EUR 4.9264 0.0001
USD 4.8175 -0.0150
GBP 5.8439 -0.0393
CHF 5.0450 0.0061
XAU 276.7076 0.3375
AED 1.3116 -0.0041
AUD 3.3478 -0.0237
BGN 2.5188 0.0000
BRL 0.9242 0.0096
CAD 3.7386 -0.0267
CNY 0.7138 -0.0015
CZK 0.2003 0.0005
DKK 0.6620 0.0001
EGP 0.2518 -0.0011
HRK 0.6555 -0.0001
100 HUF 1.2481 0.0044
INR 0.0608 0.0001
100 JPY 3.6196 0.0163
100 KRW 0.3711 0.0023
MDL 0.2503 0.0003
MXN 0.2369 0.0001
NOK 0.4934 -0.0044
NZD 3.0300 -0.0202
PLN 1.0463 0.0029
RSD 0.0420 0.0000
RUB 0.0794 0.0001
SEK 0.4750 0.0000
THB 0.1354 0.0014
TRY 0.2680 -0.0010
UAH 0.1307 -0.0004
XDR 6.3707 -0.0115
ZAR 0.2897 0.0012
Login mobil
Live
  • ŞTIRI
    • Economie
    • Politic
    • Social
    • Life
    Două oferte la ASF pentru monitorizarea Bursei de Valori București
    Două oferte la ASF pentru monitorizarea Bursei de Valori București
    Arctic Stream câștigă un contract STS de aproape 35 milioane euro
    Arctic Stream câștigă un contract STS de aproape 35 milioane euro
    Călin Fusu, noul CEO al Vivre Deco - instalat în postul de administrator al TradeVille, care a listat bondurile retailerului, cu pierderi mari anul trecut UPDATE Tradeville susține că  îl preferă pe Radu Sitaru, pentru a evita un conflict de interese
    Călin Fusu, noul CEO al Vivre Deco - instalat în postul de administrator al TradeVille, care a listat bondurile retailerului, cu pierderi mari anul trecut UPDATE Tradeville susține că îl preferă pe Radu Sitaru, pentru a evita un conflict de interese
    Euroins România susține că a înregistrat profit în 2021 din activitatea de subscriere a polițelor. Semnal din partea auditorului
    Euroins România susține că a înregistrat profit în 2021 din activitatea de subscriere a polițelor. Semnal din partea auditorului
    Niciun ofertant la a doua licitație pentru acțiunile PAID ale Carpatica Asig, în faliment din 2017. Procedura de vânzare va fi reluată
    Niciun ofertant la a doua licitație pentru acțiunile PAID ale Carpatica Asig, în faliment din 2017. Procedura de vânzare va fi reluată
  • MUST READ
  • POVEŞTI cu PROFIT
    • Financiar
      • Bănci
      • Asigurări
      • Piaţa de capital
    • Energie
    • Retail
    • IT&C
    • VECINI
    • Auto / Transporturi
    • Turism
    • Real Estate & Constructii
    • Agribusiness
    • Farma
    • Media & Advertising / CSR
    • Profit News TV
    • Dezbaterile Profit News
    Alte patru nave cu produse agricole au plecat din porturile ucrainene de la Marea Neagră
    Alte patru nave cu produse agricole au plecat din porturile ucrainene de la Marea Neagră
    Grindeanu: E o rușine pentru România că prima autostradă care traversează Carpații începe să fie construită la mai bine de 15 ani de la intrarea în UE
    Grindeanu: E o rușine pentru România că prima autostradă care traversează Carpații începe să fie construită la mai bine de 15 ani de la intrarea în UE
    Febra banilor din PNRR: Stațiile de încărcare a mașinilor electrice vor putea fi instalate fără autorizație de construcție și fără documentații de urbanism sau amenajarea teritoriului
    Febra banilor din PNRR: Stațiile de încărcare a mașinilor electrice vor putea fi instalate fără autorizație de construcție și fără documentații de urbanism sau amenajarea teritoriului
    Mari capitale europene solicită Comisiei Europene introducerea rapidă a noului standard Euro 7 pentru vehicule
    Mari capitale europene solicită Comisiei Europene introducerea rapidă a noului standard Euro 7 pentru vehicule
    Ministerul Sănătății: 3.518 de cazuri noi de COVID-19 în ultimele 24 de ore, 8 decese raportate
    Ministerul Sănătății: 3.518 de cazuri noi de COVID-19 în ultimele 24 de ore, 8 decese raportate
  • PERSPECTIVE
  • TAXE şi CONSULTANŢĂ
  • PROFITUL TĂU
    • Servicii financiare
    • Bursa
    • Gadget / Internet
    • Auto
    • Retail
    • Lifestyle
    • Entertainment
    • Sport
    • Utilitare
    Mari capitale europene solicită Comisiei Europene introducerea rapidă a noului standard Euro 7 pentru vehicule
    Mari capitale europene solicită Comisiei Europene introducerea rapidă a noului standard Euro 7 pentru vehicule
    Paramount+ are peste 43 de milioane de abonați
    Paramount+ are peste 43 de milioane de abonați
    Tone de carne și alte produse expirate de 3 ani, descoperite de Protecția Consumatorului pe litoral, la Costinești
    Tone de carne și alte produse expirate de 3 ani, descoperite de Protecția Consumatorului pe litoral, la Costinești
    Benzinăriile Lukoil și Mol din Ungaria limitează alimentările și cantitatea de combustibil. Condițiile impuse
    Benzinăriile Lukoil și Mol din Ungaria limitează alimentările și cantitatea de combustibil. Condițiile impuse
    Tesla, acuzată oficial că a promovat în mod fals funcțiile Autopilot și Full Self-Driving ale automobilelor
    Tesla, acuzată oficial că a promovat în mod fals funcțiile Autopilot și Full Self-Driving ale automobilelor
  • OPINII
  • BLOOMBERG
  1. Home
  2. Știri
  3. Economie
  4. 2019 - ultimul an în care Gazprom va mai livra gaze prin Dobrogea. Transgaz pierde peste 300 milioane lei, România trebuie să identifice o altă sursă de import

