Avocat CJUE în dosarul Star Taxi versus Primăria Capitalei: Aplicația este un serviciu al societății informaționale, nu de transport

Avocat CJUE în dosarul Star Taxi versus Primăria Capitalei: Aplicația este un serviciu al societății informaționale, nu de transport
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 11 sep 2020

Avocatul general Maciej Szpunar a prezentat, joi, Curții de Justiție a Uniunii Europene concluziile sale în dosarul care privește conflictul dintre firma Star Taxi și Primăria Capitalei. Avocatul consideră că un serviciu care constă în punerea în legătură directă, prin intermediul unei aplicații electronice, a clienților și a șoferilor de taxi reprezintă un serviciu al societății informaționale, pentru că nu este indisociabil legat de serviciul de transport în regim de taxi, astfel încât nu constituie o parte integrantă a acestuia.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

De ce este important: Consiliul General al Municipiului București a hotărât, în decembrie 2017, că pot asigura transport în regim taxi doar transportatorii cu servicii de dispecerat. Hotărârea CGMB a fost suspendată de instanță la solicitarea Star Taxi.

ULTIMA ORĂ FOTO Dacia dezvăluie noile Sandero și Logan CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ FOTO Dacia dezvăluie noile Sandero și Logan

S.C. Star Taxi App SRL, o societate cu sediul în București (România), operează o aplicație pentru smartphone care pune în legătură directă utilizatorii serviciilor de taxi cu șoferii de taxi. Această aplicație permite să se efectueze o căutare în urma căreia apare o listă a șoferilor de taxi disponibili pentru efectuarea unei curse. Astfel, clientul este liber să aleagă un anumit șofer. Această societate nu transmite comenzile șoferilor de taxi și nu stabilește prețul cursei, care este plătit direct șoferului, la finalul acesteia.

Mai este bine de știut: Tribunalul București a sesizat, în decembrie 2018, la cererea Star Taxi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene, pentru a verifica dacă este conformă cu dreptul european hotărârea Primăriei București de a interzice funcționarea unor aplicații agregatoare de taximetrie precum Star Taxi sau Clever Taxi.

Comisar UE: Marile companii de tehnologie sunt adevăratele câștigătoare ale crizei coronavirusului și ar trebui să plătească taxe corecte în Europa CITEȘTE ȘI Comisar UE: Marile companii de tehnologie sunt adevăratele câștigătoare ale crizei coronavirusului și ar trebui să plătească taxe corecte în Europa

”Hotărârea Consiliului General prin care au fost interzise aplicațiile de taxi rămâne suspendată! Primăria Doamnei Firea va ajunge în fața Curții Uniunii Europene, unde va fi analizată politica nelegală a municipalității în materie de taximetrie”, spunea, la data repscetivă, Cristian Băcanu, avocat la MDM Legal, reprezentantul Star Taxi în instanță.

Argumentul avocatului, după cum reiese din sesizarea CJUE, este că aplicația Star Taxi nu reprezintă un serviciu de taximetrie, ci un serviciu prin care sunt puși în legătură clienții și șoferii de taxi. Astfel, nu ar fi aplicabilă decizia CJUE în speța Uber, care a stabilit că în cazul ridesharing este vorba de servicii de transport, nu doar IT.

IMM-urile și firmele din HoReCa pot accesa finanțări de 100.000 euro pentru panouri fotovoltaice și stații de reîncărcare CITEȘTE ȘI IMM-urile și firmele din HoReCa pot accesa finanțări de 100.000 euro pentru panouri fotovoltaice și stații de reîncărcare

Acum, avocatul general Maciej Szpunar observă, mai întâi, că serviciul propus de Star Taxi App corespunde definiției serviciului societății informaționale din Directiva privind comerțul electronic întrucât acest serviciu este furnizat în schimbul unei remunerații, la distanță, prin mijloace electronice și la solicitarea individuală a unui beneficiar de servicii.

Totuși, avocatul general amintește că, potrivit jurisprudenței Curții, se poate considera că un serviciu nu se încadrează în noțiunea de „serviciu al societății informaționale” chiar dacă prezintă caracteristicile cuprinse în definiție.

Evaluând situația societății Star Taxi App, avocatul general a notat că aceasta nu trebuie să recruteze șoferii de taxi și nu exercită un control și nici o influență determinantă asupra condițiilor de prestare a serviciilor de transport de către șoferii de taxi. Spre deosebire de alte servicii similare, precum Uber, serviciul prestat de Star Taxi App se adaugă la un serviciu de transport în regim de taxi deja existent și organizat. Astfel, consideră avocatul, rolul Star Taxi App se limitează astfel la cel al unui prestator extern al unui serviciu accesoriu, util, dar neesențial pentru eficiența serviciului principal, care este cel de transport.

Bruxelles-ul aprobă finanțări de 1,5 miliarde de euro pentru România, aproape 900 milioane de euro merg către autostrada Sibiu-Pitești CITEȘTE ȘI Bruxelles-ul aprobă finanțări de 1,5 miliarde de euro pentru România, aproape 900 milioane de euro merg către autostrada Sibiu-Pitești

Avocatul general conchide, mai întâi, că un serviciu care constă în punerea în legătură directă, prin intermediul unei aplicații electronice, a clienților și a șoferilor de taxi reprezintă un serviciu al societății informaționale atunci când acest serviciu nu este indisociabil legat de serviciul de transport în regim de taxi, astfel încât nu constituie o parte integrantă a acestuia.

El conchide apoi că Directiva privind comerțul electronic nu se opune aplicării în cazul unui furnizor de servicii ale societății informaționale a unui regim de autorizare aplicabil furnizorilor de servicii echivalente din punct de vedere economic care nu constituie servicii ale societății informaționale.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
star taxi
clever taxi
aplicatie taxi
cjue
serviciu informational
transport
avocat general