Crește rapid ponderea românilor care cred că economisirea e importantă. Cei mai mulți nu au astăzi o rutină de economisire și pun deoparte doar ce le rămâne la finele lunii. Cresc și sumele puse deoparte

Crește rapid ponderea românilor care cred că economisirea e importantă. Cei mai mulți nu au astăzi o rutină de economisire și pun deoparte doar ce le rămâne la finele lunii. Cresc și sumele puse deoparte
scris 1 nov 2021

Jumătate dintre români cred că economisirea e importantă, în creștere de la circa o treime în 2019, dar cei mai mulți nu au o rutină de economisire și pun deoparte doar ce le rămâne la finele lunii, arată un studiu realizat de Erste Group. Au crescut și sumele economisite lunar, dar media rămâne printre cele mai mici din regiune.

Studiul arată că românii progresează în ceea ce privește educația financiară, dar nu au disciplina altor locuitori din zona Europei Centrale și de Est.

Cum atragi clienți prin intermediul platformelor de socializare CITEȘTE ȘI Cum atragi clienți prin intermediul platformelor de socializare

Potrivit cercetării, 51% dintre români consideră că este foarte important să economisească, comparativ cu 44% în 2020 și 36% în 2019, însă, în același timp, 71% dintre respondenți nu au o rutină de economisire și susțin că pun bani deoparte aleatoriu, în funcție de ceea ce le rămâne la final de lună în cont, după ce își asigură cheltuielile curente. În majoritatea țărilor din regiune, 1 din 2 respondenți au declarat că economisesc lunar o sumă fixă, ceea ce relevă o mai bună organizare a cheltuielilor și prioritizarea economisirii.

„2021 a studiului Money Matters ne confirmă că în România există interes pentru zona de educație financiară, dar și că înțelegem, într-un număr din ce în ce mai mare, că obținerii prosperității ține și de economisirea unui procent din câștigul lunar. Este nevoie să ne organizăm sistematic bugetul personal, astfel încât să știm foarte clar ce venituri și cheltuieli avem și cum putem aloca bani pentru economii, dar și pentru nevoi și dorințe”, a declarat Nicoleta Deliu, Director Comunicare, BCR.

Construirea unui site web - trei pași pentru un start bun CITEȘTE ȘI Construirea unui site web - trei pași pentru un start bun

Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group și a vizat țările din Europa Centrală și de Est – Austria, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia, România și Serbia. Cercetarea a avut loc în lunile iulie și august 2021, pe un eșantion de 500 de persoane, reprezentativ la nivelul populației bancabile, cu vârsta de peste 15 ani.

Românii economisesc, în medie, 309 lei pe lună, echivalentul a 58 euro, cu un salariu mediu net de 3.541 lei.

Suma medie lunară economisită pe regiune este de 120 de euro, reprezentând o creștere de 32% față de anul 2017, când suma era de 91 euro. Românii au înregistrat o creștere constantă a sumei economisite, ajungând la 309 lei lunar, în creștere cu 8,5% față de 2020, când suma medie economisită a fost de 286 lei, și în creștere cu 14,8% față de 2019, când suma medie economisită a fost de 269 lei;

Austriecii continuă să fie lideri în această zonă a Europei, cu o medie de 344 euro lunar, urmați de slovaci cu 123 euro și cehi cu 119 euro. Pe locurile următoare se află ungurii cu 83 euro, croații cu 72 euro și sârbii cu 47 euro. Corelat cu salariul mediu din fiecare țară din regiune, există un procent constant de 10% economisire la nivelul populației.

Creșterea conștientizării importanței economisirii se datorează și impactului COVID-19, ținând cont de faptul că 30% dintre respondenții români ai studiului Money Matters au declarat că în ultimul an au economisit sau investit mai puțin din cauza contextului pandemic, media pe regiune fiind de 18,5%.

69% dintre intervievați au menționat că motivul pentru care economisesc sunt urgențele și cheltuielile neprevăzute, în timp ce 66% dintre ei au declarat că economisesc pentru a avea o rezervă de bani pentru sine sau pentru familie.

13% dintre români consideră că au cunoștințe solide de educație financiară, în timp ce media pe regiune a celor ce au declarat că au cunoștințe foarte bune de educație financiară este de 9,5%.

În ceea ce privește atribuirea responsabilității educației financiare, 55% dintre respondenți consideră că intră în atribuțiile școlii și a altor instuții de învățământ, 49% cred că este responsabilitatea părinților și a familiei, 41% plasează responsabilitatea băncilor și altor instituții financiare, 41% consideră că intră în atribuțiile autorităților publice, iar 31% cred că este responsabilitatea mass-media. Media la nivelul regiunii este de 51,8% pentru respondenții care consideră că educația financiară intră în responsabilitatea băncilor.

viewscnt
Afla mai multe despre
economisire
economii
studiu
erste group
money matters