2019 - ultimul an în care Gazprom va mai livra gaze prin Dobrogea. Transgaz pierde peste 300 milioane lei, România trebuie să identifice o altă sursă de import

Economie

2019 - ultimul an în care Gazprom va mai livra gaze prin Dobrogea. Transgaz pierde peste 300 milioane lei, România trebuie să identifice o altă sursă de import
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 25 mar 2019

Gazele Gazprom vor mai tranzita România pentru a ajunge în Turcia și Balcani doar anul acesta, Transgaz urmând a pierde peste 324 de milioane de lei anual, bani pe care-i încasa de la gigantul rus ca tarif de tranzit. Gazprom a trimis Guvernului bulgar o scrisoare oficială în care l-a informat că, începând cu luna ianuarie 2020, tranzitul gazului pe coridorul Trans-Balcanic va fi stopat, cel puțin pe relația cu Turcia.

Guvernul României pare singurul guvern din regiune care nu-și face probleme în legătură cu alimentarea cu gaze de import iarna viitoare în condițiile în care la sfârșitul acestui an expiră contractul de tranzit dintre Gazprom și Ucraina. Bulgaria a demarat deja lucrările pentru prelungirea până-n Serbia a TurkStream, primele molecule de gaze urmând a intra pe teritoriul vecinilor noștri de la sud în cursul acestui an.

În același timp, Ungaria a semnat vineri un acord cu Gazprom prin care și-a asigurat alimentarea cu gaze anul următor "indiferent dacă Rusia și Ucraina vor semna un nou acord de tranzit", ruta de alimentare fiind probabil fie cea prin Bielorusia, fie hub-ul austriac Baumbarten (alimentat tot cu gaze rusești).

Guvernul de la București, în pofida exploziei importurilor din acest an, nu a anunțat primirea niciunei scrisori de la Gazprom. Iar necesitatea de importuri de iarna viitoare va fi mult mai ridicată, în urma adoptării OUG 114 care stimulează consumul și descurajeză producție. Combinatele deținute de Ioan Niculae, de exemplu, din care numai unul funcționează, au solicitat 1,8 TWh gaze la preț plafonat pe șase luni, volum echivalent cu o treime din volumul de gaze alocat E.On pentru alimentarea milioanelor sale de clienți casnici. Acest consum nu a existat în această iarnă și în condițiile scăderii naturale a producției de gaze din România va trebui acoperit cu importuri.

Problema care apare este ce se va întâmpla dacă Gazprom și Ucraina nu ajung la un acord în ceea ce privește tranzitul gazelor. Populația va primi gaze de la producătorii interni la preț reglementat, însă ce se va întâmpla cu consumatorii nion-casnici, încurajați de OUG 114 să consume gaze "ieftine"? Însă chiar și în scenariul fericit al unei rezolvări a conflictului ruso-ucrainean, Gazprom, așa cum a făcut-o iarna trecută, va invoca faptul că are deja contracte ferme semnate cu statele europene, inclusiv cu Bulgaria, Serbia și Ungaria, și la volume considerabile, ceea ce limitează cantitatea de gaze care ar putea-o livra României, care în loc să se îngrijoreze de alimentarea cu gaze, mai și limitează producția autohtonă.

