenda nu este deductibilă fiscal. Valoarea amenzii depășește valoarea injecției de capital solicitată de SMART SA pentru asigurarea continuității activității", se menționează în documentul citat.

Potrivit Transelectrica, în iunie 2019 au fost îndeplinite condițiile suspensive prevăzute în clauzele acordurilor de încetare a contractelor încheiate de companie cu filiala sa SMART SA având ca obiect modernizarea stațiilor de transformare 220/110 kV Dumbrava și 220/110 kV Râureni. "În ceea ce privește impactul încetării celor două contracte asupra siguranței SEN precizăm că CNTEE Transelectrica S.A. a luat măsuri pentru a nu fi afectată siguranța în funcționare: în stația DUMBRAVA s-a realizat un provizorat care asigură funcționarea în condiții de siguranță a zonei, iar stația RÂURENI funcționează în condiții normale și au fost asigurate servicii de mentenanță suplimentare", preciza operatorul.

UPDATE Guvernul a avizat reorganizarea ANAF - scade numărul de vicepreședinți, Antifrauda trece la Inspecție, este schimbat statutul angajaților Antifraudă CITEȘTE ȘI UPDATE Guvernul a avizat reorganizarea ANAF - scade numărul de vicepreședinți, Antifrauda trece la Inspecție, este schimbat statutul angajaților Antifraudă

Transelectrica a luat în calcul și a analizat și scenarii alternative, respectiv intrarea în insolvență a SMART SA, fuziunea prin absorbție cu filiala de mentenanță sau internalizarea activităților acesteia, însă a ajuns la concluzia că infuzia de capital este cea mai potrivită soluție, cu cele mai mici dezavantaje și riscuri pentru operatorul de transport și sistem energetic.

Transelectrica indica, drept una din principalele cauze ale situației financiare dezastruoase a SMART SA, managementul defectuos, inclusiv "aventurile exotice" ale acestuia. "Managementul societății a fost ceea ce cu blândețe putem descrie ca «aventuros», creând pierderi de peste 500.000 euro prin "afacerea Tanzania" – deschiderea sucursalei SMART Tanzania", se subliniază în documentul Transelectrica.Recent

În decembrie 2019 a fost numit un nou director general la SMART SA, în persoana lui Florin Melciu, vicepreședinte PNL Sector 4. Acesta a mai deținut funcții de management la Autoritarea Rutieră Română, Registrul Auto Român, Agenția Națională a Funcționarilor Publici și ISCTR, precum si in companii private.

SMART SA a terminat primele 6 luni ale anului trecut cu pierderi de 3,95 milioane lei, în scădere cu 43,5% față de perioada similară din 2018, cifră de afaceri de 27,76 milioane lei, cu 12% sub cea din S1 2018, plăți restante către furnizori de 8,64 milioane lei (din care 6,18 milioane lei cu scadență depășită cu peste 90 de zile) și puțin peste 600 de salariați.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
smart sa insolventa
filiala smart sa transelectrica
majorare capital smart sa
smart sa afacere tanzania
mentenanta sistemului energetic national