Spania, Portugalia și Franța vor construi o conductă marină

Spania, Portugalia și Franța vor construi o conductă marină
Profit.ro
Profit.ro
scris 21 oct 2022

Spania, Portugalia și Franța au anunțat că vor construi o conductă marină pentru a transporta hidrogen și gaze între Barcelona și Marsilia, înlocuind planurile de extindere a așa-numitei conducte MidCat peste Pirinei, față de care Franța s-a opus, transmite Reuters.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Ruta, numită BarMar, va fi folosită în principal pentru pomparea hidrogenului verde și a altor gaze regenerabile, dar va permite temporar și transportul unei ”cantități limitate” de gaze naturale, pentru a ajuta la atenuarea crizei energetice a Europei, a declarat premierul portughez Antonio Costa.

GRAFIC Creștere a vânzărilor Dacia, la nivel global, după trei trimestre. În Europa a vândut peste 40.000 de mașini în plus CITEȘTE ȘI GRAFIC Creștere a vânzărilor Dacia, la nivel global, după trei trimestre. În Europa a vândut peste 40.000 de mașini în plus

Europa se luptă pentru a-și asigura aprovizionarea cu energie alternativă, în fața unei constrângeri din partea Rusiei, care a redus treptat fluxurile de gaze după ce Occidentul a impus sancțiuni ca răspuns la invazia Rusiei în Ucraina, la sfârșitul lunii februarie, scrie News.ro.

Conducta ”este un răspuns la apelurile la solidaritate din partea partenerilor noștri europeni în fața șantajului (președintele rus Vladimir) Putin”, a declarat premierul spaniol Pedro Sanchez reporterilor, la Bruxelles, unde cei trei lideri s-au întâlnit joi.

Președintele francez Emmanuel Macron a spus că ”este imperativ ca Europa să rămână unită”.

BarMar rezolvă un impas între Spania și Portugalia, care doreau să extindă conducta MidCat, astfel încât să poată vinde gaze în Europa Centrală, și Franța, care a susținut că realizarea conductei ar dura prea mult pentru a rezolva problemele de aprovizionare pe termen scurt.

”Este o veste bună, unul dintre cele mai vechi blocaje din Europa a fost depășit”, a spus Costa.

De asemenea, Spania și Franța au convenit să accelereze o interconectare electrică prin Golful Biscaya și să identifice și să lucreze la alte conexiuni între cele două rețele naționale, potrivit unui comunicat comun.

Liderii celor trei țări au convenit să se întâlnească din nou la Alicante, Spania, pe 9 decembrie, pentru a decide asupra calendarului construcției și cum va fi finanțată.

Pe fondul rezistenței Franței, Spania și Italia au abordat anterior ideea construirii unei conducte subacvatice între cele două țări. Între timp, au făcut presiuni ca Franța să accepte proiectul MidCat, care ar fi necesitat construirea a 100 km (62 mile) de conductă până la granița cu Franța.

Spania a susținut că extinderea conductei ar putea fi finalizată în mai puțin de un an, în timp ce Franța a spus că se aștepta ca proiectul să dureze câțiva ani.

Spania a reprezentat 20% din anunțurile globale de investiții în hidrogen verde în primul trimestru al anului 2022, pe locul doi după SUA, potrivit companiei de consultanță Wood Mackenzie.

Compania Iberdrola, care construiește cea mai mare fabrică de hidrogen verde din Europa în Puertollano, în centrul Spaniei, a refuzat să comenteze anunțul referitor la conductă.

Printre companiile spaniole care dezvoltă hidrogen verde se numără grupul de petrol și gaze Cepsa, care va cheltui 7-8 miliarde de euro (7,8-8,9 miliarde de dolari) pentru a-și muta activitatea către surse de energie cu emisii scăzute de carbon până în 2030.

CEO-ul Cepsa, Maarten Wetselsaar, a declarat pentru Reuters că acordul a plasat Spania în centrul planului Europei de diversificare, departe de energia rusă.

”Spania și Cepsa pot deveni actori centrali pe viitoarea piață a hidrogenului din UE, asigurând tranziția energetică și securitatea energetică în același timp”, a spus el.

În ceea ce privește gazele naturale, Spania are șase terminale care îi permit să aducă gaze naturale lichefiate și să le transforme în formă gazoasă și trei instalații de stocare, în timp ce Portugalia are una.

Toate depozitele sunt pline aproape de capacitatea maximă, deoarece cererea consumatorilor de gaze din Peninsula Iberică a fost mai mică decât erau așteptările, din cauza unei toamne neobișnuit de calde.

Spania are cea mai mare capacitate de regazificare din Uniunea Europeană, reprezentând 33% din totalul GNL și 44% din capacitatea de stocare a GNL.

Statele Unite și Nigeria se numără printre furnizorii cheie de GNL pentru Spania, care primește gaze și din Algeria.

Prețurile gazelor din Peninsula Iberică au scăzut la cel mai reeedus nivel din aproape șase luni, deoarece terminalele de stocare sunt pline și nu au infrastructura de conducte pentru a le trimite în alte părți ale Europei Centrale, unde există cerere.

Țări precum Germania, care din punct de vedere istoric au fost mai expuse importurilor rusești, caută soluții multiple pentru a acoperi golul lăsat de decizia Rusiei de a limita oferta.

Germania a primit joi primele livrări directe de gaze din Franța, printr-o legătură de conductă în cadrul unui acord menit să ajute ambele țări să facă față problemelor actuale de aprovizionare cu energie, a declarat operatorul francez de rețea GRTgaz.

Franța, care este mai puțin expusă importurilor rusești decât vecinul său de la est, deoarece majoritatea nevoilor sale sunt acoperite din Norvegia și prin livrări de GNL, va livra la început 31 de gigawați-oră pe zi, folosind o conductă în regiunea Moselle, a spus GRTgaz.

viewscnt
Afla mai multe despre
gaze
hidrogen