Ce va face guvernul când Ioan Niculae se va plânge că nu găsește gaz de import sau că gpăsește, dar la preț mare? Va plafona prețurile de import (lucru evident imposibil)?!

Prin coridorul Trans-Balcanic, Gazprom livrează gaze Bulgariei, Turciei, Greciei și altor state balcanice cu ajutorul unor sisteme de conducte care traversează Ucraina, Moldova, România și Bulgaria.

Anul trecut, Transgaz a obținut venituri de 325 milioane lei din activitatea de transport internațional (prin conductele Isaccea-Negru-Vodă 1, 2, și 3), aproape o treime din cele 1,17 miliarde venituri din activitatea de transport intern sau peste 20% din veniturile operaționale ale Transgaz.

Deja, potrivit datelor Tranzgaz, traficul pe cele trei conducte s-a înjumătățit comparativ cu perioada similară a anului trecut. Dacă într-o zi de martie, în 2018, pe traseul Isaccea-Negru Vodă, curgeau aproximativ 550 mii MWh, pe 19 martie de exemplu volumul de gaze rusști care a traversat Dobrogea a fost de doar 224.000 MWh.

Teodorovici - BNR: Prețurile în România să fie afișate exclusiv în lei și, eventual, cu echivalent în euro, dar nu invers CITEȘTE ȘI Teodorovici - BNR: Prețurile în România să fie afișate exclusiv în lei și, eventual, cu echivalent în euro, dar nu invers

Însă aceasta este deja o problemă marginală pentru România. Decizia Gazprom are probabil legătură cu faptul că acordul de tranzit al rușilor cu statul ucrainean, de unde gazele ajung pe teritoriul României pentru a lua calea Bulgariei, expiră la finalul acestui an.

2019 - ultimul an în care Gazprom va mai livra gaze prin Dobrogea. Transgaz pierde peste 300 milioane lei, România trebuie să identifice o altă sursă de import

Isaccea este de departe cel mai important punct de intrare a gazelor în România, cu o capacitate de 8,6 metri cubi pe an, de peste două ori mai mare decât cea de la Medieșul Aurit și de 6 ori mai ridicată decât cele de la Csanadpalota, Ungheni sau Ruse.

La Isaccea există patru conducte, trei dedicate exclusiv exportului prin celălalt punct de ieșire, Negru Vodă, aflat la granița cu Bulgaria (1, 2 și 3). Până în toamna anului 2016, Gazprom le avea pe toate trei rezervate în exclusivitate, în baza unor acorduri interstatale datând din perioada comunistă. Atunci, exclusivitatea pentru conducta de tranzit 1 a încetat, iar capacitatea acesteia a început să fie scoasă la licitație pentru toți potențialii ofertanți, în conformitate cu legislația UE.

EXCLUSIV Sindicatele din bănci se pregătesc pentru concedierea a 25% din angajații sistemului după taxa pe active. “Pot fi afectați peste 10.000 de angajați. Cerem salarii compensatorii suplimentare și criterii de selecție pentru disponibilizări” CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Sindicatele din bănci se pregătesc pentru concedierea a 25% din angajații sistemului după taxa pe active. “Pot fi afectați peste 10.000 de angajați. Cerem salarii compensatorii suplimentare și criterii de selecție pentru disponibilizări”

Cea de-a patra conductă de la Isaccea este dedicată importului de gaze rusești. Prin aceasta din urmă, România a importat, de la începutul acestui an, volume zilnice cuprinse între 15 - 60.000 MWh de gaze rusești.

Volumul zilnic de gaze rusești importate de România de la începutul anului pe la Isaccea (mii MWH)

2019 - ultimul an în care Gazprom va mai livra gaze prin Dobrogea. Transgaz pierde peste 300 milioane lei, România trebuie să identifice o altă sursă de import

Dacă Gazprom pune cruce coridorului trans-balcanic pentru a ocoli Ucraina ca țară de tranzit, nici România nu va mai putea importa gaze rusești pe la Isaccea și ar trebui să identifice rute alternative.

Problema este că toate statele vecine de unde România ar putea importa gaze sunt în prezent dependente de ruta ucraineană: Bulgaria, Ungaria și, evident, Ucraina.

