Tranzacție: Getir, platformă de livrare mâncare din Turcia, a cumpărat rivala germană Gorilla

Tranzacție: Getir, platformă de livrare mâncare din Turcia, a cumpărat rivala germană Gorilla
Profit.ro
Profit.ro
scris 12 dec 2022

Compania turcă de livrare de alimente Getir a cumpărat rivala germană Gorilla, într-o afacere în valoare de 1,2 miliarde de dolari care constă în fuziunea a două dintre companiile rămase în Europa care promit furnizarea la comandă a produselor alimentare în numai câteva minute, transmite Reuters.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Fuziunea este un pas important către o consolidare pe piața de livrare a alimentelor din Europa, unde companiile au dificultăți pe fondul încetinirii ritmului activităților după Covid-19, scrie News.ro.

ULTIMA ORĂ Clujana, cu o istorie de peste 100 de ani, în faliment CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Clujana, cu o istorie de peste 100 de ani, în faliment

După o expansiune rapidă, aceste afaceri au fost afectate în martie de o scădere a cererii de livrări, determinată de ridicarea restricțiilor din perioada epidemiei de Covid-19 și de creșterea ratelor dobânzilor, în timp ce investitorii sunt reticenți față de companiile tehnologice cu pierderi.

Grupurile de livrare de alimente au început să se combine rapid, reducând costurile și părăsind piețele unde erau slabe, în încercarea de a deveni profitabile.

Companiile și observatorii din industrie spun că restrângerea dureroasă a activităților va continua, dar supraviețuitorii încep să vadă primele semne bune.

Analistul Citi, Catherine O'Neill, a declarat că fuziunile și reducerea costurilor pentru a elimina capacitatea excedentară au loc mai repede decât era de așteptat, iar indicatorii economici, inclusiv dimensiunea comenzii pe livrare, se îmbunătățesc.

Dar ea a spus că reducerea costului vieții din Europa rămâne un factor negativ major.

”Nu am văzut încă cum vor trece aceste companii printr-o recesiune”.

Getir, cu sediul la Istanbul și Gorilla, cu sediul în Berlin, s-au numărat printre numeroasele companii de comerț rapid susținute de capital de risc care s-au întrecut în timpul pandemiei pentru a înființa ”magazine întunecate” – centre de livrare în centrele orașelor folosite pentru a transporta rapid alimentele către clienți.

Modelul de magazin întunecat este fundamental diferit de cel al unor grupuri mai consacrate, precum Just Eat Takeaway și Uber Eats, care preiau comenzi pentru restaurante și livrează mâncare preparată, deși sunt adesea văzuți ca fiind concurenți.

Achiziția Gorillas face din Getir cea mai mare companie de comerț rapid din Europa. Getir a fost evaluat la aproximativ 8,8 miliarde de dolari în tranzacția de vineri, de aproximativ șapte ori mai mult decât Gorilla, datorită poziției sale puternice în Turcia, unde își are sediul, au spus analiștii.

Gorillas și Getir nu au răspuns solicitărilor de comentarii.

Alte firme care își consolidează operațiunile sunt Flink, cu sediul în Berlin, și GoPuff, cu sediul în Philadelphia, care operează în Statele Unite și Europa.

"În Germania, vedem concurență direct din partea Gorillas și Getir. Toate celelalte au dispărut", a declarat purtătorul de cuvânt al Flink, Boris Radke.

Flink operează 190 de magazine întunecate, comparativ cu 180 pentru Gorillas.

Radke a spus că Flink prosperă datorită parteneriatelor strânse cu supermarketurile REWE din Germania și Carrefour din Franța, ambele acționari ai companiei.

Analiștii consideră că un centru de magazine întunecat devine profitabil undeva la 500-1.000 de comenzi pe zi.

”Am închis câteva hub-uri care nu erau profitabile și cu siguranță am lăsat deoparte orice fel de planuri de expansiune mai mari”, pe fondul recesiunii, a spus Radke. Cu toate acestea, numărul de hub-uri Flink care sunt profitabile este în creștere, a spus el, iar vânzările cresc ”consecvent lună de lună”.

Peste o duzină de companii europene mai mici de comerț rapid au eșuat sau au fost achiziționate de la jumătatea anului 2021.

Firmele cu capital de risc au investit 125 de milioane de dolari în sector, în două tranzacții, în 2022, în scădere de la 1,3 miliarde de dolari în treisprezece tranzacții în 2021, pe baza datelor PitchBook.

Cu mai puțină concurență și mai puțin capital nou care intră pe piață, firmele rămase atât în produsele alimentare, cât și în livrarea de alimente au redus cheltuielile pentru vouchere și promoții.

În timp ce majoritatea companiilor care produc preparate alimentare au experimentat comerțul rapid, ambele tipuri de firme cooperează acum mai des, un semn al lucrurilor care vor urma.

Luna trecută, Getir a încheiat o înțelegere cu Just Eat Takeaway pentru a lista alimentele Getir în aplicația Takeaway. Acest lucru va oferi Just Eat Takeaway comenzi suplimentare cu o marjă mare, în timp ce Getir primește mai multe livrări și vânzări din magazinele sale întunecate.

”Mă aștept să vedem mai multă activitate fie sub formă de fuziuni și achiziții, fie de parteneriate comerciale profunde”, a declarat Larry Illg, șeful afacerilor alimentare la investitorul în tehnologie Prosus, care deține o participație la Delivery Hero.

În timp ce profiturile pot fi încă îndepărtate pentru companiile private de comerț rapid, companiile de livrare de mâncare din Europa cotate la bursă și-au stabilit toate ținte oficiale pentru câștigurile înainte de dobândă, taxe, depreciere și amortizare (EBITDA).

Just Eat a spus că este deja profitabilă din punctul de vedere al EBITDA.

Delivery Hero spune că va ajunge acolo în 2023 și Deliveroo din Marea Britanie până cel târziu în prima jumătate a anului 2024.

Acțiunile companiilor de livrare europene au scăzut cu aproximativ 60% față de acum un an, dar au început să își mai revină din iunie.

Uber și DoorDash, ambele deja cu EBITDA pozitive datorită solidității operațiunilor lor din SUA, spun că filialele lor europene sunt în creștere.

”Continuăm să vedem o cerere puternică pentru produse alimentare și continuăm să vedem că produsele alimentare reprezintă un motor de creștere pentru afacerea noastră generală anul viitor”, a declarat purtătorul de cuvânt al Uber, Caspar Nixon.

viewscnt
Afla mai multe despre
gorilla
livrare mancare
getir