De altfel, acesta este motivul pentru care Bulgaria se grăbește să construiască prelungirea TurkStream pe teritoriul ei până la finalul acestui an. Potrivit oficialilor bulgari, contractul de tranzit pe coridorul Trans-Balcanic pe care-l au semnat cu Gazprom expiră în 2030, ceea ce i-ar putea face să apeleze la un tribunal de arbitraj pentru a solicita compensații. Acest lucru va fi posibil, susține ministerul energiei de la Sofia, doar în cazul în care prelungirea TurkStream nu va traversa Bulgaria.

Contractul dintre Gazprom și Transgaz pentru Isaccea-Negru-Vodă 2 și 3 expiră în 2023, însă este puțin probabil ca Transgaz să apeleze la o curte de arbitraj, atât timp cât, în urma adoptării OUG 114, România va avea nevoie de importuri de gaz rusesc suplimentare. Inclusiv cei doi producători autohtoni, Romgaz și OMV Petrom, sunt obligați de OUG 114 și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) să importe gaze pentru centralele lor electrice de la Iernut și Brazi.

EXCLUSIV PSD vrea să modifice OUG 114, la presiunea autorităților locale. Firmele de deszăpezire, mai \ CITEȘTE ȘI EXCLUSIV PSD vrea să modifice OUG 114, la presiunea autorităților locale. Firmele de deszăpezire, mai "influente" decât băncile, firmele din energie și telecom

Actuala politică energetică de subvenționare a consumului și de descurajare a producției va conduce la o majorare considerabilă a cererii de import de gaze. Deja, chiar și în absența OUG 114, care plafonează prețul gazelor produse intern, producția de gaze din România intrase pe un trend descrescător, de -0,5% în 2018.

Problema este că toate rutele de import depind de tranzitul gazelor rusești prin Ucraina. Dacă acesta este stopat, România ar putea apela la importuri europene, pe ruta Ungaria (în realitate tot gaz rusesc, ajuns la Baumgarten prin Nord Stream). Însă prețurile vor fi mai ridicate, nefiind achitat doar tariful de trafic prin Ucraina, ci cel prin mai multe state europene. De altfel, Ucraina face acest lucru în prezent, cumpărând gaz (evident tot rusesc) din Slovacia, la un preț cu 10-15% mai ridicat decât cel pe care l-ar fi achitat rușilor.

În plus, capacitatea conductei Csanadpalota este doar de 1,75 miliarde metri cubi pe an, insuficientă pentru importurile ridicate de pe perioada iernii.

O altă variantă ar fi ca și România să importe gaz din prelungirea bulgară a TurkStream. Numai că, în prezent, conductele româno-bulgare sunt operaționale doar într-o direcție, dinspre România spre Bulgaria. Transgaz are în planul de investiții Interconectarea Sistemului Național de Transport cu conducta de transport internațional a gazelor naturale T1 și reverse flow Isaccea. Numai că, potrivit ultimului raport al companiei, construcția va începe în 2020 și urmează a fi finalizată în același an. Termenul inițial era însă 2019. Costul estimat al proiectului este de 100 de milioane de euro, din care, potrivit raportului pe 2018 al Romgaz s-au cheltuit până la finalul anului trecut doar 3,5 milioane lei (790 mii de euro)?!

În Strategia de Managementul Riscului, Transgaz nu pomenește nimic despre posibilitatea stopării tranzitului pe traseul Isaccea-Negru Vodă (ci amintește doar “impactul proiectelor concurente asupra activității de transport internațional de gaze naturale”), deși Profit.ro atrăgea atenția încă din 2016 asupra acestei posibilități, când Rusia și Bulgaria aveau în plan să se interconecteze printr-un gazoduct offshore, Poseidon, menit a înlocui defunctul proiect South Stream, la care se renunțase din cauza opoziției Comisiei Europene. De altfel, Profit.ro a analizat această posibilitate și la mijlocul anului trecut, când semnalele că TurkStream-ul Gazprom va fi prelungit în Bulgaria au fost din ce în ce mai clare.

În plus, în raportul administratorilor aflat pe agenda Adunării Generale Ordinare a Acționarilor care urmează a avea loc pe 23 aprilie 2019, Transgaz susține că în ceea ce privește relația cu Gazprom Export, "sunt în derulare relațiile contractuale bilaterale aferente conductelor Tranzit 2 și Tranzit 3".

Și Guvernul României ar fi trebuit să primească o scrisoare oficială similară celei trimise de Gazprom executivului de la Sofia, numai că nimeni nu a anunțat acest lucru.

viewscnt
Afla mai multe despre
import
gaze
tranzit
gazprom
isaccea
bulgaria
turcia

Poţi citi în continuare

  • Omer Tetik, BT: Investițiile în digitalizare, prioritare. Schimbăm complet aplicația, va fi revoluționar. Costul riscului va crește și în 2019. Folosim parte din profit în pregătirea pentru evenimente negative. Integrarea Bancpost - 60 milioane euro
    Omer Tetik, BT: Investițiile în digitalizare, prioritare. Schimbăm complet aplicația, va fi revoluționar. Costul riscului va crește și în 2019. Folosim parte din profit în pregătirea pentru evenimente negative. Integrarea Bancpost - 60 milioane euro 20 mar 2019
  • ANOFM: 29.803 locuri de muncă vacante la nivel național, cele mai multe pentru agent de securitate
    ANOFM: 29.803 locuri de muncă vacante la nivel național, cele mai multe pentru agent de securitate 20 mar 2019
  • Costurile cu forța de muncă ale firmelor din România mențin cel mai rapid ritm de creștere din UE
    Costurile cu forța de muncă ale firmelor din România mențin cel mai rapid ritm de creștere din UE 19 mar 2019
  • Profitul și afacerile companiilor românești, afectate de lipsa de angajați. Sunt recrutate persoane nespecializate, alți angajatori apelează la navetiști
    Profitul și afacerile companiilor românești, afectate de lipsa de angajați. Sunt recrutate persoane nespecializate, alți angajatori apelează la navetiști 19 mar 2019
Urmărește poveștile cu profit pe:
PROFIT TV - live și program

EVENIMENTE PROFIT.ro

Premiul CFA România pentru cea mai bună acoperire mediatică a economiei

Ultimele ştiri

  • Alte patru nave cu produse agricole au plecat din porturile ucrainene de la Marea Neagră astăzi, 18:00
  • FOTO Un oraș roman necunoscut a fost descoperit la poalele Pirineilor astăzi, 17:11
  • Grindeanu: E o rușine pentru România că prima autostradă care traversează Carpații începe să fie construită la mai bine de 15 ani de la intrarea în UE astăzi, 16:14
  • Febra banilor din PNRR: Stațiile de încărcare a mașinilor electrice vor putea fi instalate fără autorizație de construcție și fără documentații de urbanism sau amenajarea teritoriului astăzi, 15:00
  • vezi toate ştirile

Newsletter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la

Curs BNR

1 EUR4.9264 +0.00010.00 %
1 USD4.8175 -0.0150-0.31 %
1 GBP5.8439 -0.0393-0.67 %
1 CHF5.0450 +0.0061+0.12 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

Refinantare credit

Calculatorul estimeaza economia de costuri care se poate obtine prin refinantarea unui credit.

INFORMATII DESPRE CREDITUL ACTUAL

%
luni
%

INFORMATII DESPRE NOUL CREDIT

%
%
%
luni
 

Poti consulta si restul calculatoarelor aici

DISCLAIMER:
Acest calculator este informativ si simuleaza conditiile pentru creditare, pentru o oferta finala va rugam sa contactati banca dumneavoastra.

 

 

Economie

Alte patru nave cu produse agricole au plecat din porturile ucrainene de la Marea Neagră
Alte patru nave cu produse agricole au plecat din porturile ucrainene de la Marea Neagră
  • Grindeanu: E o rușine pentru România că prima autostradă care traversează Carpații începe să fie construită la mai bine de 15 ani de la intrarea în UE
    Grindeanu: E o rușine pentru România că prima autostradă care traversează Carpații începe să fie construită la mai bine de 15 ani de la intrarea în UE
  • Mari capitale europene solicită Comisiei Europene introducerea rapidă a noului standard Euro 7 pentru vehicule
    Mari capitale europene solicită Comisiei Europene introducerea rapidă a noului standard Euro 7 pentru vehicule
mai multe
  • Tone de carne și alte produse expirate de 3 ani, descoperite de Protecția Consumatorului pe litoral, la Costinești
    Tone de carne și alte produse expirate de 3 ani, descoperite de Protecția Consumatorului pe litoral, la Costinești
  • Benzinăriile Lukoil și Mol din Ungaria limitează alimentările și cantitatea de combustibil. Condițiile impuse
    Benzinăriile Lukoil și Mol din Ungaria limitează alimentările și cantitatea de combustibil. Condițiile impuse
  • Contact
  • Publicitate
  • Despre noi
  • About cookies

The Social Responsibility of Business is to Increase Its Profits.

Milton Friedman

© 2022 Profit.ro. Toate drepturile rezervate.

Dezvoltat de 1616.ro